آفت پروانه زنبور چیست ؟برسی علائم + پیشگیری تا درمان

آفت پروانه زنبور چیست ؟

آشنایی با آفت پروانه زنبور مانند و روش های کنترل کردن آن یکی از نیاز های اساسی در باغداری های امروزی می باشد با ما همراه باشید تا اطلاعاتی پیرامون علت آفت پروانه زنبور مانند،علائم آفت پروانه زنبور مانند و روش های کنترل آفت پروانه زنبور مانند در اختیار شما قرار دهیم.

آفت پروانه زنبوری یکی از آفت های شناخته شده می باشد که برای  اولین بار در کشور های اروپایی و آسیایی مشاهده شده و امروزه هم این افت در این مناطق گستردگی بیشتری دارد. آفت پروانه زنبور مانند را یکی از آفت های خطرناک درختان سیب می دانند.

فعالیت این زنبور ها با لارو ها آغاز می شود که در زیر پوست تنه درختان و یا شاخه ها جای گرفته اند،تغذیه از برگ،تنه و شاخه درختان موجب ضعف درخت خواهد شد و چنانچه کنترل نشود خشک شدن آن را نیز در بر خواهد داشت.

لارو های پروانه زنبور  مانند زمستان را در تنه درختان می گذرانند،البته این حشرات به تنه درختان آسیبی وارد نمی کنند اما تغذیه از تنه درختان موجب ضعف آن خواهد شد. زمستان را کامل بدون فعالیت می گذرانند و با آغاز فصل بهار فعالیت این گروه نیز آغاز می شود و آنها را می توان به عنوان حشره بالغ در روی شاخه درختان مشاهده نمود.

پروانه زنبور مانند ماده بعد از جفتگیری تخم های خود را روی تنه درختان و یا قسمت هایی که هرس شده می ریزد و به همین شکل نسل آنها تا یکسال ادامه خواهد داشت. در برخی موارد حتی حشره ماده از شکاف هایی که روی درختان ایجاد شده نیز برای تخم ریزی استفاده می کند،تخم ها ۲۸ روز دوره جنینی را طی می کنند و سپس لارو ها و بعد هم شفیره و حشره کامل زنجیره زندگی پروانه زنبور مانند را شکل می دهد. این مجموعه برای رشد نیاز به تغذیه دارد که درختان بهترین بستر برای تغذیه چنین آفتی می باشند.

آفت پروانه زنبور
آفت پروانه زنبور

علائم و میزان خسارت آفت پروانه زنبور مانند:

پروانه زنبور مانند زمانی که از مرحله لارو گذشته و به حشرات کاملی تبدیل شده اند به راحتی قابل رویت می باشند و زمانی که درختان یا نهال ها را مورد حمله قرار میدهند معمولا تمام قسمت ها را درگیر کرده که فعالیت و تغذیه خود را آغاز می کنند.

جالب است بدانید زنجیره زندگی پروانه زنبور مانند یک دوره یک نسل یکساله می باشد یعنی اگر از بهار سال جدید فعالیت آغاز شود،نسل آنها تا بهار سال بعد ادامه خواهد داشت به همین دلیل است که  میزان خسارت ناشی از این حمله افزایش پیدا می کند چون این حشرات مدام در حال تولید نسل و تکثیر می باشند.

بارز ترین علائم در برگ ها و تنه درختان قابل مشاهده میباشد چون تخم ریزی پروانه زنبور مانند هم روی برگ ها و تنه درختان است،پس به صورت ظاهری قابل مشاهده می باشد و باغدار باید با مشاهده اولین علائم نسبت به مهار آن اقدام کند.

برگ هایی که درگیر آفت پروانه زنبور مانند می شوند معمولا چون مورد تغذیه این آفت قرار میگیرند دیگر شادابی و طراوت قبل را ندارند و سلول های زنده آنها مورد حمله پروانه زنبور مانند قرار میگیرد و رفته رفته پژمرده شده و از بین می رود که ممکن است زودتر از موعد دچار ریزش شود و یا روی شاخه ها باقی بماند.

خسارت ناشی از حمله پروانه زنبور مانند نیز در نهایت مرگ درخت را در بر خواهد داشت،البته در بیشتر موارد آفت پروانه زنبور مانند درختان رها شده یا درختان ضعیف را درگیر می کند،در موارد دیگر زمانی که آفت شروع به تغذیه می کند از شیره و مواد مفید درخت تغذیه می کند و این موجب می شود رفته رفته درخت شادابی و طراوت قبل خود را از دست داده و به تدریج از بین برود.

روش های کنترل آفت پروانه زنبور مانند:

روش های مختلفی برای از بین بردن آفت پروانه زنبور مانند وجود دارد که می تواند موثر باشد،توجه داشت باشید هر نوع آفت و بیماری زمانی که در ابتدای رشد است به راحتی قابل کنترل میباشد هر چقدر زمان رشد و پیش روی آفت بگذرد کنترل کردن آن نیز سخت تر خواهد شد. و اما روش های کنترل آفت پروانه زنبور مانند:

۱٫استفاده از ارقام مقاوم :

در زمان خرید نهال باید حتما به نهالستانی معتبر جهت خرید مراجعه نمود زیرا نهال ناسالم خود هم بیماری را به راحتی به تمام قسمت های باغ انتقال می دهد و هم خیلی سریع تر از دیگر ارقام مورد حمله آفات و بیماری ها قرار میگرد به همین دلیل انتخاب نهالی سالم و مقاوم بسیار اهمیت دارد،مقاومت نهال در برابر  بیماری ها و آفات باعث می شود میزان خسارت ناشی از حمله کاهش یابد و یا در برابر برخی آفات نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهند.

۲٫رعایت نکات بهداشتی از زمان کاشت تا برداشت :

این روش یکی از کم هزینه ترین روش ها و می توان گفت موثر ترین روش ها می باشد که گاهی حتی بر نهال گردو هم میتواند موثر باشد که می توان برای کنترل آفت پروانه زنبور مانند استفاده نمود. مثلا اشاره کردیم که معمولا درختان ضعیف یا درختان بیماری که در باغ به حال خودشان رها شده اند بیشتر از دیگر ارقام مورد حمله آفت پروانه زنبور مانند قرار میگیرد،پس توصیه می شود باغداران حتما قبل از کاشت نهال های جدید نسبت به پاکسازی باغ اقدام کنند.

همچنین توجه به درختانی که چندین سال از کشت آنها می گذرد نیز ممکن است بر اثر عوامل طبیعی مانند باد،باران ضربه دچار ترک خوردگی شده باشند و این ترک خوردگی ها دقیقا بستر تخم گذاری پروانه زنبور مانند می باشد. در زمان هرس درختان باید از اره یا قیچی مخصوص استفاده نمود و حتما با مواد ضدعفونی کننده ابزار ها را شستشو داد و بعد برای دیگر ارقام مورد استفاده قرار داد.

۳٫تغذیه و آبیاری مناسب :

یکی از مهمترین روش های کنترل آفت پروانه زنبور مانند رعایت اصول باغداری می باشد،از تغذیه مناسب درختان گرفته تا آبیاری منظم و اصولی زیرا زمانی که آبیاری نامنظم باشد تنه درختان دچار ترک خوردگی خواهد شد و ترک خوردگی تنه درختان نیز بستر رشد و تخم ریزی پروانه زنبور مانند خواهد شد.

تغذیه درختان  بسیار دارای اهمیت می باشد زیرا به تقویت درختان کمک می کند و درختان زمانی که به خوبی تقویت شوند در برابر بیماری و آفت پروانه زنبور مانند مقاومت خوبی از خود نشان خواهند داد. البته در تغذیه درختان می توان از کود های مخصوص مانند کود ازته و حیوانی با آبیاری کاملا اصولی استفاده کرد.

۳٫سمپاشی :

این روش برای زمانی است که آفت پروانه زنبور مانند تقریبا بیشتر سطح درخت را درگیر نموده است که در این زمان می توان قسمت های درگیر شده را با سموم مخصوص سمپاشی نمود. توجه داشته باشید سمپاشی باید کاملا اصولی و در زمان مشخص صورت گیرد.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش