مگس گیاهک غلات چیست ؟ برسی علائم تا مبارزه با آن

مگس گیاهک غلات چیست:

به نقل از دکتر نهال : آشنایی با آفت مگس گیاهک غلات و روش های کنترل آن یکی از نیاز های اساسی در باغداری های امروزی می باشد که باید مورد توجه قرار گیرد با ما همراه باشید تا اطلاعاتی پیرامون علت گسترش مگس گیاهک غلات ،نحوه خسارت مگس گیاهک غلات و روش های مبارزه مگس گیاهک غلات در اختیار شما قرار دهیم.

آفت مگس گیاهک غلات یکی از آفات شناخته شده در بین مزارع گندم و جو می باشد که فعالیت خود را با تغذیه از این غلات آغاز می کنند و اگر سریع تر نسبت به کنترل آن اقدامی صورت نگیرد موجب خشک شدن جوانه ها خواهد شد.

مگس گیاهک غلات حشراتی سیاه رنگ به طول تقریبی ۵ میلیمتر هستند،چشم هایی برجسته و شاخکها و خرطوم سیاه رنگی دارند.  این حشرات زمستان را به صورت لارو می گذرانند و فعالیت خود را در فصل بهار آغاز می کنند و به صورت مگس هایی کوچک ظاهر می شوند.

حشرات بعد از جفت گیری،هر مگس گیاهک ماده تقریبا ۲۰ تا ۴۰ عدد تخم روی برگ ها می گذارد. لاروها تغذیه خود را از جوانه مرکزی آغاز می کنند،یعنی در دوران زندگی ۲ تا ۳ هفته ای خود از جوانه ها تغذیه می کنند که این موجب خشک شدن جوانه ها خواهد شد. مگس غلات؛ چند نسل در سال دارد،که در فصل بهار سراغ خوشه ها می روند و در فصل پاییز نیز چمن ها را مورد حمله قرار می دهند و آلوده می کنند.

شما می توانید جهت مشاهده لیست انواع خرید نهال، به منوی سایت مراجعه نمایید.

بیشترین فعالیت مگس گیاهک غلات فصل بهار با آغاز فعالیت درختان و زندگی طبیعت آغاز می شود،چون این حشرات بیشتر به صورت گروهی زندگی می کنند حملات آنها نیز به صورت گروهی بوده و یک قسمتی را مورد هدف قرار می دهند و آلوده می کنند. آفت مگس گیاهک غلات اخیرا خسارت بسیار شدیدی به مزارع گندم وارد کرده و باید نسبت به کنترل آن اقداماتی صورت گیرد.

مگس گیاه غلات

علائم و میزان خسارت آفت مگس گیاهک غلات:

آفت مگس گیاهک غلات همانطور که اشاره شد بیشترین فعالیت را در فصل بهار دارد و آن را می توان از آفات خطرناک مزارع گندم و جو به حساب آورد. اگر بخواهیم ابتدا به دلیل حمله چنین آفاتی اشاره کنیم عوامل متعددی می تواند موثر باشد از شرایط آب و هوایی گرفته تا رعایت نکردن اصول بهداشتی و عوامل دیگر که نمی توان نادیده گرفت.

در ایران معمولا برخی شهر ها هر ساله مورد حمله آفت مگس گیاهک غلات قرار میگیرند و همانطور که اشاره شد چون این آفت به صورت جمعی زندگی می کنند،به صورت جمعی هم فعالیت خود را آغاز کرده و خسارت وارد می کنند.

همان قسمت هایی از برگ ها که محل تخم گذاری مگس گیاهک های ماده قرار میگیرد حالت پیچ خوردگی به خود گرفته و حالت طبیعی و شاداب خود را از دست می دهد،جوانه های گندم و جو نیز که مورد حمله حشرات قرار میگیرد  رفته رفته خشک شده هر کدام از جوانه به لحاظ داشتن مغز تهی می شوند.

در کل می توان گفت خسارت ناشی از حمله مگس گیاهک غلات شامل تغذیه از ساقه و  خوشه ها می باشد که در نهایت موجب سفید و پوک شدن آنها خواهد شد همچنین این آفت  باعث تحریک بوته و تولید ساقه و جوانه ثانویه که خوشه نداده یا خوشه ضعیف و غیرقابل برداشت دارد می شود و در نهایت نیز موجب  غلبه علفهای هرز و توسعه آنها خواهد شد.

تغذیه مگس گیاهک غلات از یک قسمتی از مزارع آغاز شده و پیش روی می کند و چون این آفت در یک سال چندین نسل دارد میزان خسارت وارد شده به مزارع نیز افزایش پیدا می کند. کشاورزان باید توجه داشته باشند که با مشاهده اولین علائم و یا با مشاهده حشرات در اطراف جوانه های گندم و جو باید سریع تر نسبت به مقابل با آنها اقدام کرد تا میزان خسارت را به حداقل رساند.

روش های کنترل آفت مگس گیاهک غلات:

روش های مختلفی برای از بین بردن آفت مگس گیاهک غلات  وجود دارد که می تواند موثر باشد،توجه داشت باشید هر نوع آفت و بیماری زمانی که در ابتدای رشد است به راحتی قابل کنترل میباشد هر چقدر زمان رشد و پیش روی آفت بگذرد کنترل کردن آن نیز سخت تر خواهد شد. و اما روش های کنترل آفت مگس گیاهک غلات:

  • ۱٫استفاده از بذر سالم :

این روش اولین روش و شاید موثر ترین روش باشد زمانی که کشاورزان تصمیم به کشت غلات در حجم وسیع دارند باید به این نکته توجه ویژه داشته باشند که نوع غلاتی که انتخاب می کنند از سلامت برخوردار بوده و حتی در برابر آلودگی ها و بیماری ها نیز مقاومت بالایی داشته باشد،همچنین باید به سازگاری بذر با شرایط اقلیمی منطقه نیز توجه ویژه داشت این توجه کمک می کند بازدهی بذر مورد نظر شما کاملا مطلوب و بالا باشد.

  • ۲٫رعایت نکات مهم و اصولی :
    یکی دیگر از روش های کنترل آفت مگس های گیاهک غلات؛ رعایت برخی نکات مهم می باشد که کشاورزان باید به آن توجه داشته باشند،مثلا اگر زمینی که به کشت غلات اختصاص داده شده هر ساله مورد حمله آفات قرار می گیرد باید از کشت در آن زمین اجتناب نمود تا خاک زمین مرغوبیت خود را به دست آورد،و یا قبل از کاشت غلات حتما با کود مخصوص خاک را تقویت نموده و شخم اصولی انجام داده تا خاک بستر رشد مناسب غلات را فراهم کند و یا باید نسبت به سمپاشی زمین نیز اقدام کرد.
  • ۳٫کنترل بیولوژی :
    این روش همان روش طبیعی کنترل آفت مگس گیاهک غلات؛ می باشد که شاید به مهار آن کمکی نکند اما در کنترل آن می تواند موثر باشد،برخی حشرات مانند زنبور ها و برخی گنجشک ها و کفشدوزک ها ازشکارگر های خوبی هستند که از لارو و حشرات کامل مگس گیاهک ها تغذیه می کنند.
جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش