تاثیر کشمش و کم کاری تیروئید(برسی انگور و تیروئید)

از ارزش غذای انگور تا مصرف انگور برای تیروئید:

آیا انگور برای تیروئید مناسب است؟رژیم غذایی اگر متناسب و اصولی باشد می تواند در کنترل برخی اختلالات تاثیر گذار باشد . با دکتر نهال همراه باشید تا ضمن بررسی بیماری تیروئیدی رژیم غذایی متناسب با آن را نیز ذکر کنیم.

از ارزش غذای میوه نهال انگور تا مصرف انگور برای تیروئید:

میوه نهال انگور از میوه های بسیار خوشمزه تابستانی می باشد که مصرف آن برای همه افراد توصیه می شود انگور در دفع مواد زائد در خون نیز نقش مهمی دارد و به عنوان یک ضد عفونی کننده قوی در بدن عمل می کند. مصرف انگور در تولید انرژی لازم برای بدن نیز نقش موثری دارد.

برای اینکه بتوانیم از خواص موجود در انگور برای تیروئید و کنترل آن استفاده کنیم باید ابتدا به شرح اندکی از بیماری بپردازیم سپس به رژیم غذایی متناسب با آن اشاره کنیم.

برای شروع باید اشاره کرد تیرویید یک غده‌ پروانه ‌ای شکل و کوچک می باشد، که در جلوی گردن قرار دارد،اندازه این غده کوچک است اما نقش موثر و مهمی در بدن ایفا می کند.

در واقع ترشح منظم این هورمون‌‌های بر عملکرد دیگر اعضای بدن نیز تاثیر خواهد گذاشت. زمانی که ترشح هورمون‌های تیروئیدی بیشتر از حد تعادل باشد فرد مبتلا به پرکاری یا کم کاری تیروئید خواهد شد که این اختلالات بر عملکرد دیگر دستگاه ها در بدن نیز تاثیر خواهد داشت.

زمانی که تیروئید شما به اندازه کافی هورمون ترشح نکند شما دچار کم کاری تیروئید خواهید شد که این مشکل امروزه یکی از شایع ترین نمونه بیماری هایی تیروئیدی می باشد که در خانم ها بیشتر از آقایان نمایان است. در مقابل پرکاری تیروئید نیز به حالتی  گفته میشود که  مقدار زیاد هورمون به بافت‌های بدن برسد. هر کدام از این اختلالات علائمی در فرد ایجاد می کند.

دلیل به وجود آمدن مشکل گواتر در دنیا نیز سوء تغذیه پروتئین،انرژی و کمبود ید می باشد. از آنجایی که پروتئین و ید دو ماده اصلی می باشند که تیروئید برای ساختن هورمون‌های خود به آن نیاز دارد توصیه می شود مصرف آنها در رژیم غذایی افراد قرار بگیرد.

البته باید اشاره کرد که خاک برخی از مناطق دنیا نیز به لحاظ دارا بودن ید بسیار فقیر می‌باشد که این مناطق باید از نمک ید دار استفاده کنند کشور ایران نیز یکی از همین مناطق است اما خوشبختانه گواتر در کشور ایران تحت کنترل می باشد.

تیروید

اما تاثیر انگور در درمان تیروئید تا چه میزان است ؟!

با توجه به توضیحاتی که داده شد حال ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا افراد مبتلا به اختلالات تیروئیدی می توانند با رژیم غذایی خاص به درمان بیماری خود کمک کنند؟

برای پاسخ به این سوال جالب است بدانید صرفا داشتن رژیم غذایی خاص نمی تواند در درمان این بیماری موثر باشد اما می تواند این اختلالات را تحث تاثیر قرار دهد. برای نمونه در هنگام مصرف دارو های تیروئیدی می توان میوه هایی را مصرف نمود که قدرت جذب دارو را افزایش می دهند در این خصوص پزشک شما می تواند به شما کمک کند.

پس اینکه بگوییم انگور برای تیروئید مفید است به معنی آن نیست که می تواند این بیماری را از درمان کند بلکه به این معناست که در کنار دارو های شیمیایی می تواند به کنترل آن نیز کمک کند. در طب سنتی نیز انگور و فرآورده های طبیعی آن برای کنترل اختلالات تیروئیدی توصیه شده است.

افرادی که مبتلا به کم کاری تیروئید هستند می توانند ارده را به همراه شیره انگور در برنامه رژیم غذایی روزانه خود قرار دهند. مصرف غذاهایی که طبع سرد دارد برای این افراد اصلا مناسب نیست. انگور به دلیل طبع گرمی که دارد.

(البته در گونه های مختلف متفاوت است)برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مفید است. همچنین مصرف مداوم انگور و آب انگور طبیعی یا کشمش نیز می تواند از بروز پرکاری تیروئید نیز جلوگیری کند.

انگور از میوه ها دارای فیبر می باشد که مصرف آن برای بدن مفید است اما توجه داشته باشید دریافت بیش از اندازه فیبر ممکن است درمان تیروئید را با مشکل مواجه کند. در این خصوص باید حتما با پزشک معالج خود صحبت کنید تا میزان دریافت فیبر در طول روز را برای شما مشخص کند.

دریافت فیبر از طریق مصرف غلات سبوس‌دار، سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و دانه‌ها میسر است. هر میوه ای که مصرف آن از حالت تعادل خارج شود علاوه بر اینکه به کنترل بیماری کمک نمی کند بلکه ممکن است روند درمان آن را نیز دچار مشکل کند.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش