بهترین نهال گردو زودبازده(3 درخت گردوی زود بازده)

1402-08-20

خرید نهال گردو زود بازده:

آیا شما با درخت گردو زود بازده آشنایی دارید؟ آیا می دانید نهال گردویی که می کارید در چه سالی از رشد خود به بار می نشیند؟ همه باغداران و گردو کاران در زمان احداث باغ گردو تمایل دارند درخت گردو زود بازده کشت کنند تا در فاصله زمانی کوتاهی به ثمردهی و صرفه اقتصادی دست یابند. امروزه در سرتاسر دنیا نهال گردو پیوندی اصلاح شده ای از گردو ایجاد شده اند که طی سال های ابتدایی پس از کاشت به میوه دهی می رسند.

کاشت درخت گردو زودبازده؛ مزایای زیادی را برای تولید کنندگان گردو به بار می آورد. زیرا این نهال های زود بازده علاوه بر میزان باردهی بالا، صرفه اقتصادی فراوانی که ایجاد می کنند در مقابل برخی از تنش های زیستی و غیر زیستی از جمله سرما، خشکی و آفات و بیماری ها از مقاومت نسبی قابل قبولی برخوردار می باشند. در این مقاله سعی بر این است که شما را با ارقام درخت گردو زود بازده و شاخصه های آن ها آشنا نماییم.

معرفی نهال گردو زودبازده چندلر:

نهال گردو زودبازده؛ یک رقم هیبرید امریکایی و از تلاقی رقم Pedro و UC-56-224 ایجاد شده است. یک رقم دیر برگ ده با رشد نیمه بالارونده می باشد. عملکرد میوه بسیار بالا با تولید میوه درشت، با پوسته چوبی نرم، مغز به رنگ سفید و بسیار خوش طعم می باشد. عملکرد حدود ۱۳ تن در هکتار در شرایط بلوغ حاصل می شود. رقمی مقاوم به سرما و حساس به بیماری بلایت می باشد.

چندلر به عنوان درخت گردو زود بازده، پرفروش ترین رقم گردو در امریکا می باشد که توسط دانشگاه کالیفرنیا در دهه ۸۰ میلادی تولید شده است. در سال های اخیر نهال گردو چندلر؛ به عنوان عمده ترین رقم کشت شده در امریکا شناخته شده که به علت عملکرد و کیفیت مغز عالی آن می باشد. از نظر عملکرد، چندلر یک رقم با عملکرد خیلی بالا می باشد. این درخت گردو زود بازده در جوانه های جانبی باردهی دارد و ۹۰ درصد از شاخه های جانبی بارور می باشند.

درخت گردو زودبازده؛ تولید میوه را از سال اول شروع می کند. میزان عملکرد آن در سال های مختلف رشد طبق جدول زیر است. با اینکه میوه دهی آن از سال اول شروع می شود، اما توصیه اغلب کارشناسان این است که در سه سال اول میوه ها حذف شوند تا توان درخت برای رشد بهتر شاخه ها و توسعه بهتر ریشه ها صرف شده و فرم کلی مناسبی به درخت داده شود.

در ده سال اول میزان عملکرد این درخت به طور پیوسته افزایش پیدا کرده و از سال دهم به بعد میزان آن ثابت خواهد بود. در سال دهم از هر گردوی چندلر حدود ۴۰ کیلوگرم گردوی خشک به دست می آید که به عبارتی در هر هکتار ۱۳ تن محصول عاید باغدار خواهد شد.

درخت گردو زودبازده

کیفیت مغز و پوسته درخت گردو زودبازده:

درخت گردو زودبازده؛ یک مغز درشت و رنگ خیلی روشن با پوسته چوبی نازک دارد. پوسته نازک و رنگ مغز ویژگی های مهمی در تعیین قیمت فروش گردو می باشند. مغز آن به راحتی از پوسته سخت، جدا شده و به راحتی به دو نیم تقسیم می شود. وزن میوه خشک حدود ۱۳ گرم و اندازه میوه خشک ۴ سانتیمتر و دارای سطحی صاف می باشد.

سفتی پوست چوبی آن به حدی است که به راحتی توسط پرندگان یا حشرات آسیب نمی بیند، اما به راحتی با دست شکسته می شود. این ویژگی برای فروش بسیار اهمیت دارد. رنگ مغز گردو از اهمیت بالایی برخوردار است. درخت گردو زودبازده؛ دارای مغزی با رنگ عالی می باشد و سفیدی درون آن به ۹۰ درصد یا بیشتر نیز می رسد. وزن مغز در حدود ۵/۶ گرم می باشد که نشان می دهد حدود ۵۰ درصد میوه را مغز تشکیل می دهد. میزان روغن مغز گردو چندلر ۷۰ درصد است که این ویژگی نشان دهنده مزه عالی مغز می باشد.

اندازه درخت گردو زودبازده:

درخت گردو زودبازده؛ با رشد متوسطی که دارد می تواند به ارتفاع ۱۵ متر نیز برسد. اما با توجه به سیستم هرسی که در باغ اعمال می شود، در ارتفاع کمتری نگهداری می شود. معمولاً شاخه های درخت، هرس شده تا عرض درخت در حد ۵ متر نگهداری شود. برای کشت متراکم مانند سیستم ۷ متر در ۵  متر مناسب است. با این سیستم می توان ۲۸۰ درخت در هکتار کشت نمود.

زمان برگ دهی و گلدهی نهال گردو زودبازده:

چندلر یک رقم دیربرگ ده و دیرگل ده است. این ویژگی بسیار مهم است چون ارقام دیربرگ ده، کمتر تحت تأثیر سرمای دیررس بهاره و بلایت گردو قرار می گیرند.

گرده افشانی درخت گردو چندلر

چندلر یک درخت خودگرده افشان است. این رقم می تواند بدون رقم گرده افشان دیگری تولید داشته باشد. اما زمانی که یک رقم گرده افشان در باغ وجود داشته باشد، عملکرد بیشتری حاصل خواهد شد و استفاده از رقم گرده افشان بسیار توصیه می شود.

رقم گردو فرانکت برای گرده افشانی چندلر مناسب است. در باغ 95 درصد رقم چندلر و 5 درصد رقم فرانکت باید کشت شود. محل کشت رقم گرده افشان باید به صورتی باشد که گرده به خوبی به کل باغ برسد. در رابطه با بازده گرده افشانی، توجه به جهت باد غالب منطقه کشت در زمان احداث باغ اهمیت دارد. زمان رسیدن میوه تقریباً دیررس تر نسبت به سایر ارقام می باشد.

پایه نهال گردو چندلر

گردوی سیاه که به نام گردو انگلیسی نیز شناخته می شود به علت تحمل برخی بیماری ها به عنوان عمده ترین پایه گردوی پیوندی چندلر ترجیح داده می شود.

عمر رقم چندلر به نوع پایه آن که رقم انگلیسی می باشد بستگی دارد و می تواند تا 100 سال و حتی بیشتر عمر کند.

زمان کشت بهترین نهال گردو زودبازده

کشت نهال چندلر را می توان در پاییز یا اسفند ماه انجام داد.

سازگاری و مقاومت درخت گردو چندلر

این رقم در برابر شانکرهای پوستی، آنتراکنوز و بلایت حساسیت نشان می دهد. در برابر سرمای زمستانه مقاوم است هر چند باید روند سازگاری به سرما در پاییز به تدریج انجام شود و سرمای زودرس و یکباره در پاییز می تواند به آن خسارت وارد آورد.

معرفی نهال گردو فرنور

درخت گردو زود بازده فرنور یک رقم تجاری فرانسوی مقاوم به سرما می باشد. این درخت، دیربرگ ده و پربار است. فرنور یک رقم هیبرید حاصل از تلاقی فرانکوت و لارا می باشد. فرنور را می توان در مناطق سرد و تا ارتفاع 1800 متر از سطح دریا کشت نمود. این رقم در برابر سرمای بهاره نیز مقاومت خوبی نشان داده است. فرنور یک رقم زود بارده است و تولید محصول آن از سال 3 تا 4 پس از کاشت شروع می شود. این رقم می تواند تا 8 تن درهکتار در زمان بلوغ کامل محصول تولید کند.

کیفیت مغز و پوسته درخت گردو فرنور

فرنور یک میوه با پوست نازک تولید می کند. مغز آن خوشمزه و با رنگ روشن است. مغز به راحتی از پوسته جدا شده و به راحتی به دو نیم تقسیم می شود.

اندازه درخت گردو فرنور

رشد فرنور به شکل نیمه بالارونده می باشد. فرنور برای کشت با تراکم بالا، مانند سیستم 6 متر در 5 متر مناسب است.

زمان برگ دهی درخت گردو فرنور

فرنور یک رقم دیربرگ ده می باشد.

گرده افشانی درخت گردو فرنور

رقم گرده افشان فرنور، رقم FERNETTE می باشد. کشت یک رقم فرنت به ازای هر 10 رقم فرنور توصیه می شود.

پایه مناسب برای فرنور پیوندی

بیشتر از گردوی سیاه برای پایه در نهال پیوندی فرنور استفاده می شود.

زمان کشت بهترین نهال گردو زودبازده

بهترین زمان کشت وابسته به شرایط منطقه بوده و معمولاً در پاییز یا اسفند ماه می باشد.

سازگاری و مقاومت درخت گردو فرنور

این رقم متحمل به بیماری بلایت می باشد.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش