لکه سیاه مرکبات چیست ؟(برسی علائم + پیشگیری تا درمان)

لکه سیاه مرکبات چیست:

آشنایی با بیماری لکه سیاه مرکبات و روش های درمان آن یکی از نیاز های اساسی،در باغداری امروزی می باشد که باید مورد توجه قرار گیرد با ما همراه باشید تا اطلاعاتی پیرامون علت بیماری لکه سیاه مرکبات،میزان خسارت بیماری لکه سیاه مرکبات و روش های درمان بیماری لکه سیاه مرکبات در اختیار شما قرار دهیم.

یکی از بیماری های شناخته شده در بین مرکبات بیماری لکه سیاه می باشد که بسیار مخرب بوده و خسارت شدیدی وارد می کند،این بیماری برای اولین بار در کشور های آفریقایی مشاهده شد سپس از طریق واردات نهال های آلوده به دیگر کشور ها نیز انتقال پیدا کرد.

بیماری لکه سیاه بیشتر مرکبات را درگیر کرده  و به لحاظ اقتصادی منجر به خسارت شدید می شود و جالب است بدانید معمولا تمام ارقام مرکبات نسبت به بیماری لکه سیاه حساسیت دارند و این بیماری نیز بیشترین تاثیر را روی درختان مسن و ضعیف دارد،به همین دلیل است که توصیه می شود در هنگام خرید نهال حتما به مقاومت آن دقت داشته باشید و از انتخاب نهال های ضعیف اجتناب کنید.

بیماری سیاه مرکبات به صورت قارچ می باشد که بیشترین آلودگی را روی برگ های مرکبات دارند و جالب است بدانید زمانی که برگ های آلوده روی زمین میریزند بیماری توسط باد منتشر شده و به دیگر درختان نیز منتقل می شود.

بیماری لکه سیاه مرکبات همانطور که از نامش مشخص است به صورت لک های سیاه رنگ روی میوه ها دیده می شود و غالبا از طریق سمپاشی قابل کنترل می باشد البته لازم به ذکر است که بیماری باید در مراحل ابتدایی کنترل شود در غیر این صورت پیش روی زیادی خواهد داشت و ممکن است تمام سطح درختان را آلوده کند.

بیماری لکه سیاه مرکبات در مناطقی که بارندگی سالیانه دارند خسارت بیشتری وارد می کند و باعث ایجاد لکه های گرد و کوچک به رنگ سیاه در میوه ها می شود. لکه های سیاه تقریبا قطری ۱ تا ۵ میلی متری دارند  و  در تمام سطح بیرونی میوه پراکنده می باشند.

لکه سیاه مرکبات
لکه سیاه مرکبات

علائم و میزان خسارت بیماری لکه سیاه مرکبات:

بیماری لکه سیاه مرکبات علائم ظاهری فراوانی دارد که از طریق آن پی به وجود بیماری خواهید برد،البته هر نوع بیماری مجموعه ای از علائم را به صورت ضعیف آغاز می کند و چنانچه اقداماتی جهت کنترل کردن آن صورت نگیرد پیش روی کرده و تمام نقاط را درگیر می کند و در نهایت منجر به ضعف درخت خواهد شد.

برگ هایی که درگیر بیماری شده اند حالت سبز و شاداب خود را از دست داده و دچار ضعف خواهند شد و ممکن است زودتر از زمان مشخص دچار ریزش شوند،همچنین حالت سوختگی و تغییر رنگ داده این دقیقا زمانی است که بیماری کاملا سلول های زنده برگ را از بین برده است.

لکه های سیاه یا آجری رنگ با حاشیه های قهوه ای روی میوه ها نیز از دیگر علائم بیماری می باشد و زمانی که به اوج پیش روی خود برسد به صورت لکه های کک و مکی ظاهر می شود و تمام سطح بیرونی میوه را می پوشاند که چنین بیماری به محصولات هر ساله باغداران خسارت شدید وارد می کند و به لحاظ اقتصادی نیز ضربه وارد می کند پس باید هر چه سریع تر نسبت به مهار و کنترل کردن آن اقدام کرد.

در چنین حالتی ممکن است میوه ها بر روی شاخه ها باقی بمانند اما دیگر کیفیت یک میوه سالم را نخواهند داشت و زمانی که بریده می شوند اصلا قابل مصرف نیستند،در مواردی هم ممکن است میوه ها به دلیل ضعف بیش از اندازه دچار ریزش شوند. این اتفاق البته برای برگ ها نیز می افتد،زمانی که برگ ها درگیر بیماری لکه سیاه می شوند و به شدت دچار ضعف می شوند قدرت ماندن روی شاخه ها را ندارند و دچار ریزش می شوند.

روش های کنترل بیماری لکه سیاه مرکبات:

هر نوع بیماری و آفتی چندین مرحله رشد دارد برای مثال همین بیماری در نهال مثل نهال گردو جوری دیگر نمو پیدا میکند که در اولین مرحله بیماری تازه فعالیت و رشد خود را آغاز می کند و طبیعتا راحت تر قابل کنترل می باشد،اما فعالیت و رشد بیماری رفته رفته گسترش پیدا کرده و به اوج خود می رسد که این مرحله را مرحله بحرانی می گویند . در چنین مرحله ای باید اقدامات قوی تر را برای کنترل بیماری لکه سیاه مرکبات به کار گرفت و چندین مرحله تکرار کرد تا تاثیر مثبت خود را داشته باشد.

و اما روش های کنترل بیماری لکه سیاه مرکبات:

۱٫تقویت درختان مرکبات

یکی از راه های مقابله با بیماری لکه سیاه مرکبات تقویت ریشه ها می باشد،زیرا زمانی که ریشه دچار ضعف شود عملکرد مطلوبی نخواهد داشت و در برابر آلودگی ها نیز مقاومت بالایی نخواهد داشت،پاییز بهترین زمان تغذیه درختان می باشد. کود شیمیایی مخصوصا نیتروژن و پتاسیم دو عنصر بسیار ضروری و مفید برای درختان مرکبات می باشد. البته توجه داشته باشید آبیاری اصولی و کافی نیز در تقویت درخت در برابر آلودگی ها  و بیماری لکه سیاه مرکبات موثر می باشد.

۲٫هرس به موقع درختان

نهال خریداری شما بعد از کاشت وارد فاز مراقبت می شود و این مراقبت بسیار اهمیت دارد،زیرا به عملکرد مناسب نهال شما کمک خواهد کرد،یکی از مراقبت های مرکبات هرس می باشد که هر ساله باید به موقع نسبت به انجام آن اقدام کرد. در مواردی ممکن است بیماری دقیقا در شاخه های خشک شده جا داشته باشد که باید برای از بین بردن آن اقدام کرد توجه داشته باشید بعد از هرس باید قیچی و اره مخصوص هرس را با ضدعفونی کننده های مخصوص سمپاشی نمود تا بیماری به دیگر درختان انتقال پیدا نکند.

۳٫کاهش مدت انبارداری میوه ها

توجه داشته باشید برخی میوه ها زمانی که بیش از اندازه در انبار نگهداری شوند و دمای مناسب آنها وجود نداشته باشد ممکن است  دچار بیماری لکه سیاه مرکبات شوند و این بیماری دیگر میوه های موجود در انبار را نیز درگیر کند.

۴٫سمپاشی مرکبات

این روش همان روش اساسی در از بین بردن بیماری لکه سیاه مرکبات می باشد و این دقیقا زمانی است که بیماری به شدت اوج گرفته و اگر مقابله با آن صورت نگیرد به شدت آسیب وارد می کند.

توجه داشته باشید که سمپاشی باید کاملا متناسب با نوع بیماری باشد در غیر این صورت تاثیر نخواهد داشت،همچنین اگر برای مقابله با بیماری لکه سیاه مرکبات نیاز به استفاده از چندین نوع سم می باشد باید چندین سم را به اندازه با حجم تانکر استفاده کرد،زمان سمپاشی نیز باید زمان مناسب باشد تا تاثیر مثبت خود را بر بیماری لکه سیاه مرکبات داشته باشد.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش