بهترین نهال زرشک(9 رقم از بهترین زرشک ایران)

بهترین نهال درخت زرشک شامل چه نژادهایی می باشد:

اگر به دنبال بهترین نهال زرشک و یا بهترین درخت زرشک، برای به دست آوردن درختی پربار از بهترین زرشک هستید یا نهال‌هایی هست که به باغ یا باغچه شما زیبایی ببخشند، اما در عوض نیاز به مراقب آنچنانی نداشته باشند، ما به شما توصیه می‌کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

درختچه‌های زرشک از جمله گیاهانی هستند که به دلیل رنگ بسیار زیبا و حفظ این زیبایی در تمام ایام سال، بسیار چشم‌گیر بوده و چشم اندازهای بی‌نظیری را برای شما ایجاد خواهند کرد.

بهترین نهال زرشک

بهترین نهال زرشک شامل چه ویژگی هایی باید باشد:

بهترین درخت زرشک؛ در دسته درختچه‌ های زینتی قرار می‌ گیرند و معمولاً نیاز نگهداری آن‌ها پایین بوده و بسیار با محیط سازگارند و شما با داشتن بهترین نهال زرشک، به راحتی به سودآوری مناسب نیز دسترسی پیدا می‌کنید. همچنین این گیاه، به دلیل الگوی رشد یکنواخت، اغلب به عنوان پرچین در باغ‌ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

امروزه بیش از ۴۰۰ نوع درختچه زرشک با ویژگی‌های متفاوت وجود دارد. برخی از آن‌ها دارای خارهای تیزی هستند در حالی که گونه بدون خار آن نیز دیده می‌شود. هر کدام از بهترین نهال زرشک، باید متناسب با شرایط رشد و شرایط آب و هوایی منطقه انتخاب شود که در ادامه به معرفی بهترین ارقام زرشک می پردازیم.

معرفی انواع بهترین نهال زرشک:

تفاوت‌های آب و هوایی می‌تواند بر روی زرشک تغییراتی را ایجاد کند و سبب تولید زرشک در گونه‌های مختلف شود. در ادامه با ما همراه باشید تا به برخی از مهم‌ترین انواع این میوه برای کسب بهترین زرشک، بپردازیم.

یکی از ارقام محبوب زرشک در ایران، زرشک بی‌دانه:

زرشک بی‌دانه یکی از انواع بهترین زرشک، است که در ایران به وفور یافت می‌شود. میوه درختچه این نوع زرشک تقریباً استوانه‌ای شکل بوده و ترش مزه است و رنگ آن متمایل به قرمز روشن است. کاربرد این نوع زرشک بیشتر برای سرو همراه با پلو است از این رو گاهی به آن زرشک پلویی نیز می‌گویند. این نوع زرشک از خواص بسیاری برخوردار است.

درخت زرشک

اولین رقم از بهترین نهال زرشک، زرشک بی‌دانه:

یکی از بهترین نهال زرشک؛ زرشک بدون دانه می باشد که از trees های نسبتا زود بازده بوده است و در دومین سال پس از کاشت شروع به تولید محصول می‌کند. ارتفاع این نوع درخت می‌تواند حتی به ۳ الی ۴ متر هم برسد. مراقبت در سال‌های اولیه می‌تواند در کیفیت محصول تأثیر به‌سزایی داشته باشد.

این نهال در نواحی معتدل و گاهی در نواحی گرمسیر رشد بسیار خوبی دارد. فاصله کاشت نهال‌های بی‌دانه ۴×۴ متر توصیه می‌شود.

اگرچه آبیاری این نوع گیاه در سال‌های اول هر هفته یکبار و پس از گذر این ایام حساس، آبیاری هر دو هفته یکبار انجام گیرد.

  • آفات زرشک بی‌دانه:

درختچه‌ های زرشک بی‌دانه نیز ممکن است مورد حمله آفات قرار گیرند. خوشبختانه زرشک بی‌دانه از جمله گیاهانی است که مقاومت نسبتاً خوبی در برابر آفات دارد. در صورتی که آفات به این گیاه آسیب بزنند می‌توان این آفات را با استفاده از سم‌پاشی از بین برد.

دومین رقم از ارقام محبوب زرشک در ایران، زرشک پفکی:

زرشک پفکی نیز یکی از اقسام بهترین زرشک؛ است که با کیفیت مناسب از بهترین نهال زرشک، یا بهترین درخت زرشک، تولید می‌شود. فرایند تولید این نوع زرشک کمی طولانی‌تر است و ممکن است ۲ تا ۶ ماه پس از برداشت در معرض فروش قرار گیرد. زرشک پفکی قرمزی بسیار دلنشینی دارد و معمولاً به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

نهال-زرشک-پفکی

دومین رقم از بهترین درخت زرشک، زرشک های پفکی:

نهال های زرشک پفکی از نهال‌های مقاوم و سازگار با محیط است و معمولا ً در سومین سال پس از کاشت شروع به تولید محصول می‌کند. ارتفاع این نوع درخت می‌تواند حتی به ۲ متر هم برسد. مراقبت در سال‌های اولیه می‌تواند در کیفیت محصول تأثیر به‌سزایی داشته باشد.

اگرچه آبیاری این نوع گیاه بر اساس خاک موجود، موقعیت جغرافیایی و دیگر عوامل، متفاوت است اما به طور کلی می‌توان گفت این نهال در کل نیاز به آبیاری زیاد ندارد و ۳ یا ۴ بار آبیاری در طول فصل می‌تواند به این گیاه آب کافی را برساند.

  • آفات زرشک پفکی:

دو نوع از آفاتی که می‌توانند به درختچه زرشک پفکی حمله کنند، “شته” و “کنه” هستند که با سم پاشی می‌توان آن‌ها را از بین برد.

سومین گونه از انواع محبوب زرشک در ایران، زرشک سیاه:

زرشک سیاه از زرشک‌های پیوندی است که بسیار زود و در همان سال اولیه شروع به تولید محصول می‌کند. رنگ این نوع زرشک قرمز تیره

نهال-زرشک-سیاه
نهال-زرشک-سیاه

و طعم آن ترش مزه است.

 

چهارمین نهال از بهترین نهال های زرشک، زرشک سیاه:

بهترین نهال زرشک؛ سیاه را می‌توان در آب و هوای خشک با نور کافی کشت. ارتفاع این نوع نهال می‌تواند به ۳٫۵ متر برسد و باید به موقع آبیاری شود. چرا که هر گونه تأخیر در این فرایند می‌تواند کیفیت زرشک را پایین بیاورد. زمان آبیاری زرشک سیاه درست زمانی است که گل‌ها شروع به رشد می‌کنند.

شایع ترین آفات درخت زرشک سیاه:

  • سن زرشک
  • پروانه برگ خوار
  • کنه قرمز
  • آفت زنبور شاخکدار
  • شته زرشک
  • پروانه تخم انگشتری

پنجمین نهال از سری بهترین زرشک های ایران، زرشک دانه اناری:

زرشک دانه اناری نیز یکی از زرشک‌های صادراتی است که معمولاً نسبت به دیگر انواع درشت‌تر و نرم‌تر است. این نوع زرشک برای تزئین بر روی پلو و سایر غذاها بسیار مناسب است.

زرشک

ششمین درخت از بهترین درخت های زرشک، زرشک کوهی:

زرشک کوهی همانطور که اسمش پیداست در مناطق کوهستانی می‌روید و نیاز به رطوبت کافی دارد. این نوع زرشک معمولاً در مناطق آسیایی رشد می‌کند و رنگ آن مایل به سیاه است.

نهال زرشک کوهی، معمولاً تا ۱٫۵ الی ۲ متر رشد می‌کند. میوه‌های این درختچه ابتدا به رنگ صورتی، سپس قرمز پر رنگ و در نهایت سیاه می‌شوند. این گیاه علاوه بر خواص درمانی از فرسایش خاک هم جلوگیری کرده و در برخی از مواقع به تأمین علوفه برای دام‌ها کمک می‌کند.

درخت زرشک
درخت زرشک

محبوب‌ترین درختچه های زرشک در آسیا:

همانطور که گفته شد، درخنچه‌ها یا نهال‌های زرشک از نژادهای گوناگونی هستند که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

  • زرشک ژاپنی:

زرشک ژاپنی (Berberis thunbergii)زیباترین و محبوب‌ترین درختچه زینتی زرشک است که می‌تواند تا ۲ متر ارتفاع داشته باشد. برگ‌های سبز روشن این درخت در پاییز به نارنجی یا مایل به قرمز در می‌آیند و میوه‌های کوچک این درخت در زمستان پدیدار می‌شوند.

این گیاه ممکن است با بعضی از مناطق سازگار نباشد. بنابراین بهتر است پیش از کاشت نهال زرشک، این موارد بررسی شود.

نهال زرشک
  • زرشک وینترگرین:

زرشک وینترگرین (Berberis julianae) از انواع درختچه‌ های همیشه بهار با شاخه‌هایی خاردار بسیار است. این نوع گیاه می‌تواند تا ۳ متر ارتفاع داشته باشد و معمولاً از آن برای پرچین استفاده می‌شود.

برگ‌های این گیاه در زمستان از سبز تیره به قهوه‌ای مایل به قرمز تبدیل می‌شوند. محصولات این درخت در زمستان شکل و شمایلی بیضی یا گرد به خود می‌گیرند و به رنگ آبی در می‌آیند.

  • زرشک منتور:

زرشک منتور (Berberis x mentorensis)در مناطق مختلف است رفتارهای گوناگونی از خود نشان دهد. این گیاه در مناطق سردسیر در زمستان برگ ریزان می‌کند اما در مناطق گرمسیر جزء درختان همیشه بهار است.

برگ‌های این درختچه در فصل پاییز، سبزی خود را از دست داده و به رنگ نارنجی یا قرمز روشن در می‌آیند. گل‌های بهاری این گونه بسیار کوچک‌اند و معمولاً در زمستان هیچ میوه‌ای ندارند.

نهال زرشک استنوفیلا

بهترین درخت زرشک ایرانی، زرشک پارسی:

زرشک یا بهتر است بگوییم زرشک بی‌ دانه ایرانی، سال‌هاست که از سوغات و محصولات مهم خراسان جنوبی است. سالانه به تولید زرشک در بیش از ۱۱۰۰۰ هکتار در این شهر پرداخته می‌شود که در نهایت بیش از ۹۲۰۰ تن میوه خشک به وجود می‌آید.

تمام باغات این منطقه از طریق تکثیر پاجوشی ایجاد می‌شوند اما به شرط آن که پیوند امکان‌پذیر باشد. بوته‌های این نوع زرشک نیز در برابر سرما و خشکی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. اما با این حال، کمبود آب در هنگام رشد گیاه می‌تواند در محصول این درخت تأثیرگذار باشد.

موارد منع مصرف برای زرشک بی‌دانه:

دقت داشته باشید که استفاده بی‌رویه از زرشک بی‌دانه به زنان باردار توصیه نمی‌شود! چرا که ممکن است باعث خونریزی و سقط جنین شود.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد زرشک ایرانی می‌توانید بر روی این لینک منبع انگلیسی زبان هم کلیک نمایید.

بهترین درخت زرشک

سؤالات متداول:

کدام نهال از انواع بهترین زرشک برای کاشت مقرون‌ به‌ صرفه‌تر است:

بهترین درخت زرشک؛ پفکی، از مقرون به صرفه‌ترین نهال‌های زرشک است که می‌تواند علاوه بر قیمت مناسب، بازدهی بسیار بالا و همچنین کیفیت فوق العاده‌ای داشته باشد. تقاضا برای خرید این محصول در بازار بسیار زیاد است. بنابراین ارزشش را دارد تا بر روی آن سرمایه گذاری کرد تا بتوان به وسیله بهترین نهال زرشک، The best barberry seedlings، را به دست آورد.

  • خواص زرشک چیست؟
  • درمان اسهال
  • جلوگیری از سندروم متابولیک
  • دارای خواص ضد سرطان
  • کمک به تولید گلبول قرمز و گلبول سفید
  • تنظیم قند خون

فاصله کاشت بهترین نهال زرشک چقدر است:

طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط باغداران و مهندسان کشاورزی، بوته‌های زرشک بهتر است به فاصله ۴×۴ کاشته شوند. بسیاری از این درختچه‌ها پر از خار هستند و در صورتی که فاصله بین آن‌ها هنگام کاشت رعایت نشود، علاوه بر اینکه ممکن است درختچه عملکرد خوبی هنگام رشد و میوه دهی نداشته باشد یا فضای خالی بسیار سبب کاهش محصولات باغ شود، ممکن است برای برداشت نیز مشکل‌ساز باشد. الی

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش