نهالستان دکتر نهال

دکتر نهال : لکه سیاه مرکبات چیست ؟برسی علائم + پیشگیری تا درمان

برگ

لکه سیاه مرکبات چیست :

آشنایی با بیماری لکه سیاه مرکبات و روش های درمان آن یکی از نیاز های اساسی،در باغداری امروزی می باشد که باید مورد توجه قرار گیرد با ما همراه باشید تا اطلاعاتی پیرامون علت بیماری لکه سیاه مرکبات،میزان خسارت بیماری لکه سیاه مرکبات و روش های درمان بیماری لکه سیاه مرکبات در اختیار شما قرار دهیم.

یکی از بیماری های شناخته شده در بین مرکبات بیماری لکه سیاه می باشد که بسیار مخرب بوده و خسارت شدیدی وارد می کند،این بیماری برای اولین بار در کشور های آفریقایی مشاهده شد سپس از طریق واردات نهال های آلوده به دیگر کشور ها نیز انتقال پیدا کرد.

بیماری لکه سیاه بیشتر مرکبات را درگیر کرده  و به لحاظ اقتصادی منجر به خسارت شدید می شود و جالب است بدانید معمولا تمام ارقام مرکبات نسبت به بیماری لکه سیاه حساسیت دارند و این بیماری نیز بیشترین تاثیر را روی درختان مسن و ضعیف دارد،به همین دلیل است که توصیه می شود در هنگام خرید نهال حتما به مقاومت آن دقت داشته باشید و از انتخاب نهال های ضعیف اجتناب کنید.

بیماری لکه سیاه مرکبات به صورت قارچ می باشد که بیشترین آلودگی را روی برگ های مرکبات دارند و جالب است بدانید زمانی که برگ های آلوده روی زمین میریزند بیماری توسط باد منتشر شده و به دیگر درختان نیز منتقل می شود.

بیماری لکه سیاه مرکبات همانطور که از نامش مشخص است به صورت لک های سیاه رنگ روی میوه ها دیده می شود و غالبا از طریق سمپاشی قابل کنترل می باشد البته لازم به ذکر است که بیماری باید در مراحل ابتدایی کنترل شود در غیر این صورت پیش روی زیادی خواهد داشت و ممکن است تمام سطح درختان را آلوده کند.

بیماری لکه سیاه مرکبات در مناطقی که بارندگی سالیانه دارند خسارت بیشتری وارد می کند و باعث ایجاد لکه های گرد و کوچک به رنگ سیاه در میوه ها می شود. لکه های سیاه تقریبا قطری ۱ تا ۵ میلی متری دارند  و  در تمام سطح بیرونی میوه پراکنده می باشند.

لکه سیاه مرکبات

علائم و میزان خسارت بیماری لکه سیاه مرکبات :

بیماری لکه سیاه مرکبات علائم ظاهری فراوانی دارد که از طریق آن پی به وجود بیماری خواهید برد،البته هر نوع بیماری مجموعه ای از علائم را به صورت ضعیف آغاز می کند و چنانچه اقداماتی جهت کنترل کردن آن صورت نگیرد پیش روی کرده و تمام نقاط را درگیر می کند و در نهایت منجر به ضعف درخت خواهد شد.

برگ هایی که درگیر بیماری شده اند حالت سبز و شاداب خود را از دست داده و دچار ضعف خواهند شد و ممکن است زودتر از زمان مشخص دچار ریزش شوند،همچنین حالت سوختگی و تغییر رنگ داده این دقیقا زمانی است که بیماری کاملا سلول های زنده برگ را از بین برده است.

لکه های سیاه یا آجری رنگ با حاشیه های قهوه ای روی میوه ها نیز از دیگر علائم بیماری می باشد و زمانی که به اوج پیش روی خود برسد به صورت لکه های کک و مکی ظاهر می شود و تمام سطح بیرونی میوه را می پوشاند چنین بیماری به محصولات هر ساله باغداران خسارت شدید وارد می کند و به لحاظ اقتصادی نیز ضربه وارد می کند پس باید هر چه سریع تر نسبت به مهار و کنترل کردن آن اقدام کرد.

در چنین حالتی ممکن است میوه ها بر روی شاخه ها باقی بمانند اما دیگر کیفیت یک میوه سالم را نخواهند داشت و زمانی که بریده می شوند اصلا قابل مصرف نیستند،در مواردی هم ممکن است میوه ها به دلیل ضعف بیش از اندازه دچار ریزش شوند. این اتفاق البته برای برگ ها نیز می افتد،زمانی که برگ ها درگیر بیماری لکه سیاه می شوند و به شدت دچار ضعف می شوند قدرت ماندن روی شاخه ها را ندارند و دچار ریزش می شوند.

دیدگاه‌های نوشته

شش − سه =