هر درخت گردو چقدر بار میدهد؟(برسی میزان باردهی)

1402-08-22

میزان محصول هر درخت گردو:

درخت گردو یکی از درختان سایه دار بزرگ است که دارای میوه های مغذی و بسیار مفید می باشد. ولی برای باردهی نیاز به زمان دارد و باید صبوری کنید تا نتیجه آن را در سال های بعد ببینید. مقدار باردهی درخت گردو؛ بستگی به عوامل زیادی دارد که تاثیر این عوامل در میزان باردهی تاثیر مستقیم دارد.

درخت گردو نیز مانند سایر درختان به شرایط اقلیمی مناسب، آبیاری به موقع، خاک مساعد، نور کافی و … دارد که در صورتی که هر کدام از این موارد به دقت رعایت شود، محصولی بسیار باکیفیت و مغذی به بار خواهد آمد و نتیجه این انتظار شیرین را خواهید دید.

البته زمان باردهی و میزان باردهی بستگی زیادی به نوع درخت و نهال انتخابی دارد. در این مقاله بر آنیم تا انواع نهال گردو را معرفی و  شرایطی را که لازم است مقدار باردهی درخت گردو افزایش یابد را بررسی نماییم.

میزان باردهی انواع درخت گردو چقدر می باشد:

موارد زیادی برای انتخاب نهال گردو مطرح می شود که یکی از آن ها وضعیت آب و هوایی و اقلیم محل کاشت نهال است. این آیتم در کنار سایر عوامل که قابل کنترل می باشند،  تاثیر زیادی در میزان باردهی درخت گردو دارد. پس در انتخاب نوع نهال گردو بهتر است ابتدا این آیتم در نظر گرفته شود. حال می خواهیم به بررسی انواع نهال های گردو بپردازیم:

  • نهال گردوی چندلر:

این نهال نیز یکی از نهال های پیوندی گردو به شمار می رود. وزن هر گردو بین ۱۵ تا ۲۰ گرم است که مغز گردو نیز بین ۱۲ تا ۱۴ گرم است. میزان محصول هر درخت گردو، بالغ این درخت به صورت تازه در حدود ۳۰۰ کیلو گرم و به صورت خشک مقدار ۷۰ کیلو می باشد و در هکتار بین ۵ تا ۵٫۵ تن می باشد.

شما می توانید جهت مشاهده لیست انواع خرید نهال گردو، به منوی سایت مراجعه نمایید.

  • باردهی گردو فرنور:

این نهال گردو جزو ارقام تجاری وبومی فرانسه می باشد. این نهال نیز  از سال ۶ ام کاشت ، میزان باردهی بیشتری را دارد. عموما در این سال از هر درخت انگور بالغ می توان تا ۵ تن محصول نیز برداشت نمود.

هر درخت گردو چند کیلو گردو میدهد
  • مقدار باردهی نهال گردوی لارا:

یکی از نهال های گردوی نسبتا مقاوم به تغییرات دما و آب و هوا، درخت گردوی لارا است. با اینکه گردوی لارا از دومین سال خود باردهی را آغاز می کند اما در برابر گرمای زیاد و سرما بسیار حساس بوده و کیفیت محصول به شدت کاهش می یابد. وزن هر گردو تقریبا ۱۸ گرم برآورد می شود که نصف این وزن را مغز گردو تشکیل می دهد. میتوان تخمین زد هر در هکتار حداکثر تا ۳٫۵ تن محصول می دهد که عموما از سال دوم کاشت باردهی آن شروع می شود.

  • باردهی گردو اسرائیلی پاکوتاه:

یکی دیگر از درختان گردو که باردهی خوبی دارد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد، نهال گردو اسراییلی پاکوتاه است. مقدار باردهی گردو اسرائیلی در هر هکتار برابر ۴ تن می باشد و وزن هر گردو به ۱۵ گرم می رسد. این نهال به علت مقاومت بالا به سرما بیشتر در مناطق معتدل و سردسیر کشت می شود.

  • مقدار باردهی گردو تویسرکان:

این نهال بومی ایران بوده و محصول گردو آن بسیار خوش طعم و باکیفیت عالی است. این نهال جزو درختان زود بارده است که از همان سال اول، می توان محصول آن را برداشت نمود. ولی عموما از سال ۶ به بعد بیتشترین مقدار محصول که از هر درخت تا ۴۰ کیلو می باشد را می توان برداشت نمود. مقدار باردهی در هر هکتار به ۴ تن می رسد که البته باغات مادری بالغ محصول بیشتری را تولید می کنند.

  • مقدار باردهی گردو فرانکت:

این نهال نیز بومی فرانسه است و بیشتر باغات فرانسه از این درخت گردو کاشت می کنند. زیرا زود بازده بوده و از سال سوم کاشت می توان محصول را برداشت نمود. وزن هر گردو بین ۱۱ تا ۱۲ گرم بوده و بیشترین قسمت گردو را مغز آن تشکیل می دهد. در هر هکتار میزان محصول هر درخت گردو؛ فرانکت تا ۴٫۵ تن نیز می رسد.

عوامل موثر در افزایش مقدار باردهی درخت گردو:

در این قسمت تصمیم داریم به عواملی که تاثیر زیادی در افزایش میزان برداشت محصول دارد بپردازیم. این عوامل عبارتند از :

میزان آبیاری:

در مورد آبیاری باید دو نکته را رعایت نماییم که عبارتند از میزان آبیاری و تعداد دفعات آبیاری. این عوامل بستگی به شرایط اقلیمی و آب و هوای منطقه ای است که درخت گردو کاشته شده ، سن درخت و نیز خاکی است که ریشه در آن قرار دارد.

در مناطق گرمسیر و کم باران، باید از روش های مصنوعی نیز برای آبیاری استفاده شود. هرچه میزان آبیاری درخت گردو به اندازه باشد، مقدار باردهی درخت گردو، بالاتر خواهد رفت و کیفیت آن نیز بهبود پیدا می کند. زیرا مواد غذایی و املاح حل شده در آب، توسط ریشه درخت جذب می شود.

خاک مناسب

خاک مناسب یکی از عوامل مهم برای رشد درخت دارد. برای خاک مناسب باید اندازه مواد معدنی که باید در خاک باشد، مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت نیاز از کودهای شیمیایی یا حیوانی استفاده شود. زمان کوددهی و میزان آن بر اساس فقر خاک ارزیابی می شود. اینکه خاک طوری باشد تا جلوی رشد ریشه را نگرفته و از میزان اسید و پی اچ مناسب برخوردار باشد از جمله ویژگی های خاک مناسب برای گردو است.  هرچه تغذیه درخت با خاک بهتر انجام شود، مقدار باردهی درخت گردو نیز افزایش خواهد یافت.

هرس به موقع درختان گردو

هرس برای تقویت درخت لازم و ضروری می باشد. تراکم شاخه های گردو در کنار هم مانع از رسیدن منبع انرژی آفتاب به شاخه های پایین تر و جوان تر شده و رد نتیجه مقدار باردهی کاهش پیدا می کند. عدم هرس به موقع درخت گردو یکی از مواردی است که مانع باردهی مناسب درخت گردو خواهد شد.

آفتات درخت گردو

مبارزه با بیماری ها و افت های درخت گردو، یکی از عوامل مهم برای رشد و افزایش محصول درخت می باشد. استفاده از سموم شیمیایی و سایر مراقبت ها، مانع از آسیب رسیدن به درخت انگور شده و در کیفیت و میزان محصول موثر می باشد. هر چند میزان سم مورد نیاز و زمان استفاده از آن نیز باید مدنظر قرار گیرد.

کلام آخر :

در این مقاله سعی کردیم با انواع مهم نهال گردو آشنا شده و مواردی که در مقدار باردهی درخت گردو  تاثیر دارند، را مورد بررسی قرار دهیم. با توجه به این مطالب می توان نتیجه گرفت درخت گردو عموما در سال پنجم کاشت باردهی بیشتری داشته و تقریبا درختان بالغ بین 5 تا 6 تن در هر هکتار محصول می دهند. برای افزایش میزان محصول و بهبود کیفیت آن باید مواردی را که اشاره شد را رعایت نماییم.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش

  • مهرداد
    1401-11-13

    ۴ ساله انواع گردو
    فرنور چندلر ژنوتیپ کاندایی توسرکان اسرایلی کاشتم.فقط توسرکان چند عدد امسال گرفتن

    • admin-drnahal
      1402-08-18

      بهتر است با یک مهندس کشاورزی مشورت کنید تا شرایط فاصله ی درختان، آبیاری و دیگر موارد بررسی شود.