بهترین طرز نگهداری سیب زمینی که جوانه نزنه

روش هایی جهت جلوگیری از جوانه نزدن سیب زمینی:

روش های نگهداری سیب زمینی در انباری ؛ تا جلوگیری از جوانه نزدن سیب زمینی ؛ موضوع مورد بررسی ما در این نوشتار می باشد با ما همراه باشید تا اطلاعاتی پیرامون روش های نگهداری سیب زمینی،دمای مناسب نگهداری سیب زمینی و فضا مناسب نگهداری سیب زمینی در اختیار شما قرار دهیم.

سیب زمینی از محصولات پر مصرف در دنیا می باشد که غالبا تمام کشور ها نسبت به کاشت چنین رقمی اقدام کرده اند،سیب زمینی گیاهی یک ساله می باشد  و ارتفاع آن تا ۱۲۰ سانتی متر هم می رسد که هم می توان آن را به صورت رویشی به وسیله غده ها و هم به صورت زایشی به وسیله بذر کاشت و اگر بخواهیم مناسب ترین و رایج ترین روش را بگوییم باید اشاره کرد استفاده از غده برای تکثیر مناسب تر است.

به لحاظ شرایط اقلیمی باید اشاره کرد که این گیاه در آب و هوای معتدل کشت می شود ولی در مناطق یخبندان به شدت آسیب پذیر می باشد،این محصول به لحاظ وسعت کشت بسیار گسترده می باشد. البته لازم به ذکر است که ایران به دلیل چهار فصل بودن و تنوع اقلیمی کاشت سیب زمینی در بیشتر مناطق امکان پذیر است به طوری که در مناطقی که سیب زمینی برداشت شده در مناطقی دیگر تازه به زیر کشت رفته است.

کاشت و مراقبت های بعد از کاشت سیب زمینی دارای اهمیت می باشد اما باید اشاره کرد کشاورزانی که حجم وسیعی از زمین را به کشت سیب زمینی اختصاص داده اند باید در نگهداری سیب زمینی نیز نهایت دقت را داشته باشند زیرا محصول اگر در شرایط مناسب نباشد به شدت آسیب می بیند و این موجب خسارت شدید باغدار خواهد شد،برای انبارداری و نگهداری سیب زمینی روش های مختلفی وجود دارد که می توان مدتی بدون کم شدن خواص و کیفیت محصولات آن را نگهداری نمود و بر اساس نیاز وارد بازار کرد.

نگهداری سیب زمینی بدون جوانه زدن:

همانطور که اشاره شد روش های انبارداری و نگهداری سیب زمینی بسیار دارای اهمیت می باشد،زیرا چنانچه فضا و شرایط محیطی مناسب نباشد نمی توان محصول را مدتی بدون هیچ آسیبی حفظ نمود،سیب زمینی چنانچه در شرایط مناسب نباشد خیلی زود جوانه زده و دیگر قابل استفاده نخواهد بود. پس باید طرز صحیحی در نگهداری سیب زمینی در نظر گرفت تا مانع از جوانه زنی آنها شد. روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه ذکر می کنیم.

اگر در یک محیط کوچک قصد نگهداری سیب زمینی دارید باید توجه داشته باشید که محیط باید کاملا تاریک باشد یعنی نور خورشید به سیب زمینی ها نتابد،اگر در زیر زمین نگهداری می کنید باید هیچ روزنه ای درون چاله کنده شده نباشد تا سیب زمینی ها با تابش مستقیم نور خورشید روبرو نشوند که موجب جوانه زدن سیب زمینی ها نشود.

نور خورشید در کل برای سیب زمینی آسیب وارد می کند و باعث چروکیده شدن پوست بیرونی آن می شود همچنین موجب تغییر رنگ پوست سیب زمینی شده و در نهایت نوعی سم تولید می کند که برای بدن مضر می باشد.

در انبارهای بزرگ نیز باید مراقبت های لازم صورت گیرد تا محصول مدت طولانی سالم بماند،فضای خنک با تهویه و دمای مناسب از نیاز های اساسی در نگهداری سیب زمینی می باشد سیب زمینی زمانی که در فضای گرم قرار گیرد دچار فاسد شدن می شود و فاسد شدن یک عدد سیب زمینی می تواند موجب فاسد شدن تمام محصولات دیگر شود.

چکار کنیم سیب زمینی جوانه نزند

جوانه زدن سیب زمینی؛ از نرم شدن تدریجی آن آغاز می شود و جوانه ها رفته رفته روی سطح پوست شروع به رویش می کنند چنین اتفاقی تنها در زمانی که شرایط فراهم نباشد می افتد،یعنی اگر رطوبت و خنکی هوا در حد تعادل نباشد و سیب زمینی ها در معرض نور و گرما باشند دچار آسیب شده و کیفیت خود را از دست می دهند.

توجه داشته باشید نگهداری سیب زمینی در دمای مناسب علاوه بر اینکه مانع از جلوگیری جوانه زدن سیب زمینی؛ می شود به حفظ کیفیت و ویتامین C موجود در سیب زمینی  کمک می کند،همچنین در دمای مناسب محصول را می توان چندین ماه انبار و نگهداری کرد.

تمام نکاتی که برای نگهداری سیب زمینی بیان شد،برای مواقعی بود که افراد قصد نگهداری حجم زیادی از محصول را دارند و روش انبارداری را انتخاب می کنند. و اما برای افرادی که در حد نیاز مصرف خود خرید دارند و قصد نگهداری سیب زمینی در اندازه کم  دارند می توانند از انبار های کوچک و محفظه هایی برای نگهداری استفاده کنند. فرقی نمی کند حجم زیاد باشد یا کم در هر دو صورت باید نکات مهم در زمان نگهداری سیب زمینی را  رعایت نمود.

شما می توانید جهت مشاهده لیست انواع خرید نهال، به منوی سایت مراجعه نمایید.

شرایط و روش های نگهداری سیب زمینی در انبار:

همانطور که اشاره شد کشاورزانی که به کشت سیب زمینی مشغول هستند هر ساله آنچه نیاز بازار می باشد عرضه می کنند و مابقی به روش های مختلف انبار می شود و در صورت نیاز مجدد به بازار عرضه می شود،نگهداری سیب زمینی مسئله بسیار مهمی است زیرا این محصول حساسیت های فراوانی دارد.

انبارهای سیب زمینی خود به دو دسته تقسیم می شوند برخی انبار هایی که بسیار ساختار ساده و بدون تجهیزاتی و با تهویه طبیعی می باشند  و  برخی دیگر انبار های کاملا مجهز با تاسیسات مکانیکی که مخصوص نگهداری سیب زمینی های بذری،غیر خوراکی  و خوراکی  می باشند.

انبار های سنتی که به منظور نگهداری سیب زمینی در نظر گرفته شده اند،خیلی مجهز نمی باشند بلکه یک محیط کاملا بسته ای است با تهویه طبیعی که می توان مدتی سیب زمینی ها را در آن نگهداری نمود البته لازم به ذکر است که در این روش مدت ماندگاری کوتاه می باشد.

در چنین فضایی می توان به منظور حفظ رطوبت برای نگهداری سیب زمینی  کف انبار را از خاک اره پوشاند و آن را مرطوب نگهداشت تا سیب زمینی ها رطوبت لازم را برای جلوگیری از پوسیدگی داشته باشند.

در روش دوم می توان سیب زمینی ها را مدت زمانی طولانی نگهداری نمود بدون آنکه چیزی از کیفیت و خواص آنها کم شود،در این روش دما،تهویه و شرایط محیطی کاملا متناسب می باشد. از آفت های رایج سیب زمینی جوانه زدن آن میباشد که در چنین شرایطی دیگر قابلیت مصرف ندارد و نمی توان آن را به بازار عرضه نمود به همین دلیل است که نگهداری سیب زمینی باید در شرایطی باشد  که مانع از جوانه زنی شود.

البته لازم به ذکر است که سیب زمینی جوانه زده شده را می توان برای کشت در نظر گرفت،غالبا باغداران از چنین سیب زمینی هایی برای کشت استفاده می کنند.امیدواریم از خواندن این مطلب در رابطه با جوانه نزدن سیب زمینی؛ لذت برده باشید و در صورت داشتن سوال ، از طریق کامنت های همین بخش آن را با ما در میان بگذارید .

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش