بهترین نهال هلو:🍑( معرفی 7 درخت از بهترین نژاد هلو)

بهترین نهال هلو شامل چه نژادهایی می باشد:

هلو، میوه ایست که در مناطق گرمسیری هر دو نیم کره یافت می‌شود. این میوه‌ی خوشمزه بصورت تازه، همراه با صبحانه، پخته بصورت دسر، مربا، پای، مارمالاد، آبمیوه و در بسیاری غذاها و شرینی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهترین هلو؛ غنی از ویتامین A است. منشأ این میوه از کشور چین است که بعداً به نقاط مختلف جهان منتقل شد.

مشخصات عمومی بهترین درخت هلو:

گوشت این میوه به رنگ سفید، کرم است و هسته‌ای با پوست سخت در میان آن وجود دارد که در برخی انواع هلو به راحتی از گوشت جدا شده و برخی دیگر به سختی چسبیده‌اند. پوست هلوی رسیده ضعیف و کرک‌دار است.

بهترین درخت هلو

بهترین نهال هلو باید چه ویژگی هایی دارد:

از لحاظ ظاهر، طعم، بافت گوشت میوه، نحوه‌ی اتصال گوشت و هسته، این میوه‌ها با هم تفاوت‌هایی دارند. اما برای انتخاب بهترین نهال هلو، لازم است به کاربرد آن توجه نمود. برای مثال هلویی که بافت سفت‌تری دارد برای پختن مناسب‌تر است و هلویی که ظاهر زیبایی داشته باشد مناسب پذیرایی است.

بیوگرافی بهترین درخت هلو:

ارتفاع درخت هلو، کم است و حداکثر به ۵٫۵ متر می‌رسد. معمولا در باغ‌ها، با هرس کردن قد آن‌ها را بین ۳ تا ۴ متر نگه می‌دارند. برگ‌های این درخت، سبز براق و نوک تیز هستند. گل‌های درخت بصورت منفرد یا به صورت گروه‌های دو یا سه تایی رشد می‌کنند و رنگ آن‌ها صورتی یا سفید است. شاید بتوان گفت بهترین درخت هلو، مقاوم‌ترین و پربازده‌ترین آن‌ها ست.

  1. نهال هلو نسبت به سایر میوه‌ها عمر کوتاهی دارد.
  2. دربرخی مناطق، باغات بعد از ۸ تا ۱۰ سال مجدد کاشته می‌شوند.
  3. در برخی مناطق دیگری بسته به میزان مقاومت درختان در برابر آفات و آب و هوا ممکن است به مدت ۲۰ تا ۲۵ سال نیز دوام داشته باشند.

شرایط محیطی پرورش بهترین نهال هلو:

درختان هلو در برابر سرما تحمل زیادی ندارند به این معنا که در دمای ۲۳- تا ۲۶- دوام نخواهند آورد. از طرفی، در مناطقی که زمستان‌های معتدلی دارند نیز رشد خوبی نخواهند داشت. بیشتر واریته‌ها برای دوره خواب سالانه به سرمای زمستان نیاز دارند.

بهترین درخت هلو

خاک مناسب پرورش بهترین درخت هلو:

هلو در انواع مختلف خاک به خوبی عمل می‌کند، اما به طور کلی در لوم‌های شنی یا ماسه‌ای کاملا زهکشی شده بهترین رشد را دارد. همچنین در بیشتر خاک‌ها، هلو به کود غنی از نیتروژن یا کود دامی به خوبی پاسخ می‌دهد. درواقع بدون این کود رشد خوبی نخواهد داشت.

هرس مناسب درخت هلو:

شاخه‌ها معمولاً باید بصورت سالیانه هرس شوند تا از بلند شدن قد درخت جلوگیری کرد. شاخه‌های قائم به طرف‌های جانبی رشد می‌کنند و آن را در برابر نور خورشید محافظت می‌کنند.

انتخاب بهترین هلو:

با توجه به اینکه هلو در مناطق مختلف جهان کاشته می‌شود، هر منطقه با توجه به سلیقه، نیاز بازار و شرایط آب و هوایی اقدام به اعمال تغییراتی در نهالی این درختان می‌نماید. به همین دلیل برای انتخاب بهترین هلو باید درمورد انواع متداول و محبوب آن‌ها نموده و شرایط مورد نیاز میوه را با شرایط مزرعه‌ی خود و نیاز و سلیقه‌س مشتریان بالقوه‌ی بازار سنجش نمود.

انواع بهترین نهال هلو در ایران:

هزاران نوع هلو در جهان تولید می‌ شود. انواع گوشت زرد و گوشت سفید در مناطق مختلف جهان بسته به سلیقه‌ی مردم مصرف می‌شوند. در ایران نیز انواع مختلفی از هلو کاشته و مصرف می‌شوند. از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به هلو زعفرانی، هلو سرخابی،  هلو انجیری، هلو کاردی، هلو هسته جدا، هلو آبرتا و هلو پلنگی اشاره کرد.

هلو در ایران بیشتر بصورت خام و برای پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد پس باید در هنگام انتخاب بهترین نهال هلو؛ توجه داشت که میوه‌های با ظاهر و دلچسب‌تر می‌توانند گزینه‌های مناسب‌تری باشند.

اولین نهال از بهترین نهال هلو، هلو زعفرانی:

همانگونه که از آن مشخص است، گوشت این میوه به رنگ زرد زعفرانی است. اندازه‌ی این میوه‌ها درشت و پوست و هسته‌ی آن به سادگی از گوشت جدا می‌شود. هلو زعفرانی از انواع محبوب هلوست که بصورت خام و پخته مورد استفاده قرار می‌گیرد. این هلو بسیار متداول و محبوب است بطوری که شاید بتوان آن را بهترین هلو، برای فروش دانست.

نهال هلو زعفرانی

هلو زعفرانی، یکی از انواع پرطرفدار هلو نزد باغداران است. گلدهی این seedling، بالاست و زودرس است. از اواخر فروردین گلدهی این درخت آغاز شده و تا اواخر خرداد و تیر میوه‌ها قابل چیدن خواهند بود. عمر این درخت در حدود ۱۰ سال بوده و از سال دوم قادر به باردهی است. زمان مناسب برای آبیاری این درخت ۱۰ لیتر در هفته است.

دومین نهال از بهترین نهال هلو، هلو سرخابی:

این نوع هلو، دارای پوست ضخیم‌تر و به رنگ سرخابی یا صورتی پررنگ است و شکل میوه نیز تقریباً گرد است. گوشت این میوه نیز قرمز رنگ است.

نهال هلو سرخابی

باردهی این درخت بالاست و از سال دوم شروع به باردهی می‌کند. برداشت میوه در اواسط تابستان امکان پذیر است و نیاز به ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت استراحت در دمای زیر ۷ درجه سانتی‌گراد دارد. باردهی حداکثری این درخت تا ۷ سال است و پس از آن به تدریج باردهی کاهش می‌یابد. مقاومت این درخت به گرما بالاست و در تابستان ماندگار است.

سومین نهال از بهترین نهال هلو، هلو انجیری:

این نوع هلو نسبت به سایر انواع هلو ظاهر کاملاً متفاوتی دارد. شکل هلو انجیری، بشقابی است و رنگ آن ترکیبی از زرد، نارنجی و سرخابی است. سطح پوست هلو انجیری پوشیده از کرک و مزه‌ی آن شیرین‌تر از سایر انواع هلوست.

نهال هلو انجیری

این نوع The best peach seedlings، بسیار پربار است. میوه‌ی آن در انتهای بهار تا اواخر تابستان قابل برداشت است. این گونه‌ی هلو برای رشد نیاز به آب بیشتری دارد و در فصول گرم لازم است آبیاری آن را تا ۲ بار در هفته افزایش دهید. این درخت در آب و هوای سردسیری بازدهی بهتری خواهد داشت. شاخه و برگ این درخت زیاد است و نیاز به هرس کردن در فواصل حداقل یکساله دارد.

چهارمین نهال از بهترین هلو، هلو کاردی:

این نوع هلو از انواع محبوب هلو در ایران است که به طور گسترده در مصارف خوراکی، تولید آبمیوه، مربا و کمپوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این میوه کرک یکنواخت و مخملی داشته و رنگ آن قرمز است و از عطر و طعم قوی برخوردار است. این هلو معمولاً درمناطق معتدل جنوب آسیا کشت می‌شود و برداشت آن اواخر خرداد و اوایل تیرماه انجام می‌گردد.

نهال هلو کاردی

این هلو نسبت به ارقام دیگر، باردهی کمتری دارد و تحمل آب و هوایی آن در سرما و گرمای شدید، کم است. این نهال به روزانه ۲۵ تا ۳۰ لیتر آب برای رشد نیاز دارد. ارتفاع این درخت بین ۳ تا ۴ متر خواهد بود و به صورت گسترده رشد می‌کنند. میزان سرمای مورد نیاز برای این درخت در حدود ۱۰۰۰ تا ۱۶۰۰ ساعت برای دوره ی خواب است.

پنجمین نهال از بهترین نهال هلو، هلو هسته جدا:

بهترین نهال هلوی هسته جدا؛ از انواع هلو زعفرانی است. همانگونه که از نام آن مشخص است، ویژگی بسیار خاص به فرد این هلو جدا شدن آسان هسته از گوشت میوه است. به دلیل همین ویژگی و سفت‌تر بودن بافت گوشت میوه، این نوع هلو برای مصارف شیرنی پزی و کنسروها مورد توجه قرار گرفته است.

نهال هلو هسته جدا

ششمین نهال از بهترین درخت  هلو، هلو آلبرتا:

خاستگاه این نوع هلو کشور آمریکاست. از دیدگاه نظری تشبیه مناسبی به هلوی زعفرانی دارد اما تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد. رنگ این هلو قرمز و نارنجی است و طعم شیرینی دارد. بافت گوشت میوه نیز نرم است.

نهال هلو آلبرتا

این نهال در مقایسه با سایر انواع دارای مقاومت بیشتری نسبت به سرماست. با این حال این درخت در مناطق معتدل بهتر رشد می‌کند. این نوع هلو نسبت به سایر انواع کمی دیررس‌تر است و در مرداد ماه قابل برداشت است. آبیاری این درخت باید دو بار در هفته انجام شود.

هفتمین نهال از بهترین نهال هلو، هلو پلنگی:

هلو پلنگی از انوع هلو انجیری است که به دلیل ظاهر لکه‌دارش با این نام شناخته می‌شود. رنگ این هلو زرد همراه با لکه‌هایی به رنگ نارنجی یا قهوه ایست. خاستگاه این بهترین نهال هلو، کشور چین است. طعم این هلو شیرین و گوشت آن سفید رنگ است.

نهال هلو انجیری پلنگی

تحمل سرمای این درخت پایین است و در محیط‌های خشک نیز نمی‌تواند رشد کند. این گیاه به حدود ۱۰ لیتر آب در هفته نیاز دارد. ارتفاع متداول درخت در حدود ۴ تا ۷ متر است و برداشت محصول آن در اواخر تابستان انجام می‌شود. نهال این میوه از سال دوم شروع به باردهی می‌کند.

انتخاب بهترین نهال درخت هلو:

  • هلو از انواع میوه‌های پرطرفدار در جهان است که درخت آن برای باغداران باردهی و بازدهی خوبی دارد.
  • این درخت نیاز به مراقبت دارد و انواع آن بسته به نیاز و سلیقه‌ی مصرف کننده مورد تقاضاست.
  • عمر این درخت زیاد نیست و معمولاً بعد از ۱۰ سال باید به فکر واکاری بود اما باید درنظر داشته باشید که نحوه‌ی مراقبت از درخت و عملکرد مناسب باغدار می‌تواند در افزایش عمر درخت تأثیر مستقیمی داشته باشد.

درخت هلو، نیاز به دوره‌ ی سرما دارد اما معمولاً آب و هوای معتدل را برای رشد ترجیح می‌دهند و تحمل سرما و گرمای شدید را ندارند. با توجه به شرایط محیطی و نگهداری هرکدام از انواع هلو، برای یافتن بهترین نهال هلو، ابتدا باید شرایط زمین و محیط مورد نظر برای کاشت این درختان را در نظر گرفت و با توجه به آن اقدام به انتخاب کرد. البته باید توجه نمود که انتخاب نهال سالم و با کیفیت نیز می‌تواند بر کیفیت محصول نهایی و عمر درخت تاثیرگذار باشد.

منابع:

https://www.britannica.com/plant/peach

https://ariyanahal.ir/ارقام-نهال-هلو/

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش