زیر درخت گردو چه بکاریم؟(معرفی 40 گونه گیاهی)

1402-08-20

زیر درخت گردو چه چیزی می توان کاشت :

در مورد کشت زیر درخت گردو؛ چه محدودیت های احتمالی وجود دارد؟ آیا همه انواع گیاهان برای کشت زیر درخت گردو مناسب هستند؟ زیر درخت گردو چه بکاریم ؟ یک باور بسیار رایج وجود دارد که می گوید: “هیچ چیزی در زیر درختان گردو رشد نمی کند”، اما واقعیت دور از این باور است. اگر در حیاط یا درخت همسایه درختان گردو دارید، باز هم می توانید یک باغ بسیار سرسبز داشته باشید و بیشتر گیاهان را پرورش دهید.

می دانید که انواع مختلف گردو ماده شیمیایی ژوگلون ( هیدروکسی ، نفتوکینون ) تولید می کنند که از تمام قسمت های درخت ترشح می شود. بیشترین غلظت ژوگلون و هیدروکسی ژوگلون (پیش ماده غیر سمی و بی رنگی که توسط گیاهان حساس و از طریق اکسیداسیون به فرم سمی ژوگلون تبدیل می شود )

در جوانه های رویشی، برگ ها، ساقه ها، پوسته های مغز و ریشه درخت یافت می شود. نهال گردو سیاه (Juglans nigra) و گردوی سفید (Juglans cinerea) گیاهان چشم اندازی هستند که توسط باغبانان کشت می شوند و بیشترین مشکل را برای رشد سایر گیاهان در اطراف خود دارند. با این حال، گردوی انگلیسی یا فارسی (Juglans regia) نیز ژوگلون تولید می کنند اما به میزان کمتری.

ژوگلون تا چه حد مشکل ساز است؟

همه در مورد سمیت ژوگلون برای سایر گیاهان صحبت می کنند، اما یک بررسی اخیر نشان می دهد که ممکن است ژوگلون تا این حد هم مشکل بزرگی نداشته باشد. درست است که برخی از نهال ها به راحتی تحت تأثیر ژوگلون قرار می گیرند، اما اکثر گیاهان بالغ می توانند آن را تحمل کنند یا به هیچ وجه تحت تأثیر آن قرار نگیرند. این گیاهان نسبت به ژوگلون کاملاً متحمل هستند.

از این رو، بسیاری از داستان های مربوط به گردو، ژوگلون و رشد سایر گیاهان اغراق آمیز است و رشد ضعیف سایر گیاهان بیشتر به دلیل شرایط سایه دار و خشک زیر درخت می باشد. این درخت مقدار زیادی آب را جذب می کنند و باعث می شوند خاک زیر درخت بسیار خشک شود. این خاک خشک دلیل اصلی مشکل باغداران در پرورش سایر گیاهان در زیر این درخت است.

شرایط رشد در زیر درخت گردو نیمه سایه و خشک است. به شرطی که گیاهانی را انتخاب کنید که این شرایط را دوست داشته باشند، شانس خوبی برای کشت در زیر درخت گردو خواهید داشت.

تولید ژوگلون یک واکنش محافظتی توسط درخت برای اطمینان از بقای آن است. بسیاری از گیاهان (به عنوان مثال؛ افرای قندی، چنار، گیلاس سیاه، بلوط قرمز و سنجد آمریکایی) برای کشت زیر درخت گردو مناسب هستند.

زیرا این گیاهان برای بقا خود و همچنین مهار مواد سمی و رقابت با سایر درختان در نزدیکی خود مواد شیمیایی را تولید می کنند. رایج ترین علائم حساسیت ژوگلون در گیاهان حساس، زردی و پژمردگی برگ ها است، به خصوص در دوره های خشک و گرم در طی فصل رشد که در نهایت منجر به پژمردگی و از بین رفتن گیاه می شود.

پژمردگی ناشی از ژگلون با پژمردگی تنش آبی اغلب اشتباه گرفته می شوند. پژمردگی به دلیل کمبود آب به آرامی اتفاق می افتد و با آبیاری قابل برگشت است. پژمردگی ناشی از ژوگلون حتی در صورت وجود رطوبت کافی در خاک به سرعت اتفاق می افتد.

پژمردگی ناشی از ژگلون ممکن است جزئی باشد یا ممکن است کل گیاه را در بر بگیرد. علائم پژمردگی اولیه نیز ممکن است با آب اضافی برطرف شود. گیاه، در اواخر دوره پژمردگی به آب اضافی پاسخ نمی دهد، برگ ها قهوه ای می شوند و گیاه می میرد. مطالعات تجربی نشان داده است که ژوگلون از تنفس گیاه جلوگیری می کند، گیاهان حساس را از انرژی مورد نیاز و تقسیم سلول و همچنین جذب آب و مواد مغذی محروم می کند.

گیاهان حساس برای کاشت در زیر درخت گردو ؛ مناسب نیستند. این گیاهان در خاک های مرطوب با فعالیت میکروبی محدود و مواد آلی اندک، بیشتر در معرض تماس با ژوگلون هستند. ژگلون در آب به میزان کمی حل می شود است و خیلی در خاک حرکت نمی کند.

خاک های زهکشی شده و تهویه شده با جمعیت کافی از میکروب ها می توانند تجزیه متابولیکی ژوگلون را تسریع کنند. در مواردی که گیاهان حساس ممکن است در خارج از تاج گردوی سیاه زنده بمانند، گیاهان بسیار حساس ممکن است غلظت های کمی از آن را تحمل نکنند.

با توجه به این که ریشه های یک درخت برداشته شده هنوز هم می تواند ژوگلون آزاد کنند، سمیت ژوگلون ممکن است سال ها پس از حذف یک درخت ادامه یابد. بنابراین، بی توجهی به انتخاب گیاهان برای کاشت زیر درخت گردو؛ به هیچ وجه توصیه نمی شود.

کاشت در اطراف درختان گردو

پس زیر درخت گردو چه بکاریم :

شناسایی موقعیت و مکان مناسب برای محوطه سازی یا احداث باغ، اولین قدم برای اطمینان از کشت در زیر درخت گردو است. شناسایی درختان و درختچه ها به شما کمک می کند تا از مشکلات سمیت آللوپاتیک یا دگرآسیبی در آینده برای گیاهان کاشته شده جلوگیری کنید. نکات کلی برای کشت در زیر درخت گردو شامل موارد زیر است:

  1. تعیین موقعیت مکانی باغ ها به دور از درختان گردو.
  2. بهبود زهکشی خاک با مواد افزودنی آلی.
  3. جلوگیری از تجزیه برگ، پوست و ساقه در مجاورت مناطق کاشت.
  4. خودداری از مالچ حاوی پوست گردو، چوب، پوست و برگ.

لیستی از گیاهان متحمل به ژوگلون برای کشت در زیر درخت گردو در منابع مختلف ارائه شده است. این لیست براساس مشاهدات مختلف بنا شده اند، اما تعداد کمی از گیاهان به طور آزمایشی از نظر حساسیت به ژوگلون آزمایش شده اند. عوامل زیادی روی حساسیت تأثیر می گذارند، از جمله سطح تماس، سلامت گیاه، محیط خاک و شرایط کلی مکان مورد کاشت.

بیشتر گونه های افرا (Acer spp) به جز افرا نقره ای:

  1. سرو قرمز شرقی  (Juniperus virginiana)
  2. توس  (Betula nigra)
  3. کاج ویرجینیا  (Pinus virginiana)
  4. چنار  (Platanus occidentalis)
  5. گیلاس سیاه  (Prunus serotina)
  6. گلابی کالریانا  (Pyrus calleryana)
  7. گونه های بلوط  (Quercus spp)
  8. گونه های زالزالک  (Crataegus spp)
  9. خرمالو  (Diosypros virginiana)
  10. راش امریکایی  (Fagus grandifolia)
  11. نارون امریکایی  (Ulmus americana)
  12. بوته های متحمل به ژوگلون
  13. گونه های زرشک  (Berberis spp)
  14. فندق امریکایی  (Corylus americana)
  15. سدر قرمز شرقی (Juniperus spp)
  16. سماق  (Rhus copallina)
  17. سماق صاف  (Rhus glabra)
  18. تمشک سیاه  (Rubus occidentalis)
  19. شاه توت امریکایی  (Sambucus Canadensis)

سبزیجاتی که به ژوگلون متحمل هستند :

پیاز، چغندر، کدو و خربزه، هویج، زردک، لوبیا و ذرت

درختان میوه که ژوگلون را تحمل می کنند :

گیلاس، شلیل، آلو و هلو

گیاهان علفی که نسبت به ژوگلون متحمل هستند :

  1. بومادران  (Achillea spp)
  2. گونه های علف چای  (Hypericum spp)
  3. گونه های شقایق  (Anemone spp)
  4. گونه های زنبق  (Iris spp)
  5. زنجبیل وحشی اروپا  (Asarum europaeum)
  6. بگونیا (Mertensia pulmonariodes)
  7. گل همیشه بهار (Calendula officinalis)
  8. گل نرگس (Narcissus pseudonarcissus)
  9. گل داوودی  (Chrysanthemum spp)
  10. گل پامچال (Oenothera spp)
  11. مهر سلیمان  (Polygonatum commutatum)
  12. سرخس چوبی تاج دار  (Dryopteris cristata)
  13. سرخس کریسمس  (Polystichum acrostichoides)
  14. گل بنفش شرقی (Echinacea purpurea)
  15. گل پامچال  (Primula spp)
  16. گل شمعدانی  (Geranium sanguineum)
  17. گونه های گل آفتابگردان (Helianthus spp)
  18. گونه های تریلیوم  (Trillium spp)
  19. گونه های گل رز کریسمس (Helleborus spp)
  20. گونه های لاله  (Tulipa spp)

امیدواریم از خواندن این مقاله در زمینه ی کشت زیر درخت گردو لذت برده باشید و چنانچه تمایل به مشاهده ی انواع نهال گردو ( به همراه مشخصات و عکس ) در سایت دکتر نهال داشتید کافیه در اینجا کلیک نمایید .

منابع :

https://www.maj.ir/Dorsapax/userfiles/Sub6/walnuto.pdf

https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=71709

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش