نهالستان دکتر نهال
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

خواص انگور

معرفی خواص انگور

ناگفته هایی از خواص انگور:

با توجه به فواید انگور؛ انسان هزاران سال است که این میوه را کشت می کند و در اغلب تمدن های باستانی و تا به امروز، محترم شمرده می شود. انگور لقب میوه بهشتی را یدک می کشد که انصافاً برازنده آن است. برای همه واضح است که به دلیل خواص انگور، محتوای بالای مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها این میوه اهمیت زیادی دارد.

این میوه، یک میان وعده سریع و خوشمزه به حساب می آید که دانه های خوشمزه جمع شده بر خوشه اش، به راحتی خورده می شود. انگور در رنگ های مختلفی از جمله سبز، قرمز، سیاه، زرد و صورتی و در اشکال مختلف و با دانه یا بدون دانه پیدا می شوند. در این مقاله بیشتر با خواص انگور، آشنا خواهیم شد. تا پایان ما را همراهی کنید.

خصوصیات درخت و میوه انگور:

قبل از بیان فواید انگور؛ باید با این میوه، درخت و انواع آن آشنا شویم. این دردانه ها، بیش از ۱۰۰۰۰ نوع دارند و در سرتاسر جهان کشت می شوند. درخت یا تاک انگور، علاوه بر تولید میوه ای لذیذ جنبه زینتی نیز دارد.

این درختان باید در اوایل بهار کاشته شوند و در اواخر تابستان و اوایل پاییز می توان میوه اش را با لذت برداشت کرد. سرسخت هستند و با پرورش و هرس مناسب، تا ۳۰ سال یا بیشتر نیز دوام دارند. نام علمی انگور Vitis vinifera است و با پرورش در مناطق مدیترانه ای یا حتی معتدل بهترین خواص انگور شکل می گیرد.

انواع انگور برای کاشت و پرورش:

انگور هنگام رشد می تواند کمی حساس باش و شرایط آب و هوایی و خاک تعیین می کند که کدام گونه را می توان در کجا کشت کرد. جالب است بدانید که در کنار انواع اصیل آن، گونه های ترکیبی و اصلاح شده هم به وجود آمده اند تا ما طعم های جدید و هیجان انگیز را بچشیم.

انواعی از انگور

در کنار نام های یاقوتی، عسکری، بش، سیاه و غیره به طور کلی و جهانی، می توان چند نمونه زیر را نیز نام برد که هر کدام شاید در خواص انگور، با یکدیگر متفاوت باشند:

  • قرمز و سیاه
  • شرابی
  • کنکور
  • زرشکی بدون دانه
  • فلیم (شعله) بی دانه
  • سلطانی
  • قطره ماه
  • کیوهو
  • همرود
  • تامکورد
  • نیاگارا
  • دلاور
  • یاقوتی قرمز
  • تامپسون بدون دانه
  • کانادا
  • پاییز رویال
  • کندی پنبه ای

معرفی خواص انگور:

محبوبیت انگور، تنها در طعم دلنشین و عسل گونه آن خلاصه نمی شود. در اصل هدف این مقاله بیان فواید انگور، در کنار شیرینی آن است. قبل از شرح فواید این میوه لازم به ذکر است، مواردی که در ادامه بیان می شود، بر اساس مطالعات گوناگون در زمینه تأثیر ترکیبات مغذی انگور بر سلامتی و پیشگیری از بیماری ها است. تاثیرات این مواد غنی لزوما ۱۰۰ درصد نیستند اما می توانند مفید باشند. اما در ادامه هریک از خواص انگور را به تفکیک بررسی می کنیم.

انگور سرشار از مواد مغذی:

از فواید انگور؛ می توان به منبع غنی از مس و ویتامین K بودن آن اشاره کرد. مس، یک ماده معدنی ضروری برای تأمین انرژی بدن و ویتامین K برای جلوگیری از لخته شدن خون و استخوان های سالم، حیاتی است. این میوه، مقادیر خوبی از ویتامین های گروه B مانند تیامین، ریبوفلاوین و B6 را در خود دارد. این محتویات، برای رشد و تکامل و متابولیسم پروتئین بدن مورد نیاز هستند.

خواص انگور مفید برای سلامتی قلب:

کمک به سلامتی قلب را هم می توان به خاصیت انگور، اضافه کرد. ۱۵۱ گرم آن که حاوی ۶ درصد DV برای پتاسیم است، برای حفظ فشار خون سالم ضروری است. شواهد نشان می دهد، پتاسیم به گشاد شدن شریان ها و رگ ها کمک می کند که منجر به کاهش فشار خون می شود. ممکن است به دفع سدیم و جلوگیری از باریک شدن سیاهرگ ها و در نتیجه افزایش خون، نیز کمک کند. اگر عاشق خوردن انگور هستید باید بدانید که مصرف بالای آن باعث جذب زیاد پتاسیم و در نتیجه فشار خون بالا می شود.

 فواید انگور برای سلامت قلب

خواص انگور و کمک به کاهش کلسترول:

خاصیت انگور؛ ممکن است به کاهش جذب کلسترول برای محافظت در برابر سطوح بالای کلسترول، کمک کند. طبق مطالعات روی افراد با کلسترول بالا، خوردن ۰٫۵ کیلو انگور قرمز در روز به کاهش سطح کلسترول کل و بد (LDL) کمک کرد. البته در این مورد، این خواص انگور قرمز در رنگ سفید آن مشاهده نشد. همچنین، داشتن رژیم غذایی رسوراترول (Resveratrol) که یک آنتی اکسیدان در انگور است، سطح کلسترول را کاهش می دهد.

انگور بمب آنتی اکسیدان ها

از مهم ترین خواص انگور؛ محتوای سرشار از چندین آنتی اکسیدان قوی آن است. آنتی اکسیدان ها، ترکیباتی هستند که به ترمیم آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد (مولوکول های مضری که باعث استرس اکسیداتیو می شوند) ، کمک می کنند.

استرس اکسیداتیو (Oxidative stress)، با چندین بیماری مزمن مانند دیابت، سرطان و بیماری قلبی ارتباط تنگاتنگی دارد. بیشتر غلظت آنتی اکسیدان در پوست و دانه انگور انباشته شده است که البته مقدار آن به نوع انگور، بلوغ، ذخیره سازی پس از برداشت و عوامل محیطی دیگر بستگی دارد.

خاصیت آنتی اکسیدانی انگور

نقش رنگ در خواص انگور:

برخی از انواع انگور دارای محتوای بالاتری از آنتوسیانین ها هستند. دسته ای از فلاونوئیدها که به این میوه ها رنگ های نارنجی، قرمز، آبی، صورتی و بنفش می دهند. مطالعات انسانی و حیوانی از تأثیر احتمالی آنتوسیانین ها در پیشگیری یا درمان بیماری های مغزی و قلبی، حکایت دارد. بنابراین رنگ این یاقوت های بهشتی نیز در تأثیر فواید انگور، نقش مهمی دارد.

اثرات ضد سرطانی خواص انگور:

با توجه به محتوای آنتی اکسیدان که در بخش قبل با آن آشنا شدیم، خاصیت انگور را به اثرات ضد سرطانی آن نیز می شناسند. به طور کلی، آنتی اکسیدان ها دشمن انواع خاصی از سرطان ها هستند. رسوراترول داخل این دانه های خوش طعم، ممکن است باعث کاهش التهاب و جلوگیری از رشد و گسترش سلول های سرطانی شود.

حتی مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی از خواص انگور و به ویژه عصاره آن، از احتمال مسدود کردن رشد و گسترش سلول های سرطان روده بزرگ و سینه خبر می دهد. اصل کلام، محققان می گویند خوردن ۱۵۰ گرم انگور در روز، سپر آنتی اکسیدان ضدسرطان را قوی تر می کند.

کاهش سطح قند خون و جلوگیری از دیابت با انگور:

از خواص انگور؛ کاهش سطح قند خون است. هر ۱۵۰ گرم انگور، حاوی ۲۳ گرم قند است که شاید عجیب باشد که چگونه این مقدار می تواند به کاهش قند خون کمک کند. شاخص گلیسمی (GI) اندازه گیری سرعت افزایش قند خون توسط یک ماده غذایی است. در این میوه، شاخص GI بسته به نوع انگور، از ۴۹ تا ۵۹ متغیر است.

شاخص GI پایین را برخی محققان زیر ۵۵ و برخی دیگر زیر ۵۰ می دانند. بنابراین این دردانه دارای GI پایین تا متوسط است که باعث می شود سطح قند خون شما با سرعتی آهسته یا متوسط بالا رود و در عین حال لزوماً آن را افزایش ندهد. البته مصرف باید در حد اعتدال باشد تا فواید انگور، ناگهان به ضرر تبدیل نشود.

خواص انگور و یاری رسانی به چشم ها:

ترکیبات گیاهی موجود در انگور، ممکن است از بیماری های شایع چشم محافظت کند. مطالعات نشان می دهد که رسوراترول موجود در این میوه در محافظت از شبکیه چشم انسان در برابر اشعه ماوراء بنفش مؤثر است. این ماده که در این مقاله زیاد از آن نام بردیم، ممکن است در برابر گلوکوم، آب مروارید و بیماری چشم ناشی از دیابت نیز نقش یک ناجی را ایفا کند.

یادتان هست که در مورد آنتی اکسیدان ها به عنوان یکی از خواص انگور صحبت شد؛ آنتی اکسیدان هایی مانند لوتئین و زآگزانتین نیز به حفظ سلامت چشم، بهبود عملکرد بینایی و پیشگیری از بیماری های شایع چشمی مرتبط با افزایش سن، کمک می کنند.

تاثیر خاصیت انگور روی بهبود حافظه و خلق و خو:

این مورد از خواص انگور؛ مربوط به سلامت مغز و در نتیجه بهبود حافظه است. محققان برای نشان دادن موارد بی شمار فواید انگور، حتی پای موش ها را هم به قضیه کشاندند. و باز هم رسوراترول، که مصرف ۴ هفته ای آن توسط موش ها نتیجه افزایش رشد و جریان خون را در پی داشته است. این ماده همه کاره، با کاهش التهاب مغز و حذف «پپتید آمیلوئید بتا» اضافی، ممکن است آلزایمر را هم شکست دهد.

نقش خواص انگور در سلامت استخوان:

سلامت و استحکام استخوان ها، دغدغه بیشتر ما انسان ها است. به نظر می رسد کمک به سلامت استخوان نیز از فواید انگور، به شمار می رود. انگور حاوی مواد معدنی لازم برای سلامت استخوان نظیر پتاسیم و منگنز می باشد. این مواد از پوکی و شکنندگی استخوان جلوگیری می کنند. باز هم رسوراترول وارد میدان می شود! رسوراترول انگور، تراکم استخوان را افزایش می دهد.

فایده انگور برای استخوان بندی

خواص انگور دشمن باکتری و قارچ:

خاصیت انگور؛ در ترکیب مواد مغذی و معدنی آن نهفته است. این ترکیبات، بدن را در برابر میکروارگانیسم های مضر محافظت می کند. به عنوان مثال، رسوراترول انگور دارای خاصیت ضدمیکروبی است که از رشد قارچ ها و باکتری های مضری مانند E.coli جلوگیری می کند.

سایر ترکیبات مانند آنتوسیانین ها نیز فعالیت ضدمیکروبی دارند و دیواره های سلولی باکتری را از بین می برند. ویتامین C را هم فراموش نکنید که سیستم ایمنی بدن را نیرومند می کند. بنابراین با خوردن انگور، می توان به جنگ میکروب ها و باکتری ها رفت.

طول عمر و کاهش علائم پیری با خواص انگور:

ممکن است فواید انگور؛ و ترکیبات گیاهی آن بر پیری و طول عمر تأثیر بگذارد. رسوراترول موجود در انگور و آنتی اکسیدان های دیگر، کاهش استرس اکسیداتیو را به همراه دارد که باعث افزایش مقاومت در برابر استرس و بهبود پاسخ التهابی می شوند. این موارد می تواند علائم پیری را به تعویق بیاندازد. رسوراترول از خواص انگور که سیرتوئین را فعال می کند که وظیفه اش تنظیم فرآیندهای سلولی، مانند پیری و مرگ سلولی است.

رژیم غذایی با مصرف انگور:

انگور خوش طعم، یک ماده غذایی همه کاره است و به راحتی در یک رژیم غذایی سالم گنجانده می شود. با روش های مصرف زیر می توان از این میوه بهشتی لذت برد و از خواص انگور استفاده کرد:

  • خوردن انگور به عنوان میان وعده صبح یا بعد از ظهر
  • انگور یخ زده به عنوان یک خوراک تابستانی لذت بخش
  • انگور خرد شده بر روی سالاد دلخواه
  • یک دسر شیرین و سالم در کنار سیب، توت فرنگی و شکلات تلخ
  • آب انگور را ۱۰۰ درصد بنوشید!

از دیگر فواید انگور؛ می توان به سلامت پوست و مو، ضد چاقی، ضد یبوست و خواب راحت اشاره کرد.

جمع بندی و سخن پایانی پیرامون خواص انگور:

فواید انگور؛ ترکیب چندین ماده مغذی مهم و ترکیبات گیاهی قدرتمند است که به شما هدیه می دهد و برای سلامتی شما نیز مفید است. اگر چه، حاوی قند است اما به نظر نمی رسد که مصرف متعادل آن تأثیر منفی بر کنترل قند خون داشته باشد.

آنتی اکسیدان هایی مانند رسوراترول، مسئولیت بیشتر خاصیت انگور را به دوش می کشند که خواص ضد التهابی، ضددیابت و ضدسرطان دارد. این میوه در هر نوعی خوشمزه و لذیذ است و به راحتی به رژِیم غذایی شما اضافه می شود. برای بهره بردن از بیشترین خاصیت آن، بهتر است انگور را به همان صورت قرار گرفته بر خوشه و تازه مصرف کنید و لذتش را ببرید.

نظر شما چیست؟کدامیک از دیگر خواص انگور را شما می شناسید؟ حتما برای ما کامنت کنید!

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

3 × دو =