فواید میخ زدن به درخت گردو(خاصیت براده آهن برای درخت گردو)

1402-08-19

دلایل میخ زدن به درخت گردو تا فواید میخ زدن به درخت گردو:

برسی تخصصی تاثیر براده آهن برای درخت گردو، به چه صورت می باشد؟ آیا این عمل برای درخت مفید است؟ چرا این باور قدیمی در بین باغداران مرسوم شده است؟ برای بررسی میخ زدن به درخت گردو، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

به نقل از دکتر نهال: نهال گردو نمادی از هوش و ذکاوت، خرد، دانش و آگاهی است. چون مغز گردو شبیه به مغز انسان می‌باشد، از این‌رو گردو مظهر عقل و استعداد ذهنی است! بومیان امریکا گردو را نمادی از روشنی، نظم و ترتیب، تمرکز، جذب انرژی‌های مثبت و آغاز پروژه‌های جدید می‌دانند. برخی باورهای گذشته در بین کشاورزان و باغداران مرسوم است. یکی از این باورها، میخ زدن به درخت گردو، می باشد تا از فواید میخ زدن به درخت گردو، بهره مند شوند. اما آیا این اقدام برای تزریق براده آهن برای درخت گردو، مفید است ؟

از زمان ‌های گذشته تولیدکنندگان گردو در بسیاری از نقاط دنیا با هدف تأمین عناصر مورد نیاز برای رشد و باردهی گردو، میخ و یا سیخ آهنی را درون تنه درخت می‌کوبیدند تا آهن موجود در آن به تدریج در اثر ترکیب با رطوبت و اکسیژن هوا واکنش دهد و آهن آزاد شده از میخ توسط درخت جذب شود.

میخ زدن به درخت گردو، ممکن است ریشه در این باور داشته باشد که میخ آهنی باعث انتقال براده آهن به درخت گردو شود، و به عنوان ماده ریزمغذی حیاتی در تولید محصول گردو می‌تواند از بروز بیماری باکتریایی بلایت در گردو جلوگیری و یا انتشار بیماری در درخت را متوقف کند. همچنین باغداران در گذشته اعتقاد داشته‌اند که از فواید میخ زدن به درخت گردو، می توانند برای سفید شدن مغز گردو هم بهره مند شودند.

اثرات میخ زدن به درخت گردو
برسی فواید های میخ زدن به درخت گردو

برسی نیاز های اولیه ی درخت گردو تا برسی میخ زدن به درخت گردو:

درخت گردو یکی از با ارزش‌ترین و اقتصادی ‌ترین درختانی است که مغز گردوی آن در تمام سطح دنیا مصرف می‌شود. عمر اقتصادی این درخت در شرایط بهینه رشد به طور متوسط به ۶۰ سال می‌رسد. نهال گردو بر حسب رقم کشت شده از سال دوم بعد از کاشت به بار می‌نشیند.

این درخت در تمام سال‌های عمر اقتصادی از بازده مطلوبی برخوردار است. بنابراین توجه به نیازهای اکولوژیکی و تغذیه‌ای این درخت، برای تولید بیشتر محصول و افزایش کیفیت گردوهای تولید شده برای هر باغداری اهمیت ویژه‌ای دارد شاید برای همین است که براده آهن برای درخت گردو، را کشاورزان یکی از واجبات می دانند. درخت گردو با وجودی‌ که سیستم ریشه‌ ای گسترده و عمیقی دارد، اما نسبت به غرقاب شدن خاک حساس می‌باشد و برای رشد و توسعه ریشه‌ها به خاک مناسب و عمیق نیاز دارد.

فواید میخ زدن به درخت گردو؟

یکی از میکرو عناصر ضروری در رشد مناسب و ثمردهی مطلوب درخت گردو، آهن است. با وجود اینکه آهن جزء عناصر میکرو محسوب می‌شود و در مقایسه با عناصر ماکرو به میزان بسیار اندک در درخت مصرف می‌شود، اما کمبود آن عوارض مخربی بر رشد و عملکرد گردو دارد.

کمبود آهن در میزان تولید کلروفیل و سبزی برگ‌ها اثر نامطلوبی دارد و باعث زردی برگ می‌شود. با کاهش سنتز کلروفیل در اثر کمبود آهن، مواد غذایی و شیره پرورده کمتری در درخت سنتز می‌شود و بنابراین عملکرد و باردهی درخت به شدت کاهش می‌یابد.

اما چطور این کمبود آهن برای درخت گردو را جبران کنیم؟

با در نظر گرفتن اهمیت جذب آهن در درختان مثمر پربازده مانند گردو، باغداران همواره به دنبال راه‌کارهایی برای افزایش جذب آهن بوده‌اند. شاید در گذشته کشتکاران گردو با باور افزایش آهن، با میخ زدن به درخت گردو، و همچنین اضافه کردن براده آهن برای درخت گردو، اقدامات دیگری هم انجام می‌دادند.

به عنوان مثال براده ‌های آهن را به پای درخت می‌ریختند و یا پودر سنگ معادن آهن را با خاک اطراف درخت مخلوط می‌کردند. اما امروزه مشخص شده است که این باورها مبتنی بر اصول علمی اثبات شده‌ای نمی‌باشند و در بین باغداران سنتی تنها از یک نسل به نسل بعد منتقل شده‌اند. بنابراین بهتر است باغداران روش‌های اصولی و مبتنی بر علم و دانش را در اقدامات مراقبتی از درخت گردو پیش بگیرند.

این درخت علاوه بر مغز گردو که در طول عمر مفید خود تولید می‌کند در پایان عمر اقتصادی به یک محصول بسیار ارزشمند و پر سود تبدیل می‌شود. چوب درخت گردو کاربرد زیادی در صنایع چوب، منبت‌کاری و خراطی دارد. این محصول طرفداران زیادی دارد که آن را با هیچ محصول دیگری جایگزین نمی‌کنند. کوبیدن میخ به تنه گردو کیفیت این محصول با ارزش و بازارپسندی و مرغوبیت آن را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.

براده ی آهن به صورت خام جذب درخت نمی شود:

تاکنون مطالعات زیادی در زمینه نحوه جذب عناصر ریز مغذی از جمله آهن و مقدار جذب آن به فرم‌های مختلف مصرفی در محصولات باغی صورت گرفته است. نتایج این مطالعات نشان داده‌اند که آهن به صورت پودر و یا فلز توسط درخت گردو جذب نمی‌شود و تا زمانی که با نسبت مشخصی با آب مخلوط نشود و به صورت محلول در نیاید.

قابلیت جذب توسط درخت را ندارد. به همین دلیل لازم است که پیش از کاشت نهال گردو، خاک منطقه مورد نظر را از لحاظ ترکیب عناصر ماکرو و میکرو مورد آنالیز قرار دهید، تا میزان آهن مورد استفاده به عنوان کود در طول فصل رشد گردو مشخص شود.

راهکار برای تامین آهن در درخت گردو:

برای تأمین آهن مورد نیاز این درخت، دو نوع کوددهی وجود دارد؛ کوددهی برای پیشگیری از کمبود آهن و کوددهی برای درمان کمبود آهن. در پیشگیری از کمبود آهن برای هر درخت گردو بالغ مقدار ۳۵ گرم و در درمان کمبود آهن ۵۰ تا ۶۰ گرم از کود آهن استفاده می‌شود.

در مورد نهال گردو تازه کاشته شده ۵ تا ۲۰ گرم کود آهن کاربرد دارد. این نحوه تغذیه درخت در درمان زردی برگ‌ها، افزایش فتوسنتز، بالا رفتن میزان مواد آلی خاک، کاهش حساسیت به آفات و بیماری‌ها بسیار موثر واقع می‌شود. با توجه به بررسی‌هایی که صورت گرفته تأثیر فواید میخ زدن به درخت گردو، بر جلوگیری از بیماری باکتریایی بلایت و همین‌طور سیاه شدن مغز گردو هم به اثبات نرسیده و مورد تأیید قرار نگرفته است.

برای مقابله با سیاه شدن مغز گردو باید به دنبال دلایل این پدیده باشید تا بتوانید با اقدامات به موقع و پیشگیرانه از بروز آن جلوگیری نمایید. این مشکل به دلایل مختلفی ممکن است بوجود آید؛ بیماری بلایت گردو، نوع رقم، عوامل محیطی، نوع تغذیه و کوددهی درخت و شرایط انبارداری و خشک کردن محصول گردو بر سیاه شدن مغز گردو اثر دارند. با توجه به عوامل ذکر شده، با اجرای صحیح برنامه تغذیه و کوددهی و مبارزه با بیماری بلایت تا حد زیادی می‌توانید اطمینان حاصل کنید که محصول سالم و بازارپسندی برداشت می‌کنید.

برای کنترل بلایت گردو به جای میخ زدن به درخت گردو، در دو مرحله از سموم مسی استفاده کنید.شما با ریختن براده آهن برای درخت گردو، باعث پیشرفت آن نمی شود بلکه کافیست سمپاشی اول را به نسبت چهار در هزار قبل از باز شدن جوانه‌ها و سمپاشی دوم را به نسبت سه در هزار پس از مرحله گلدهی انجام دهید.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش