درمان کم کاری تیروئید با گردو:(مضرات گردو برای تیروئید تا خواص)

گردو برای تیروئید کم کار چگونه می باشد:

به نقل از دکتر نهال: آیا درمان کم کاری تیروئید با گردو؛ ممکن است؟ گردو از چه ترکیباتی تشکیل شده است و چه اثراتی بر هورمون‌های تیروئیدی می‌گذارد؟ آیا با وجود کم کاری و یا پرکاری تیروئید مصرف گردو را در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟

ما در این مقاله قصد داریم تاثیر گردو بر تیروئید، را مورد بحث قرار دهیم. تحقیقات نشان داده‌اند که مغز گردو می‌تواند در جذب هورمون تیروئید تداخل ایجاد کند، بنابراین برای جلوگیری از تداخل گردو به روی تیروئید، همزمان با مصرف داروی خود از خوردن گردو خودداری کنید.

از آن‌ جایی که داروی تیروئید به صورت ناشتا قبل از صبحانه مصرف می‌شود، پس از مصرف دارو بلافاصله صبحانه نخورید و فاصله زمانی نیم تا یک ساعته بین مصرف دارو و غذا خصوصاً مواد غذایی حاوی گردو را رعایت کنید تا پس از جذب مواد موثره دارو از طریق معده، مواد مغذی دریافت گردد.

مصرف بیش از حد مغزها و آجیل‌ها می‌تواند مشکل ساز باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که آجیل ممکن است باعث تحریک واکنش خود ایمنی در بدن برخی اشخاص با واکنش‌های آلرژیک شود، زیرا از هر ۱۰۰ نفر ۸ نفر مشکلات حساسیت با آجیل را گزارش داده‌اند. شایع‌ترین انواع آجیل که واکنش‌های آلرژیک بدن را فعال می‌کنند بادام، بادام هندی، بادام زمینی و مغز حاصل از نهال گردو می‌باشند.

گردو و تیروئید

کم کاری تیروئید چیست؟

غده تیروئید هورمون ‌هایی تولید می ‌کند که باعث تنظیم خلق و خو، متابولیسم بدن، سطح انرژی، دمای بدن، ضربان قلب و فشار خون می‌شوند. کم کاری تیروئید زمانی اتفاق می‌افتد که این غده هورمون کافی برای تأمین نیازهای بدن شما تولید نکند. مصرف روزانه داروهای جایگزین هورمون تیروئید می‌تواند به ترمیم سطح هورمون تیروئید و کنترل علائم کمک کند.

اگر به کم کاری تیروئید مبتلا هستید، یا تیروئید کم کاری دارید، ممکن است دچار خستگی، افسردگی، یبوست و سایر مشکلات جدی مرتبط با سلامتی شوید. خوشبختانه، خوردن برخی غذاها می‌تواند به تقویت تیروئید-غده پروانه‌ای شکلی در گردن- کمک کند که نقش مهمی در عملکرد بدن شما دارد.

غده تیروئید با فعالیت کم یا هیپوتیروئیدی یا همان کم کاری تیروئید، میزان کمتری از نیاز روزانه بدن هورمون‌های تیروئیدی ترشح می‌کند و در نتیجه بسیاری از فعالیت‌های بدن از حالت طبیعی خارج می‌شوند. کم کاری تیروئید در ۱۰ درصد زنان و ۳ درصد مردان بروز پیدا می‌کند.

این مشکل ممکن است به صورت دائمی و یا موقتی باشد، ولی در اکثر مواقع کنترل هورمون‌های تیروئیدی در مبتلایان به کم کاری تیروئید تا آخر عمر ضروری می‌باشد. با این وجود رعایت نکات تغذیه‌ای همراه با مصرف دوزهای مناسبی از دارو طبق توصیه پزشک متخصص غدد، بیماری را کنترل و عوارض آن را به حداقل ممکن می‌رساند.

نوعی از کم کاری تیروئید در افراد بالغ وجود دارد که غده تیروئید در اثر سیستم ایمنی فرد تحت تأثیر قرار می‌گیرد و فعال شدن سیستم ایمنی به بافت غده تیروئید آسیب وارد کرده و باعث می‌شود میزان کمتری از هورمون ترشح شود. ترشح کم هورمون، کم کاری تیروئید را ایجاد می‌کند.

واکنش‌های الرژیک بدن ممکن است با مصرف بیش از حد برخی از مغزها و آجیل‌ها از جمله بادام زمینی، گردو، بادام هندی و سایر آجیل‌ها فعال شود و منجر به فعال شدن سیستم ایمنی بدن شود.

گردو برای پرکاری تیروئید:

در بررسی فواید گردو برای تیروئید؛ همیشه میزان مصرف این ماده غذایی ارزشمند باید مورد توجه قرار می گیرد. زیاده روی در مصرف آن ممکن است مشکلات آلرژیک و خود ایمنی و در نهایت کم کاری تیروئید ایجاد کند. اما هرگز خود را از فواید گردو، این ماده مغذی سودمند، بی نصیب نکنید. در بررسی‌هایی که صورت گرفته است از گردو به عنوان یک ماده غذایی ضروری در کنترل بیماری کم کاری تیروئید یاد شده است. گردو حاوی مقادیر زیادی از اسیدهای چرب امگا-۳ می‌باشد.

وجود این اسیدهای چرب عامل موثری در افزایش جذب هورمون‌های ترشح شده از غده تیروئید هستند. از این‌رو مصرف گردو برای مبتلان به کم کاری تیروئید به شدت توصیه شده است. نکته‌ ای که در مبحث خوردن گردو برای پرکاری تیروئید؛ مورد تأکید قرار گرفته است رعایت فاصله زمانی مصرف داروی تجویزی با مصرف گردو در رژیم غذایی می‌باشد. در صورتی‌که فاصله یک ساعته پس از مصرف دارو و مصرف آن حفظ شود.

گردو نه تنها در روند جذب هورمون‌های تیروئیدی اختلالی ایجاد نمی‌کند بلکه به دلیل درصد بالای اسیدهای چرب، در افزایش جذب این هورمون‌ها هم بسیار سودمند است. یکی دیگر از توصیه‌هایی که در مورد گردو برای پرکاری تیروئید؛ مطرح شده است استفاده از مغز گردو بو داده به جای مغز خام گردو می‌باشد. به نظر می‌رسد برخی از موادی که در مغز گردو وجود دارند ممکن است در اثر بو دادن از بین بروند و به این ترتیب اختلالی در جذب ماده موثره داروهای تیروئیدی ایجاد نخواهند کرد.

اسیدهای چرب امگا-۶ نیز که عمدتاً در مغزها و آجیل‌ها یافت می‌شوند در مغز گردو نیز وجود دارد. همچنین ماهی نیز حاوی مقادیر زیادی از اسیدهای چرب امگا-۶ می‌باشد که مصرف منظم آن بدن را از نظر اسیدهای چرب ضروری به طور کامل تأمین می‌کند.

علاوه بر این مغز گردو حاوی عنصر سلنیوم است که این عنصر در تبدیل پیش ماده هورمون‌های تیروئیدی به شکل فعال هورمون نقش بسیار مهمی دارد. مصرف روزانه گردو در افزایش متابولیسم بدن موثر است. به غیر از گردو مواد غذایی دیگری شامل؛ گندم، غذاهای دریایی، دانه آفتابگردان و سایر مغزهای گیاهی، کلیه، جگر، گوشت نیز درصد بالایی سلنیوم دارند.

اما توجه داشته باشید که در درمان کم کاری تیروئید، ید درمانی ممکن است شرایط بیماری را وخیم‌تر سازد. چرا که مکمل‌های ید تنها در صورتی در کنترل این بیماری موثر هستند که کم کاری تیروئید ناشی کمبود ید در بدن باشد. با توجه به این‌که در کشور ما مکمل‌های ید به صورت نمک یددار در رژیم غذایی افراد وجود دارد، مصرف داروی ید تنها با توصیه پزشک متخصص غدد و پس از انجام آزمایشات هورمونی مربوطه صورت بگیرد.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش