سود و نحوه احداث باغ گردو (نقشه کاشت درخت گردو)

1402-08-21

بهترین شرایط احداث باغ گردو چیست:

برای رسیدن به بالاترین سطح کیفی و کمی محصولات گیاهی، نیاز است ابتدا تمامی جوانب امر را در نظر گرفته و سپس اقدام نمایید. در مورد احداث باغ گردو؛ نیز به همین منوال باید همه موارد از قبیل مکان احداث، اقلیم آب و هوایی، زمان کاشت و … را در نظر گرفت. این کار باعث پیشگیری از مشکلاتی خواهد شد که ممکن است در آینده پیش آید. در این مقاله سعی می شود تا در مورد هر یک از این آیتم های اطلاعات دقیقی در اختیارتان قرار دهیم.

مکان مناسب برای احداث باغ گردو:

در مورد مکانی که برای احداث باغ گردو، در نظر گرفته می شود، باید این پارامترها را مورد بررسی کلی قرار دهید:

  •  آیا این ناحیه در معرض تابش نور آفتاب قرار دارد؟
  • تابش نور آفتاب به مدت شش تا هشت ساعت برای درخت گردو مناسب و کافی است.

خاک مناسب برای احداث باغ گردو مناسب می باشد؟

یکی از مسائل مهم برای رشد مناسب و بازدهی محصول باکیفیت، خاک مساعد برای پرورش نهال گردو می باشد. اینکه خاک منطقه حاصلخیز باشد و از نظر مواد معدنی مناسب برای درخت گردو باشد از جمله شرایط لازم است. همچنین زهکشی خاک نیز باید مورد بررسی قرار گیرد، زیرا برای شاد نگه داشتن و کیفیت محصول بسیار ضروری و مهم است.

بهتر است ابتدا خاک زیرین و خاک رویی را به آزمایشگاه بفرستید تا از نظر میزان وجود مواد معدنی و اسید موجود در آن مورد آزمایش قرار گیرد. زیرا درخت گردو در محیط های اسیدی رشد خوبی نخواهد داشت. در صورت نبود مواد معدنی ، می تواند از کودهای مناسب با توجه به فقر خاک استفاده نمایید.

در مورد خاک زیرین درخت گردو نیز باید بررسی نمایید که سنگ یا رس سفت در مسیر ریشه قرار نداشته باشد. زیرا درخت گردو تا عمق ۳ متری نیز در خاک نفوذ خواهد کرد.

شما می توانید جهت مشاهده لیست انواع خرید نهال گردو، به منوی سایت مراجعه نمایید.

فضا برای افزایش تعداد درختان و وسعت باغ در آینده وجود دارد؟

باید فاصله کاشت را  نیز جزو شرایط احداث باغ گردو؛ در نظر گرفت. این فاصله در مورد گردوهای مختلف متغیر می باشد. از آنجایی که درخت گردو تا ۲۰ سال یک فضای مشخصی را اشغال می کند، بنابراین این فضا را باید برای این مدت طولانی در نظر گرفت.

فضای بین درختان گردو از ۱۰ متر شروع می شود و می تواند حداقل تا ۶ متر نیز انتخاب شود. نقشه کاشت نیز می تواند به هر طریقی باشد و یا داربستی انتخاب شود. هرچند با هرس درختان و سایر اقدامات می توان این فاصله ها را بهبود بخشید. ولی باید به این نکته توجه شود که وسعت باغ در حدی است که کاشت درخت گردو برای باغدار مقرون به صرفه باشد.

احداث باغ درخت گردو

اقلیم آب و هوایی مناسب برای احداث باغ گردو:

گردو به آب و هوای منطقه کاشت بسیار حساس است. سرمازدگی و گرمازدگی در این درخت باعث کاهش کیفیت محصول و کوچک ماندن میوه خواهد شد. در مناطقی که سرمای بهاره مستمر و طولانی مدت را تجربه می کند، احداث باغ درخت گردو، مناسب نمی باشد.

زیرا روی باردهی درخت تاثیر منفی خواهد گذاشت. در زمان خواب زمستانی، دمای منفی ۱۱ درجه، حداقل دمایی است که درخت تحمل می کند. در غیر این صورت باعث نابودی برگ ها و شاخه ها خواهد شد.

در تابستان نیز حداکثر دمایی که درخت گردو می تواند تحمل نماید بدون اینکه آسیبی به آن وارد شود، ۳۸ درجه سانتیگراد است. در دماهای بالاتر از این میزان نیز به میوه آسیب جدی وارد خواهد شد.

پس اگر در منطقه ای زندگی می کنید که حد بالا و پایین بیشتر از این مقدار است، شرایط لازم برای احداث باغ گردو، را نداشته و در صورت کاشت، محصول بی کیفیتی را برداشت خواهید کرد. همچنین درخت گردو در برابر بادهای بسیار شدید نیز تحمل لازم را نداشته و آسیب خواهد دید، بنابراین شیب زمین را نیز باید به عنوان یکی از ملاک های احداث باغ گردو در نظر بگیرید.

آب مورد نیاز برای پرورش احداث باغ درخت گردو:

یکی دیگر از شرایط احداث باغ گردو؛ تامین آب مورد نیاز این درخت می باشد. آب برای این درخت یا باید از طریق بارندگی تامین شود و یا از روش هایی مانند آبیاری قطره ای برای تامین آن استفاده شود. همچنین ارقام مختلف درختان گردو نیز ، نیاز آبی متفاوتی دارند.

آب مورد نیاز در زمان تشکیل میوه تا به بار رسیدن آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ماه های خرداد تا شهریور در این بازه زمانی قرار می گیرند. کم آبی تاثیر مستقیمی بر کیفیت و رنگ میوه خواهد داشت.

کم آبی باعث کوچک ماندن مغز گردو، چروکیدگی آن و تیره شدن رنگ گردو می شود. آبیاری نیز می تواند به صورت غرقابی و قطره ای انجام شود. در مورد غرقابی نیاز به ۵ تا ۷ هزار مترمکعب در هکتار و قطره ای نیاز به ۳-۴ هزار متر مکعب در هر هکتار برآورد می شود.

هزینه احداث باغ درخت گردو

یکی دیگر از شرایط احداث باغ درخت گردو، بررسی هزینه لازم برای احداث باغ می باشد. در این قسمت سعی می شود تا مهم ترین مواردی که بر هزینه ها تاثیرگذار هستند را عنوان و بررسی نماییم:

هزینه خرید باغ

برای خرید باغ گردو، باید شرایطی را که در بالا اشاره کردیم را در نظر گرفته و سپس اقدام به خرید نماییم. اینکه باغ در نظر گرفته شده از لحاظ خاک، میزان تابش آفتاب و یا میزان بارندگی و … در سطح ایده آلی قرار داشته باشد، جزو مواردی است که قبل از خرید باید بررسی نمایید.

هزینه خرید نهال گردو

برای اینکه محصول از نظر کمیت و کیفیت به بالاترین سطح خود برسد، در کنار شرایط لازم برای کاشت نوع نهال انتخابی نیز بسیار اهمیت دارد. نهال های خریداری شده باید از مراکز معتبر  تهیه شود و باید به نوع نهال گردو نیز توجه شود که با شرایط اقلیمی محل احداث باغ درخت گردو مطابقت داشته باشد.

هزینه های لازم برای تهیه ادوات کشاورزی

برای نگهداری از نهال ها و نیز ادوات کشاورزی مانند کوددهی و سمپاشی، نیاز است هزینه هایی را پرداخت نمایید.

هزینه های مربوط به انرژی و نیروی انسانی

هزینه های منابع انرژی مانند آب، برق و سوخت در کنار نیروی هایی که نیاز است برای بهره وری بیشتر بکار گرفته شوند، باید در این لیست قرار گیرد.

کلام آخر:

شرایط احداث باغ درخت گردو بیشتر به مواردی از قبیل خاک حاصلخیز و زهکشی شده، میزان بارندگی و تامین آب مورد نیاز باغ، میزان بهره مندی از انرژی خورشید، شرایط آب و هوایی متناسب با نوع نهال انتخاب شده و … بستگی دارد. در کنار این موارد هزینه هایی را نیز باید در نظر گرفت تا با برنامه ریزی اصولی و صحیح و داشتن دورنمای مناسب اقدام به احداث باغ نمود.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش