مقایسه گردو چندلر و فرنور(رقابت نژاد آمریکایی با فرانسوی)

مقایسه گردو چندلر و فرنور(رقابت نژاد آمریکایی با فرانسوی)

مقایسه گردو چندلر و فرنور:

یکی از ارقام هیبرید چندلر و گردوی فرنور پر بازده هستند. گردو چندلر یک رقم هیبرید امریکایی است که از تلاقی رقم Pedro و UC-56-224 به و جود آمده است و نهال گردو فرنور یک رقم هیبرید فرانسوی حاصل از تلاقی فرانکوت و لارا می باشد. هر دو رقم از ارقام دیربرگ ده می باشند.

زمان شکفتن جوانه ها و ظهور برگ در رقم فرنور حدود یک هفته پس از رقم چندلر می باشد. ظهور گل های نر و ماده نیز در رقم فرنور دیرتر از چندلر اتفاق می افتد. نهال گردو چندلر از نظر رشدی به صورت رشد متوسط، به حالت نیمه راست و با تراکم شاخ و برگ بالا می باشد. نهال گردو فرنور دارای رشد قوی، به حالت راست و با تراکم شاخ و برگ تنک می باشد. هر دو نهال گردو چندلر و فرنور از ارقام زود بارده هستند.

چندلر از سال اول و فرنور از سال سوم تولید میوه می کنند. تولید میوه به صورت انتهایی و جانبی بوده و عملکرد میوه در هر دو نهال گردو؛ در زمان بلوغ بالا است ولی چندلر تولید بیشتری دارد. اندازه میوه در هر دو رقم درشت، با پوسته نازک و مغز با رنگ سفید و خوش طعم می باشد. در گردو چندلر مغز حدود ۵۰ درصد و در گردو فرنور مغز حدود ۴۵ درصد میوه را تشکیل می دهد. هر دو رقم مقام به سرمازدگی بهاره می باشند. چندلر رقمی حساس به بیماری بلایت و فرنور متحمل به بلایت و آنتراکنوز می باشند.

معرفی نهال گردو چندلر:

نهال چندلر یک رقم هیبرید امریکایی و از تلاقی رقم Pedro و UC-56-224 ایجاد شده است. یک رقم دیربرگ ده با رشد نیمه بالارونده می باشد. عملکرد میوه بسیار بالا با تولید میوه درشت، با پوسته چوبی نرم، مغز به رنگ سفید و بسیار خوش طعم می باشد. عملکرد حدود ۱۳ تن در هکتار در شرایط بلوغ حاصل می شود. رقمی مقاوم به سرما و حساس به بیماری بلایت می باشد.

چندلر به عنوان رقم زود بازده، پرفروش ترین رقم گردو در امریکا می باشد که توسط دانشگاه کالیفرنیا در دهه ۸۰ میلادی تولید شده است. در سال های اخیر نهال چندلر به عنوان عمده ترین رقم کشت شده در امریکا شناخته شده که به علت عملکرد و کیفیت مغز عالی آن می باشد. از نظر عملکرد، چندلر یک رقم با عملکرد خیلی بالا می باشد. این درخت گردو زود بازده در جوانه های جانبی باردهی دارد و ۹۰ درصد از شاخه های جانبی بارور می باشند.

درخت گردو زود بازده چندلر، تولید میوه را از سال اول شروع می کند. میزان عملکرد آن در سال های مختلف رشد طبق جدول زیر است. با اینکه میوه دهی آن از سال اول شروع می شود، اما توصیه اغلب کارشناسان این است که در سه سال اول میوه ها حذف شوند تا توان درخت برای رشد بهتر شاخه ها و توسعه بهتر ریشه ها صرف شده و فرم کلی مناسبی به درخت داده شود.

در ده سال اول میزان عملکرد این درخت به طور پیوسته افزایش پیدا کرده و از سال دهم به بعد میزان آن ثابت خواهد بود. در سال دهم از هر درخت گردوی چندلر حدود ۴۰ کیلوگرم گردوی خشک به دست می آید که به عبارتی در هر هکتار ۱۳ تن محصول تولید خواهد شد.

نهال گردو

معرفی نهال گردو فرنور:

درخت گردو زود بازده فرنور، یک رقم تجاری فرانسوی مقاوم به سرما می باشد. این درخت، دیربرگ ده و پربار است. فرنور یک رقم هیبرید حاصل از تلاقی دو نهال گردوی امریکایی می باشد. فرنور را می توان در مناطق سرد و تا ارتفاع ۲۳۰۰ متر از سطح دریا کشت نمود. این رقم در برابر سرمای بهاره نیز مقاومت خوبی نشان داده است. فرنور یک رقم زود بارده است و تولید محصول آن از سال ۳ تا ۴ پس از کاشت شروع می شود. این رقم می تواند تا ۸ تن درهکتار در زمان بلوغ کامل محصول تولید کند.

تفاوت گردو چندلر و فرنور در کیفیت مغز و پوسته :

گردو چندلر و فرنور هر دو دارای مغز درشت و رنگ خیلی روشن با پوسته چوبی نازک می باشند. پوسته نازک و رنگ مغز ویژگی های مهمی در تعیین قیمت فروش گردو می باشند. در این مورد رقم چندلر نسبت به فرنور پوسته نازک تری داشته و دارای برتری می باشد.

مغز آن به راحتی از پوسته سخت جدا شده و به راحتی به دو نیم تقسیم می شود. وزن میوه خشک چندلر حدود ۱۳ گرم و اندازه میوه خشک ۴ سانتیمتر و دارای سطحی صاف می باشد. سفتی پوسته آن به حدی است که به راحتی توسط پرندگان یا حشرات آسیب نمی بیند اما به راحتی با دست شکسته می شود. این ویژگی برای فروش بسیار اهمیت دارد. رنگ مغز از اهمیت بالایی برخوردار است.

چندلر و فرنور دارای مغزی با رنگ عالی و سفید می باشند. در چندلر وزن مغز گردو حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد پوسته را تشکیل می دهد. درصد مغز میوه در رقم فرنور حدود ۴۵ درصد می باشد بنابراین چندلر در این مورد نسبت به فرنور برتری دارد. میزان روغن مغز در هر دو رقم حدود ۷۰ درصد است که این ویژگی نشان دهنده مزه عالی مغز می باشد.

مقایسه گردو چندلر و فرنور؛ در اندازه و فرم درخت، نحوه و زمان کشت تا برداشت :

نهال گردو چندلر با رشد متوسطی که دارد می تواند به ارتفاع ۱۵ متر نیز برسد. اما با توجه به سیستم هرسی که در باغ اعمال می شود در ارتفاع کمتری نگهداری می شود. تراکم شاخه ها در درخت گردو چندلر بالا است و معمولاً شاخه های درخت هرس می شوند تا عرض درخت در حد ۵ متر نگهداری شود.

چندلر برای کشت متراکم مانند سیستم ۷ در ۵  متر مناسب است. با این سیستم می توان ۲۸۰ درخت در هکتار کشت نمود. رقم فرنور رشد قوی تری داشته و فرم رشد آن راست می باشد. تراکم شاخه ها در درخت گردو فرنور تنک تر می باشد و سیستم ۶ در ۵ برای کشت این رقم توصیه شده است. هر دو رقم را می توان در پاییز یا اسفند ماه کشت نمود. زمان برداشت محصول هر دو رقم در پاییز می باشد. در این مورد چندلر رقم دیررس تری بوده و بنابراین فرنور در این زمینه دارای برتری می باشد.

منبع :

www.emircevizfidani.com

www.woodlandtrust.org.uk

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش