بهترین نهال گردو گرمسیری(فروش درخت گردوی گرمسیری آمریکایی)

1402-08-19

آشنایی با بهترین درخت گردو گرمسیری:

آیا با نهال گردو گرمسیری ؛ آشنایی دارید؟ ممکن است این تصور در ذهن شما ایجاد شده باشد که گردو محصولی مختص مناطق معتدل تا سردسیری است و امکان کاشت و پرورش آن در مناطق گرمسیری وجود ندارد؟

اما ما در این مقاله قصد داریم شما را با ویژگی‌های رقمی از گردو آشنا کنیم که نه تنها عملکرد بالایی دارد، بلکه از کیفیت میوه منحصر بفردی هم برخوردار است. به طوری‌که امروزه توجه بسیاری از باغداران مناطق گرمسیری را به خود جلب کرده است. اگر می‌خواهید از برکت نهال گردو گرمسیری؛ این محصول ارزشمند، بهره‌مند شوید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

گردو، این محصول عامه پسند جهانی، به دلیل تولید آجیل با ارزش غذایی بالا و چوبی با کیفیت همواره جایگاه ویژه‌ای در بازارهای سرتاسر دنیا داشته است. مبادرت به خرید، کاشت و پرورش نهال گردو در برخی مناطق با آب و هوای گرم نیز صرفه اقتصادی قابل توجهی برای باغداران به بار می‌آورد.

امروزه تولید ارقام مختلف نهال گردو باعث شده است تا باغداران عزیز بتوانند بهترین نهال متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه خود را انتخاب و خریداری نمایند. گردوی گرمسیری؛ پیوندی با استفاده از یک پایه مقاوم و پیوندک سازگار با اقلیم گرمسیری، تولید شده است و نهال آن به تولیدکنندگان محترم گردو عرضه می‌شود.

درخت گردوی پکان
درخت گردوی پکان

معرفی تخصصی ” گردو پکان” نهال گردو گرمسیری :

گردو پکان (Peacan) با نام علمی Carya illinoinensis در قرن نوزدهم توسط محققان دانشگاه فلوریدا امریکا تولید و معرفی گردید، سپس به دلیل عملکرد و مقاومت بالایی که داشت بسیار مورد استقبال باغداران قرار گرفت. هم اکنون این رقم در بسیاری از مناطق دنیا به عنوان درخت گردو گرمسیری، کشت می‌‌شود.

میوه گردو های پکان از لحاظ شکل ظاهری بیضی شکل و بسیار منظم با رنگ پوسته تیره است که به دلیل این ویژگی شکل ظاهری منحصر به فرد خود به راحتی از سایر ارقام گردو قابل شناسایی می‌باشد.

مغز میوه گردو از نظر چربی چرب‌تر از بقیه گردوها است و به دلیل میزان چربی و مواد غذایی فراوان خوش طعم و خوش خوراک است. از آنجایی‌که میوه گردو پکان دارای پوستی نازک است و بین مغز آن لایه‌های چوبی و سخت جدا کننده وجود ندارد، درصد بسیار بالایی از میوه را مغز آن تشکیل می‌دهد. مزیت دیگری که این گردو دارد این است که چسبندگی بخش چوبی به مغز میوه بسیار کم است و همین موضوع باعث می‌شود مغز گردو در بخش چوبی میوه فرو نرود.

میوه این گردو شکوفا است و با رسیدن و بلوغ، بخش سبز میوه شکاف برداشته و میوه گردو به راحتی از آن جدا می‌شود. گاهی این نهال اواخر زمستان کامل می‌شود. محصول این گردو در اوایل شهریور قابل برداشت است. در شرایط بهینه رشد و پرورش و پس از گذشت سال‌های ابتدایی کاشت، میزان باردهی این نهال گردو به ۵ تن در هر هکتار می‌رسد.

ارتفاع این گردو های گرمسیری ؛ به ۲۰ تا ۴۰ متر و قطر تنه به ۲ متر هم می‌رسد. برگ‌های این درخت بلند و کشیده‌تر از سایر ارقام گردو می‌باشد. برگ‌ها مرکب و به صورت متناوب هستند که ۱۰ تا ۱۵ برگچه دارند و در فصل پاییز قبل از خزان دچار تغییر رنگ می‌شوند.

پکان، تنها جنس از خانواده گردو می‌باشد که برخلاف بسیاری از جنس‌های این خانواده نیاز سرمایی بالایی ندارد. از طرفی هم برای رشد مطلوب و افزایش باردهی به گرمای نسبتاً شدید تابستانه نیازمند است. تأمین نیاز گرمایی این نهال،  باعث می‌شود مغز آن چرب‌تر، میزان اسید اولئیک بیشتر و طعم آن مطلوب‌تر شود.

این درخت بهترین رقم درخت گردو گرمسیری؛ متناسب با شرایط اقلیمی مناطق گرم کشور می‌باشد. واریته‌های گوناگونی از آن وجود دارند که هر یک در منطقه بخصوصی از کشور کشت می‌شوند. واریته “Mahan” در مناطق گرم و خشک و واریته Nelis در مناطق گرم و مرطوب ساحلی، واریته “Select” در مناطقی با گرمای کمتر از مناطق خشک بهترین رشد و عملکرد را ایجاد می‌کنند.

در حال حاضر سایر واریته ‌های رقم پکان شامل؛ Apachee، Stuart1 ، Gratex ، ۳J ، Stuart2 ، Wichita ، Mohawak ،  ۱۰J ، Perque ، Comanch ، ۶M ، Graking و Choctaw نیز وجود دارند که با روش پیوند زدن تکثیر می‌شوند و یک سال پس از پیوند به بار می‌نشینند.

شرایط کاشت ایده آل درخت گردو گرمسیری:

نهال پکان نیاز سرمایی پایینی دارد و نسبت به سرمازدگی حساس است. این نهال در اقلیم نیمه گرمسیری تا گرمسیری از بیشترین میزان رشد و ثمردهی برخوردار است. فواصل کشت این نهال را در زمین‌های شیب‌دار در یک ردیف ۵ متر و بین ردیف‌ها هم ۵ متر و در زمین‌های مسطح در یک ردیف ۷ متر و بین ردیف‌ها هم ۷ متر در نظر بگیرید. این نهال درخاکی با بافت لومی، با رطوبت متوسط و غنی از مواد آلی و معدنی بیشترین رشد را دارد و به نور مستقیم خورشید نیازمند می‌باشد. نهال پکان در زمان کاشت به خاکی با عمق مناسب نیاز دارد زیرا ریشه این نهال به سرعت به صورت عمودی توسعه پیدا می‌کند و به عمق خاک نفوذ می‌یابد.

تغذیه و کوددهی درختان گردو گرمسیری:

میزان و نحوه کوددهی نهال به این صورت است که در فصل بهار کود شیمیایی و در اواخر پاییز تا اوایل زمستان کود دامی پوسیده توصیه می‌شود. از سال ششم پس از کاشت و به میزان ۱۵کیلوگرم کود پوسیده‌ی دامی برای هر درخت شش ساله به روش چال کود استفاده نمایید.

هرس و آبیاری درخت گردو گرمسیری:

هرس اصلی درخت گردو گرمسیری؛ در اواخر پاییز یا اواسط زمستان انجام می‌شود و هرس فرم‌دهی و تنک کردن در صورت نیاز در فصل رشد رویشی نهال صورت می‌گیرد. نیاز آبی نهال به شرایط دمایی فصول رشد بستگی دارد. در ماه‌های فصل بهار هر ۱۰ تا ۱۵ روز یکبار و در ماه‌های فصل تابستان هر یک هفته یکبار آبیاری انجام می‌شود. در کل دوره فصل پاییز این نهال را دو بار آبیاری کنید.

اگر قصد احداث باغ گردو گرمسیری دارید، علاوه بر خرید نهال گواهی شده و شناسنامه‌دار گردو گرمسیری از مراکز معتبر تولید و توزیع نهال، می‌توانید در ارتباط با شرایط آب و هوایی و اقلیم منطقه مورد نظر و انجام آزمایش خاک و آب آن منطقه با کارشناسان مرکز مشورت و راهنمایی‌ها و اطلاعات لازم را دریافت نمایید.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش