بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر و کوهستانی(3 نهال پربار)

1402-08-19

بهترین نژاد گردو برای مناطق سردسیر چه نام دارد؟

آیا برای شما بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر، تبدیل به یک دغدغه شده است ؟پس با ما همراه باشید تا به معرفی کامل ۲ نهال گردوی مناسب مناطق سردسیری به پردازیم . ذر ارتفاعات و نواحی سردسیری به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی کشت هر نهالی و هر رقمی نتایج دلخواه را به بار نمی‌آورد.

انتخاب بهترین نهال گردو برای مناطق کوهستانی، برای کشت در مناطق مرتفع یکی از ابتدایی‌ترین اصول در زمینه پرورش گردو است. طبق تقسیم بندی نواحی جغرافیایی ایران مناطق با ارتفاع بیشتر از ۱۳۰۰ متر جزء مناطق کوهستانی و سردسیر قرار می‌گیرند. در مناطق سردسیر تغییرات دمایی در فصول زمستان و اوایل بهار چندان قابل پیش ‌بینی نیست.

گردو مناسب مناطق سردسیری

در این مناطق احتمال بروز سرمای بهاره وجود دارد .در انتخاب مناسب ‌ترین نهال با کارشناسان و متخصصان توزیع نهال مشورت نمایید. گلدهی بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر،باید زمانی شروع شود که احتمال وقوع سرمازدگی بهاره سپری شده باشد. در این وضعیت گل ‌های درخت گردو در اثر سرمای دیررس بهاره آسیب نمی ‌بیند.

اگر قصد دارید از خرید نهال گردو به صرفه اقتصادی بالایی دست پیدا کنید برای انتخاب بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر، دقیقا متناسب با اقلیم منطقه،شما باشد که لازم است تا با شرایط توپولوژیکی و جغرافیایی منطقه مورد نظر خود آشنا باشید.

بررسی‌های چند سال اخیر نشان داده‌اند که در صورتی‌که نهال را در ارتفاع بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ متر کشت می‌کنید، ارقام اصلاح شده نهال گردو چندلر (Chandler) باردهی اقتصادی بالایی دارند و اگر نهال را در ارتفاع بالاتر از ۱۵۰۰ متر می‌کارید، نهال گردو فرنور (Fernor) توصیه می‌شود.

آشنایی با نهال سردسیری گردو چندلر:

گردوی چندلر یکی از پرکشت ‌ترین نهال گردو برای مناطق سردسیر، در جهان محسوب می‌شود که مقاومت بسیار بالایی نسبت به سرما دارد و به دلیل کیفیت بالای مغز آن از ارزش زیادی برخوردار است. این رقم از ارتفاع ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ متر بالاتر از سطح دریا پرورش می‌یابد. رقمی دیرگل است که گلدهی آن با سرمای دیرهنگام بهاره همراه نمی‌شود. گردوی چندلر به دلیل این‌که در شاخه‌های جانبی باردهی دارد یکی از ارقام پربازده به حساب می‌آید. این گردو، دیررس با عملکرد بالا و میوه‌های تقریباً بیضی شکل می‌باشد.

فاصله کاشت این رقم در ردیف ۷ متر و بین ردیف‌ها ۶ متر است. اما نکته ‌ای که در کشت بهترین تژاد گردو برای مناطق سردسیر، باید مد نظر قرار دهید این است که رقم چندلر که یک رقم اصلاحی گردو است و به دلیل این‌که پیوندی است خودبارور نمی‌باشد، بنابراین برای گرده‌افشانی به پایه‌های گرده‌زا نیاز دارد.

نسبت پایه گرده‌زا باید ۵ درصد باشد یعنی به ازای هر ۲۰ نهال چندلر یک پایه گرده‌زا کاشته شود تا کیفیت باروری باغ به نحو احسن افزایش یابد. نژاد فرانکت به عنوان پایه گرده‌زا برای این رقم گزینه مناسبی است.

رقم چندلر به عنوان یک نژاد گردوی مناسب مناطق سردسیری ، تأیید شده دارای شناسنامه و گواهی بهداشت می‌باشد که با برخورداری از ویژگی‌های مقاومت به سرما، زود به بار رفتن، ایجاد گل در شاخه‌های جانبی و دیرگل بودن ارزش اقتصادی بالایی در مناطق سردسیر برای باغداران تولید می‌کند. گردوی چندلر علاوه بر محصول با ارزشی که دارد چوب با کیفیتی هم تولید می‌کند و این ویژگی، تمایل باغداران به کشت این نهال را دو چندان می‌سازد.

معرفی نهال سردسیری گردو فرنور:

اغلب باغداران اقدام به خرید نهالی می‌کنند که باردهی بالایی داشته باشد و میوه با کیفیت و مرغوبی تولید کند. رقم فرنور یکی دیگر از بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر، است که با توجه به مرغوبیت محصول، عملکرد و سودآوری بالا در بین باغداران گردو جایگاه ویژه‌ای دارد.

گردوی فرنور قابلیت کشت و پرورش در ارتفاع بیش از ۱۵۰۰ متر تا ۲۲۰۰ متر از سطح دریا را دارد. این رقم از ارقام شناخته شده گردوهای فرانسوی و رقمی اصلاح شده است که علاوه بر مقاومت بالا در مقابل سرما نسبت به بیماری‌های بلایت گردو و کرم سیب نیز مقاومت دارد.

مغز این گردو، روشن با اندازه متوسط، شکل گرد و دارای کیفیت بسیار خوب و بازار پسند می‌باشد. این رقم در منطقه سردسیر از عملکرد بالایی برخوردار است، زیرا علاوه بر این‌که رقمی دیرگل است، گل‌های آن نیز در برابر سرما از بین نمی‌روند.

رقم فرنور به دلیل ارتفاع نسبتاً کوتاهی که دارد عملیات هرس و سمپاشی آن به سهولت امکان‌پذیر است و برداشت محصول آن هم به راحتی انجام می‌شود. گردوی فرنور زود بازده است و از هر گل به طور متوسط چهار گردو تولید می‌شود، از این‌رو میزان باردهی قابل توجهی هم دارد و جز یکی بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر، می باشد.

شما می توانید جهت تمایل به منوی سایت دکتر نهال رفته و به مشاهده ی انواع نهال گردو بپردازید و همچنین تنها با یک تماس، اقدام به خرید نهال گردو نمایید.

نهال گردو فرنور را در مناطقی کشت کنید که خاک آن سبک با بافتی قابل نفوذ باشد و از زهکشی مناسبی برخوردار باشد. فاصله نهال فرنور را در یک ردیف 7 متر و فاصله بین ردیف‌ها را 5 متر در نظر بگیرید. نهال‌ها را در عمق 5/1 تا 2 متری خاک کشت کنید.

در کاشت این رقم هم مانند رقم چندلر باید از پایه‌های گرده‌افشان به میزان 5 درصد استفاده کنید تا تضمین کننده باروری باغ گردو باشد.

نحوه تغذیه گردو فرنور باید از طریق آنالیز خاک مشخص شود و فقط در صورت نیاز کودی خاک، اقدام به کوددهی به میزان متناسب با هر درخت نمود. توجه داشته باشید که درخت گردو مانند سایر درختان بارده به تغذیه نیاز دارد. از طرفی هم زیاده‌روی در مصرف کود نه تنها تأثیر مثبتی بر باردهی درخت ندارد، بلکه به سیستم ریشه‌ای آن نیز آسیب وارد می‌کند و موجب تخریب بافت خاک و به هم خوردن تعادل بین عناصر خاک می‌شود.

با وجود این‌که نهال فرنور نسبت به خشکی تا حدودی مقاومت دارد اما در سال‌های ابتدایی پس از کاشت به خصوص در فصول گرم سال لازم است تا به صورت مرتب آبیاری انجام شود. هر نهال، روزانه به طور متوسط به یک لیتر آب احتیاج دارد. در مورد درخت گردو هم، مانند سایر درختان مثمر باید دقت نمود که هر ساله پس از برداشت محصول نسبت به هرس کردن آن اقدام شود تا شاخه‌های اضافی از بین بروند و شاخه‌های جدید بارده جایگزین آن‌ها شوند.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش