چگونه مغز گردو را سفید کنیم؟(بهترین کود برای سفید شدن)

1402-08-20

بهترین کود برای سفید شدن مغز گردو:

چه عواملی رنگ مغز گردو را تعیین می کنند؟ چگونه می توان گردو با مغز سفید تولید کرد؟ شما چند راهکار برای سفید شدن مغز گردو؛ می شناسید؟ سفیدی مغز گردو در کنار سایر شاخصه های میوه گردو مانند اندازه میوه، سختی پوست، اندازه مغز، نسبت مغز به پوسته و مزه آن تأثیر به سزایی در کیفیت یک گردوی مرغوب دارد.

عوامل متعددی می تواند سفیدی مغز گردو را تحت تأثیر قرار داده و باعث تغییر رنگ و سیاهی آن شود. در این مقاله سعی شده است به ذکر چند راهکار برای سفید شدن گردو؛ پرداخته شود لطفا تا انتهای متن همراه ما باشید و در صورت داشتن هرگونه سوال در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

عوامل ژنتیکی و نوع رقم انتخابی موثر در سفیدی مغز گردو:

یک راهکار برای سفید شدن مغز گردو؛ انتخاب نهال گردو مرغوب با ویژگی های مطلوب رشد و باردهی است. احداث باغات با نهال به علت وجود تفرق صفات در ازدیاد جنسی در گردو، هم اکنون از نظر همه کارشناسان، کار نادرستی می باشد. در این روش ممکن است نهال تولید شده از یک بذر خوب بعد از به ثمر نشستن درخت، محصولی همانند بذر اولیه تولید نکند.

سفید شدن مغز گردو

به تمامی باغدارانی که قصد احداث باغ گردو دارند توصیه می شود از نهال های پیوندی برای این کار استفاده کنند. ارقام پیوندی بسیاری با کیفیت میوه خوب در کشور وجود دارند. تولید محصول زیاد، یکدست و با رنگ مغز سفید از ویژگی های این ارقام می باشد. از این ارقام می توان به چندلر، فرنور، فرانکت و روند اشاره نمود.

در باغاتی که به صورت نهال کشت شده اند و محصول آن ها از کیفیت کمی برخوردار بوده و مغز میوه آن ها مطلوب نمی باشد، می توان با استفاده از روش سرشاخه کاری برای تغییر رقم و تاج درختان در باغ استفاده نمود.

در این روش که به سرشاخه کاری، پیوند تاجی یا تاب ورک معروف است، کل تاج درخت به رقم دلخواه تغییر پیدا می کند. پیوندها از باغات مادری ارقام خارجی مورد تأیید، تهیه می شوند. برای این کار در بهمن ماه شاخه های یک ساله با رشد متناسب انتخاب و بریده می شوند، سپس با قارچکش ضد عفونی و در دسته های چند تایی در لایه ای  از گونی کنفی و پلاستیک پوشیده شده و تا زمان پیوند در سردخانه نگهداری می شود.

  1. در فروردین ماه درخت ها از ارتفاع یک تا دو متری سربرداری شده و بعد از یک هفته که شیره تنه خارج شد.
  2. برش کوچکی از سطح تنه ایجاد می شود تا سطح تازه ای از تنه در دسترس قرار گیرد.
  3. برای درخت هایی که در ارتفاع دو متری چند شاخه شده اند یک شاخه نگه داشته شده و سایر شاخه ها سربرداری می شوند.
  4. شاخه نگه داشته شده نقش پرستار را برای پیوندک ایفا می کند.
  5. در زمان پیوند، پیوندک ها به قطعات ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتری با حداقل دو جوانه ماده تقسیم می شوند.
  6. بعد از برش پیوندک، پوست تنه برش یافته و پیوندک بعد از قرارگیری در محل پیوند با میخ محکم شده و محل پیوند با پوشش های محافظ پوشیده می شود.
  7. بعد از چند هفته در صورت گیرایی پیوند، جوانه ها رشد می کنند.
  8. بعد از مدتی پوشش ها حذف شده و محل پیوند با چسب باغبانی پوشانده می شود.
  9. در سال اول برای نگهداری و جلوگیری از شکستن شاخه های رشد یافته از قیم استفاده می شود.
  10. در سالهای بعدی هرس مناسب باعث ایجاد یک تاج جدید در درخت خواهد شد که محصول با کیفیتی نیز تولید خواهد کرد.

بیماری بلایت گردو موثر در سیاهی گردو:

بیماری بلایت یا پوسیدگی مغز گردو از جمله بیماری های درخت گردو است که می تواند باعث سیاه شدن مغز گردو شود. این بیماری از ابتدای رشد میوه با ایجاد لکه های سیاه رنگ روی میوه توسعه یافته و می تواند تمام پوست سبز میوه را فرا گیرد و حتی به مغز گردو نیز نفوذ کند. مغز گردو در اثر آلودگی سیاه، چروکیده و لزج شده و به طور کلی کیفیت خود را از دست می دهد.

یک راهکار برای سفید شدن مغز گردو؛ پیشگیری و کنترل بیماری بلایت باکتریایی گردو می باشد. برای پیشگیری و کنترل این بیماری سمپاشی با سموم مسی مانند اکسی کلرور مس یا بردوفیکس توصیه می شود.

سیاه شدن مغز گردو

سمپاشی در پاییز زمان ریزش برگ ها با اکسی کلرور مس ۵ در هزار و بردوفیکس یک درصد و در بهار قبل از باز شدن جوانه ها (مرحله تورم جوانه ها)، ظهور اولیه برگ ها و ۱۰ روز بعد با اکسی کلرور مس به نسبت ۲ درهزار و بردوفیکس ۵ در هزار قابل اجرا می باشد. منبع: باغبان بانک

تغذیه و کوددهی عامل مهم در سفید شدن مغز گردو:

تشکیل و ایجاد سفید شدن مغز گردو؛ به مجموعه ای از عناصر وابسته است. یک راهکار برای سفید شدن مغز گردو؛ توجه به کمبود عناصر مورد نیاز درخت در خاک و تغذیه عمومی درخت می باشد. کمبود این عناصر در خاک و عدم تأمین آن می تواند با عدم تشکیل مغز و یا کاهش کیفیت مغز و تغییر رنگ آن همراه باشد.

عناصر آهن، روی، بور و مس از جمله عناصر کم مصرف و ضروری در تشکیل مغز و میزان کیفیت آن می باشند. برای تأمین این عناصر اجرای عملیات فروت ست در پاییز بعد از برداشت محصول و در بهار هنگام تورم جوانه ها مفید است. محلول پاشی درخت با کود میکرو کامل یا با نوع کلات عناصر در اوایل فصل رشد و بعد از گلدهی نیز توصیه می شود.

برای مصرف خاکی به صورت چالکود از فرم سولفاته عناصر کم مصرف استفاده می شود. دیگر عنصر مهم در کیفیت مغز گردو پتاسیم است که جز عناصر پر مصرف در تغذیه گردو می باشد. تأمین پتاسیم می تواند با استفاده از پتاس سنگی در چالکود و یا سولفات پتاسیم و یا کودهای NPK پتاس بالا به صورت کود آبیاری یا محلول پاشی تأمین شود.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش