بیماری جاروی جادوگر چیست ؟برسی علائم + از پیشگیری تا درمان

دکتر نهال : بیماری جاروی جادوگر چیست ؟

آشنایی با بیماری جاروی جادوگر و روش های درمان آن در باغداری های امروزی یک نیاز اساسی به شمار می آید،با ما همراه باشید تا اطلاعاتی در خصوص علت بیماری جاروی جادوگر،میزان خسارت بیماری جاروی جادوگر و روش های درمان بیماری جاروی جادوگر در اختیار شما قرار دهیم.

بیماری جاروی جادوگر یا جاروک لیموترش یکی از بیماری های شناخته شده در باغات مرکبات می باشد،و بسیاری از باغ ها به دلیل آلوده شدن به چنین بیماری از بین رفته است. جالب است بدانید آفت جاروی لیمو ترش را یکی از ۲۰ آفت شناخته شده و مخرب می دانند که از طریق  نهال ها و پایه پیوند های  آلوده به کشور وارد شده و خسارت شدیدی به بار آورده است. مرکبات جنوب کشور بسیار درگیر چنین بیماری  هستند،این نوع آفت چنانچه به مرحله کنترل نرسد پیش روی کرده و ممکن است تمام فضای باغ شما را درگیر کند.

بیماری جاروی جادوگر،قابل انتقال می باشد یعنی باغ هایی که در مجاور باغ های آلوده به بیماری هستند،یک نگرانی برای باغداران ایجاد کرده چون احتمال انتقال بیماری بسیار بالا است،در بین انواع مرکبات لیموترش بیشتر از همه انواع دیگر درگیر این بیماری می شود.

لازم به ذکر است که عامل بیماری جاروی جادوگر با عواملی مثل جاروک بادام و جاروک یونجه متفاوت است و حتی نوع شیوع بیماری نیز فرق دارد،جالب است بدانید این بیماری با بذر قابل انتقال نیست بلکه تنها با پیوند ارقام آلوده است که بیماری نفوذ پیدا می کند و پیش روی خود را آغاز می کند.

به همین دلیل است که توصیه می شود باغداران نهالستانی معتبر را برای خرید نهال انتخاب کنند به طوری که نهالی خریداری آنها به لحاظ سالم بودن تضمین شده باشد،این به عملکرد مناسب نهال کمک می کند و از خسارت نیز جلوگیری می کند.

بیماری آفت جاروی جادوگر توسط برخی پشه ها انتقال پیدا می کند و لازم به ذکر است که این بیماری خیلی سریع قابل انتقال می باشد و روند درگیری این بیماری با مرکبات نیز بسیار سریع می باشد،و باغداران باید با مواجه شدن با اولین علائم نسبت به مهار کردن آن اقداماتی انجام دهند در غیر این صورت روند پیش روی آن ادامه پیدا می کند و در جنین شرایطی دیگر کنترل کردن آن کار سختی می باشد.

جاروی جادوگر

علائم و میزان خسارت بیماری جاروی جادوگر:

هر نوع آفت یا بیماری با علائمی خاص خود را نشان می دهد و خطرناکترین بیماری و آفات آن هایی هستند که بدون علائم میباشند و زمانی خود را نشان می دهند که درخت به شدت ضعیف شده باشد و مهار بیماری نیز به نوعی سخت تر می شود.

در خصوص بیماری جاروی جادوگر باید اشاره کرد زمانی که  تعدادی از درختان که درگیر چنین بیماری شده اند شروع به نشان دادن علائم می کنند،که باید بلافاصله نسبت به مهار آن اقدام کرد به منظور مبارزه جدی با چنین بیماری می توان به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه نمود و سموم مخصوص مبارزه با چنین بیماری را تهیه نمود.

این بیماری در اغلب مرکبات دیده می شود و ارتباطی به ارقام نهال مانند نهال گردو ندارد.

زمانی که تمام برگ های درخت به یک شکل در یک قسمت از شاخه تجمع داشته باشند دقیقا محل نفوذ و درگیری بیماری می باشد،شکل تجمع برگ ها شبیه به جارو می باد به همین دلیل نام چنین بیماری را جاروی جادوگر می نامند،در واقع باید این طور اشاره کرد که این بیماری ساختار برگ های روی شاخه را شبیه به جارو می کند.

برگ ها در زمان بیماری  تغییر  فرم میدهند و دچار ریزش بی هنگام می شوند،که باید در چنین شرایطی کنترل بیماری آغاز می شود تا دیگر ارقام مرکبات درگیر بیماری نشوند.  بیماری جاروی جادوگر معمولا در دمای بالای ۳۰ درجه سانتی گراد پیش روی بیشتری دارد یعنی این دما از نیاز های اساسی این بیماری می باشد.

زمانی که درختی مبتلا به بیماری جاروی جادوگر می شود،ابتدا برگ های مسن تر خشک شده  و دچار ریزش می شوند،و شاخه زمانی که عریان شد دیگر بستر رشد شکوفه را نخواهد داشت و این موجب می شود درخت محصولی نداشته باشد و  در نهایت موجب خسارت شدید خواهد شد.

روش های کنترل بیماری جاروی جادوگر:

هر نوع بیماری و آفتی چنانچه به مرحله کنترل نرسد خسارت بسیار شدیدی وارد می کند و برخی ارقام بیماری مانند بیماری جاروی جادوگر چون روش انتقال سریعتری هم دارند باید خیلی زودتر مقابله با آن را شروع کرد و اما روش های کنترل بیماری جاروی جادوگر:

۱٫کاشت ارقام مقاوم

این روش دقیقا اولین روش می باشد که به انتخاب باغدار بستگی دارد،یعنی باغدار باید نهالی را انتخاب کند که حساسیت کمتری داشته باشد و نسب به برخی بیماری ها و آفات مقاومت خوبی داشته باشد،همچنین انتخاب رقم سالم و عاری از هر نوع بیماری و آلودگی نیز بسیار اهمیت دارد.

همچنین در سایت the-scientist.com مطالب خوبی در زمینه کشاورزی به زبان انگیسی منتشر شده است

۲٫مقابله با ورود پایه های آلوده

یکی دیگر از راه های جلوگیری از گسترش بیماری جاروی جادوگر مقابله با ورود پیوند های آلوده است زیرا همان طور که اشاره شد این بیماری از طریق بذر انتقال پیدا نمی کند اما با رقم پیوند آلوده سریع منتقل شده و باغ را آلوده می کند.

۳٫محلول پاشی

به محض مشاهده اولین علائم باید نسبت به از بین بردن آن اقدام کرد،در این روش از برخی حشره کش ها استفاده می کنند،این اقدام موجب می شود حشرات کوچکی که شهد می مکند و عامل انتقال بیماری هستند سریع از بین بروند و زنجیره انتقال بیماری جاروی جادوگر  قطع  شود. در این روش حشراتی که میکروب را در بدن دارند از بین می روند،توجه داشته باشید که محلول پاشی باید اصولی و منظم باشد،یعنی نیاز به تکرار تعداد دفعات دارد تا تاثیر خود را داشته باشد.

قطع کردن ریشه

همیشه قبل از آنکه درخت کامل آلوده شود باید نسبت به از بین بردن آلودگی اقدام کرد اگر در مراحل ابتدایی رشد باشد می توان شاخه های آلوده را برید اما زمانی که بیماری جاروی جادوگر پیش روی بیشتری داشته با بریدن شاخه بیماری از بین نمی رود که در چنین شرایطی چنانچه بیماری تمام قسمت های درخت را گرفته باشد باید نسبت به ریشه کن کردن درخت آلوده اقدام کرد. زیرا این درخت منبع میکروب های آلوده و قابل انتقال می باشد.

سم پاشی

یکی از روش های کنترل بیماری جاروی جادوگر سمپاشی می باشد،که باید زمان مناسب آن را انتخاب نمود و حتما  سمپاشی را به روش  اصولی و منظم انجام داد تا باعث از بین رفتن سریعتر بیماری شود. به عنوان نکته پایانی باید اشاره کرد،از بین بردن علف های هرز،ردیابی و ریشه کنی و تقویت درخت نیز در جلوگیری از بیماری جاروی جادوگر موثر می باشد.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش