کرم خراط گردو چیست؟(عکس کرم+ مبارزه آفت)

1402-08-21

کرم خراط گردو چیست:

معرفی یکی از آفات مهم در درختان به نام ، کرم خراط گردو؛ و روش های درمان آن موضوع مورد بررسی ما در این نوشتار می باشد با ما همراه باشید تا اطلاعاتی پیرامون علت کرم خراط گردو،علائم ناشی از حمله کرم خراط گردو و روش های مبارزه با کرم خراط گردو در اختیار شما قرار دهیم.

آفت کرم خراط گردو ؛ یکی از آفت های رایج درختان گردو می باشد که در نتیجه خشکسالی و تنش های محیطی رشد و گسترش پیدا کرده است این آفت را پروانه پلنگی هم می گویند و علاوه بر درختان گردو دیگر درختان میوه و زینتی را نیز مورد حمله قرار می دهد. این نوع آفت در مناطق معتدل و سردسیر بیشترین پیش روی و خسارت را دارد در واقع هرچقدر شرایط آب و هوایی گرم تر باشد و گرمای طولانی مدتی در مناطق حاکم باشد این آفت گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد.

آفت کرم خراط گردو در بافت چوبی درخت یا نهال گردو دالان هایی ایجاد می کند  و زندگی خود را درون این دالان ها می گذراند که رفته رفته موجب ضعیف شدن درخت خواهد شد. این نوع آفت تغذیه خود را ابتدا از برگ ها آغاز می کند و در مراحل بعدی دیگر قسمت ها را درگیر می کند،هر ساله باغات گردو بیشترین خسارت را از این نوع آفت می بینند.

آفتات پروانه فری؛ سه مرحله لارو،شفیره و حشره کامل را پشت سر می گذارد،یعنی ابتدا حشره ماده در شکاف تنه درختان تخم ریزی می کند و تخم ها بعد از گذشت دو هفته لارو های کوچکی می شوند و در روند رشد به شفیره تبدیل خواهند شد.

کرم های خراط گردو ؛ یک نسل دو ساله دارد به همین دلیل باید سریعتر نسبت به کنترل و مهار آن اقدام کرد زیرا خسارت شدیدی وارد می کند،بیشترین میزان خسارت توسط لارو ها وارد می شود زیرا حشرات کامل و شفیره تغذیه چندانی ندارند،مهار و مبارزه نیز توصیه می شود در مرحله ای که آفت لارو می باشد انجام شود.

میزان خسارت و علائم آفت کرم خراط گردو:

حمله آفت کرم خراط گردو موجب خواهد شد درخت گردو قوت خود را از دست داده و در نهایت خشک شود،اما باید اشاره کرد روند خشک شدن آن تدریجی می باشد و می توان با مشاهده اولین علائم نسبت به کنترل آفت اقدام کرد.

تغذیه آفت همانطور که اشاره شد از برگ ها آغاز می شود یعنی ابتدا برگ ها سپس شاخه ها و تنه مورد حمله قرار می گیرد زمانی که برگ ها دچار خشک شدن و یا ریزش شوند می توان پی به حمله آفت برد زیرا درختی که سالم باشد ریزش زود هنگام نخواهد داشت.درختانی که سوراخ های کوچکی روی سطح خود دارند نشان از آفت کرم خراط گردو است،دهانه سوراخ ها پر از ذرات چوب می باشد و ممکن است این ذرات روی سطح زمین سخت تر قابل مشاهده باشد.

برگ درختان گردو با حمله پروانه فری؛ کم کم شادابی خود را از دست داده و دچار پژمردگی می شود و این ضعف ابتدا از برگ شروع شده سپس به  شاخه ها خواهد رسید به طوری که شاخه ها نیز توانایی نگهداری برگ ها و میوه ها را نخواهند داشت.

شاخه نیز رفته رفته ضعف را به تنه اصلی درخت انتقال می دهد که در نهایت کل درخت دچار خشکی شده و از بین خواهد رفت،به همین دلیل است که توصیه می شود قبل از آنکه خسارت ناشی از حمله آفت به تنه اصلی درخت برسد اقدام به مبارزه نمود تا از خسارت شدید جلوگیری نمود.

آفت خراط گردو؛ در مناطق شمالی کشور که تابستان های گرم تری دارند بیشتر مشاهده می شود،گرما بهترین بستر رشد  برای این نوع آفت می باشد. حشرات بالغ زمانی که در محیطی گرم قرار می گیرند شرایط را برای تخم گذاری مناسب دیده و از شکاف درختان گردو برای تخم گذاری استفاده می کنند در واقع می توان گفت گرما از نیاز های اساسی این نوع آفت می باشد.

آفات کرم خراط گردو ؛ یکی از خطرناک ترین بیماری های درختان می شود .

روش های مبارزه با کرم خراط گردو:

برای مبارزه با آفت کرم خراط گردو؛ روش های مختلفی وجود دارد که می تواند موثر باشد،توجه داشته باشید آنچه اهمیت دارد زمان مبارزه با آفت می باشد هر چقدر رشد و گسترش آفت بیشتر باشد یعنی قسمت های بیشتری از درخت را درگیر کرده باشد کنترل و مبارزه نیز سخت تر خواهد شد،اما چنانچه در ابتدای رشد آفت متوجه حمله او شدید بهترین زمان مبارزه می باشد.

مبارزه با Zeuzera pyrina ، در مرحله لارو نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت زیرا بیشترین آسیب و خسارت در این مرحله می باشد،آقت در مرحله لارو ابتدا شاخه های کوچک و ضعیف را برای تغذیه انتخاب می کند سپس سراغ شاخه های قوی تر رفته و نفوذ و خسارت را آغاز می کند.  لارو ها توسط تار های تنیده شده روی شاخه ها جا به جا می شوند. و اما روش های مبارزه با آفت کرم خراط گردو:

  • ۱٫آبیاری اصولی :

یکی از عواملی که در حمله آفت کرم خراط گردو یا پروانه فری؛ موثر می باشد تنش های ناشی از خشکی می باشد،به همین دلیل توصیه می شود درختان گردو را مرتب و اصولی آبیاری نمود توجه داشته باشید که درخت گردو بیشتر از درختان دیگر به تغذیه اصولی نیازمند می باشد زمانی که درخت دچار ضعف شده باشد سریعتر مورد حمله آفت قرار گرفته و از بین خواهد رفت.هرس سالیانه،کوددهی اصولی و آبیاری منظم درختان گردو بسیار مسئله با اهمیتی می باشد که باید به آن توجه داشت.

  • ۲٫استفاده از خمیر های سمی :

همانطور که اشاره شد بیشترین خسارت توسط لارو ها وارد می شود که می توان به منظور از بین بردن لارو ها از خمیر های سمی استفاده کرد،بدین صورت که خمیر سمی را درون شیار ها  و سوراخ های ایجاد شده قرار داد و به تعبیری سوراخ ها را مهر موم نمود،با این روش دهانه سوراخ ها مسدود شده و کرم خراط گردو ؛ رفته رفته از بین خواهد رفت.

منابع :

www.tasnimnews.com/fa/news/1395/07/18/1208397/کرم-خراط-حمله-ور-شد-درختان-گردو-ایران-در-معرض-نابودی

www.mehrnews.com/news/4602386/کرم-خراط-آفتی-که-به-جان-درختان-می-افتد-باغداران-دست-بجنبانند

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش