بهترین نهال گیلاس: (5 درخت از بهترین گیلاس ایران و جهان)

آشنایی با بهترین نهال درخت گیلاس در ایران:

گیلاس یکی از جذاب ترین و خوش آب و رنگ‌ترین میوه‌هایی است که هر ساله با شروع فصل گرما به بازار می‌آید و مشتریان بسیاری دارد. بهترین گیلاس‌، معمولا میوه هایی درشت و براق که در رنگ های متفاونی از بازه ی روشن و صورتی رنگ تا سیاه رنگ می باشند.

به طور کلی میوه ی گیلاس، پرطرفدار است و به این دلیل عموم افرادی که باغدار می باشند، تمایل دارند که بهترین نهال گیلاس، را تهیه کرده و در بین درختان باغ خود بهترین درخت گیلاس، را نیز داشته باشند.

بهترین درخت گیلاس

اما سؤال اینجاست که آیا اطلاعات کافی در مورد خرید بهترین نهال گیلاس در اختیار دارید؟ آیا بهترین نوع درخت گیلاس، را می‌شناسید؟ آیا از شرایط لازم برای کاشت نهال این میوه شیرین و پرطرفدار آگاه هستید؟ دکتر نهال قصد دارد تا در این مقاله اطلاعات لازم را جهت آشنایی با بهترین نهال های گیلاس در اختیار شما قرار دهد پس لطفا تا انتهای این متن همراه ما باشید.

برسی ویژگی های بهترین میوه گیلاس:

گیلاس میوه‌ ای با قند مناسب و شیرینی مناسب که با طعم خوشایند سبب شده است که درخت آن مناسب کاشت در باغ‌‌ های کوچک و بزرگ است و در اواخر فصل بهار و تابستان به بار می‌نشیند. درخت گیلاس در مناطق معتدل به خوبی رشد می‌کند و معمولاً نهال گیلاس از سال سوم میوه داده و بعد از هفت سال درخت بالغی می‌شود و نهایت تا ۸۰ سال عمر می‌کند.

بهترین درخت گیلاس؛ در فصل بهار گل هایی با طیف رنگ سفید و صورتی می‌دهد و از خانواده گلسرخیان است. در ایران بیش از ۵۰ گونه گیلاس وجود دارد و این در حالی است که کشور ترکیه بزرگترین تولیدکننده گیلاس است.

معرفی انواع بهترین نهال گیلاس:

همان طور که گفتیم بیش از ۵۰ نوع از گونه‌های مختلف گیلاس در ایران وجود دارند که در اینجا قصد داریم به معرفی بهترین و معروف‌ترین انواع آن بپردازیم:

اولین نهال از سری بهترین گیلاس ایران،گیلاس پایه‌رویشی گیزلا:

این بهترین نهال گیلاس؛ که درخت آن باردهی بسیار مناسب و ایده آلی دارد، جزء گونه‌های پیوندی به شمار آمده و کیفیت بالایی دارد. این نوع نهال گیلاس به کم‌آبی و آفت مقاوم بوده و گونه‌ای پربار و اصلاح شده به حساب می‌آید. این گونه پرمحصول است و برای حفظ کیفیت محصول و همچنین کنترل رشد عمودی درخت، نیاز مبرم به هرس مناسب دارد.

دیرگل بودن گیلاس های پایه‌ رویشی گیزلا باعث شده که در مقابل سرما مقاوم باشد و محصول آن از سرما آسیب نبیند. درخت آن تا ۵ متر ارتفاع پیدا می‌کند و میوه آن به دلیل راحتی در جدا شدن گوشت و هسته، مناسب تهیه کمپوت است. این رقم از درختان گیلاس ریشه‌ای عمیق دارد و با اینکه بیشتر ارتفاع می‌گیرد، ولی باید فاصله ۴ متر در کاشت نهال‌ها رعایت شود.

دومین درخت از سری بهترین درخت گیلاس، گیلاس تکدانه سیاه:

این نهال های گیلاس که رنگی تقریباً سیاه دارد، در فروردین ماه به گل می‌نشیند و میوه براق و سیاه رنگش در اوایل فصل تابستان تا اواسط آن قابل برداشت است. نهال این نوع گیلاس غیر از مناطق سردسیر در مناطق کوهپایه‌ای و معتدل نیز کشت می‌شود و به دلیل ویژگی‌های آن، نهال این درخت جزء بهترین نهال گیلاس، است.

میوه درشت آن بافت گوشتی داشته و در مقایسه با سایر گیلاس‌ها سفت‌تر است. وزن هر دانه تا ۹/۷ گرم نیز می‌رسد و در مناطق گرم از هفته سوم خرداد نیز قابل برداشت است.

Cherry tree، از سال دوم به بار می‌نشیند و از سال پنجم از نظر اقتصادی بازده خوبی خواهد داشت. زمان کاشت حداقل فاصله ۳ متر باید بین نهال‌ها منظور شود. چون این نوع درخت گیلاس از انواع نورپسند است، میوه‌ای شیرین و درشت‌تر دارد و جزء اقلام مرغوب و بهترین گیلاس، به شمار می‌رود.

سومین رقم از بهترین های نهال گیلاس ایران، گیلاس خوشه‌ای:

این گونه از گیلاس نیز در مناطق سردسیری بهترین عملکرد را داشته و به فرم خوشه‌ای به بار می‌نشیند و جزء بهترین درخت گیلاس، است. این درخت نیاز به آب زیادی ندارد و در بهار و تابستان آبدهی ده روز یک بار برای آن کافی است.

میوه‌های این درخت درشت و به صورت خوشه‌ای است و باردهی خوبی دارد. همچنین این نوع درخت گیلاس بعد از گذشت سال اول میوه می‌دهد و این مورد توجه باغداران است. با اینکه این درختان گیلاس دیرگل و پر بار هستند، از خرداد ماه، میوه‌های آن قابل برداشت است.

چهارمین نژاد از بهترین درخت گیلاس، نهال گیلاس زرد:

این گونه از گیلاس مناسب کاشت در بیشتر مناطق ایران خصوصاً مناطق سردسیر است. خاستگاه این بهترین نهال گیلاس، شهر ارومیه است و مناسب کشت در مناطقی با ارتفاع ۸۰۰ تا ۲۵۰۰ متر است. گیلاس زرد ۲ سال بعد از کشت به بار می‌نشیند این گیلاس که رنگ متفاوتی دارد از نوع پربار و زودبازده بوده است.

میوه آن در اوایل تیرماه قابل برداشت است و درخت آن از سال چهارم به باردهی اقتصادی می‌رسد. میوه آن حدود ۵ گرم وزن دارد و از نظر آفت خیلی مقاوم نبوده و بیشترین آفت آن مربوط به مگس گیلاس و شپشک است که معمولاً با آبدهی زمستان و شخم‌زدن خاک تا حد زیادی آفات آن رفع می‌گردد. پایه این نوع گیلاس از درخت آلبالوی تلخ است.

آخرین نهال از سری بهترین نهال گیلاس، گیلاس صورتی:

این رقم از میوه گیلاس نیز در مناطقی با ارتفاعات نسبتا زیاد(سردسیر) عملکرد مناسبی از خود به نمایش می گذارد و از انواع گیاهان دیرگل می باشد. این نژاد cherry استقامت خوبی دارد و بومی ایران است و زیاد کشت می‌شود.

رنگ گوشت میوه آن زرد رنگ بوده ولی میوه قلبی شکل آن به رنگ صورتی پررنگ است و ظاهر زیبایی دارد. معمولاً ۲ سال پس از کاشت این درخت به باردهی می‌رسد. ارتفاع این درخت در شرایط مناسب تا ۶ متر خواهد رسید. درخت گیلاس صورتی نیاز سرمایی کمتری دارد و عمر اقتصادی آن حدود ۳۰ سال است.

میوه این گیاه در اوایل تیرماه قابل برداشت است و هر چه در ارتفاع بیشتری کاشت شود، باردهی بهتری خواهد داشت. آفات این بهترین نهال گیلاس، پوسیدگی قهوه‌ای و شانکر باکتریایی است که با سم‌پاشی و البته مراقبت دفع می‌شود. وزن میوه در شرایط مهیا تا ۶ گرم نیز خواهد رسید.

شرایط کاشت بهترین نهال گیلاس:

  1. بهترین درخت گیلاس؛ برای ثمردهی عالی باید دوره سرمایی لازم و طولانی را پشت سربگذارد تا در بهار به گل بنشیند و بتواند بهترین گیلاس، را ثمر دهد.
  2. the best cherry tree، توان تحمل سرما تا ۲۵- درجه را دارد.
  3. به همین جهت در مناطق گرمسیر به خوبی رشد نکرده و میوه نمی‌دهد.
  4. در بهار و تابستان نیز به مدت ۶ تا ۸ ساعت به نور کافی و مستقیم خورشید نیاز دارد.

خاک مناسب بهترین نهال گیلاس:

نهال درخت گیلاس نیز مانند دیگر گیاهان به خاکی نیاز دارد که بتواند مواد غذایی لازم را به گیاه برساند؛ خاکی که آب را سریع از خود عبور ندهد و در خود نیز طولانی مدت نگه ندارد. بنابراین بهترین خاک برای کاشت نهال گیلاس تا تبدیل به بهترین درخت گیلاس، شود خاک لومی ترکیبی از خاک رس و شن و ماسه است.

از طرفی خاک مناسب نهال گیلاس باید قلیایی بوده و اگر خاک باغ شما اسیدی است، می‌توانید از آهک برای کاهش PH اسیدی خاک استفاده کنید. کیفیت مناسب از نظر املاح موجود داشته باشد و همانطور که گفته شد زهکش مناسب داشته باشد و ترجیح بر این است که از کود حیوانی مناسب برای غنی‌سازی خاک استفاده کنید.

نحوه کاشت بهترین نهال گیلاس:

نهال گیلاس برای کاشت به عمق ۵/۱ متر نیاز دارد، بنابراین کندن گودالی به عمق و دهانه ۶۰ متر مناسب است. همچنین می‌توانید کاشت نهال را از آذر ماه شروع کنید که نیاز سرمایی گیاه تأمین شود. فاصله کاشت نهال‌های گیلاس از یکدیگر بین ۴ تا ۸ متر مناسب بوده و نباید نهال گیلاس در محلی کاشته شود که سایه بوده و نور مناسب خورشید را دریافت نکند.

باید در پایه‌های پیوندی، محل پیوند حداقل ۸ تا ۱۰ سانتی‌ متر بیشتر از سطوح ابتدایی خاک باغتان قرار گیرد. توصیه می‌شود برای جلوگیری از ابتلای نهال به پوسیدگی ریشه، قبل از کاشت ریشه نهال ضدعفونی شود.

کوددهی بهترین درختان گیلاس:

پیشنهاد می‌شود که حتماً خاک را از نظر املاح آنالیز کرده تا از ترکیبات مناسب خاک مطمئن شویم. به عنوان مثال کمبود ازت در خاک موجب رشد کم برگ‌ها شده و باعث ریزش آن‌ها می‌گردد. البته بهترین کود، کود حیوانی است و اگر بخواهیم از کود شیمیایی استفاده کنیم، بهتر است از کود کم نیتروژن استفاده کرد و از مصرف کودهای نیتروژن بالا خودداری کنیم.

بهترین زمان برای کوددهی قبل از به گل نشستن درخت گیلاس و اوایل فصل بهار است. اگر رشد نهال در سال کمتر از ۲۰ سانتی‌متر است، قطعاً درخت به کوددهی نیاز دارد.

هرس بهترین نهال گیلاس:

اگر چه هرس درخت گیلاس خیلی مرسوم نیست، ولی درخت گیلاس نیز مانند دیگر درختان نیاز به هرس دارد تا بتواند بهتر رشد کند و شرایط مناسبی داشته باشد. از فواید هرس کردن این نکته است که نور بیشتر به شاخه‌ها رسیده و از افزایش بی‌رویه ارتفاع درخت جلوگیری می‌کند.

بهترین زمان هرس در اواخر زمستان است و بهترین نوع هرس؛ هرس شلجمی است که به تاج درخت وسعت بخشیده و از ارتفاع آن می‌کاهد و عموماً برای درختان میوه پیشنهاد می‌شود.

آفات بهترین درخت گیلاس:

  • آفات درخت گیلاس ممکن است شامل شپشک‌ هایی که عموما به روی گیاهان می نشیند باشد.
  • همچنین از آفات دیگری که بهترین نهال گیلاس، را می تواند متوجه ی آسیب کند به کنه تارعنکبوتی، اشاره داشت.
  • شاید از نام آفت دیگر کمی(بانوان) عزیز دچار تردید شوند، بله دیگر آفت درختان گیلاس، سوسک­ هایی که به اصطحلاح سوسک ژاپنی هم از آن یاد می شود.
  • از دیگر سری آفات می توان به مگس های درخت گیلاس، کاترپیلارها، شته، گره سیاه سوسک های سرشاخه‌خوار و لارو حشرات چوب‌خوار باشد.
  • علاوه بر اینها پروانه فری یا کرم خراط نیز آفتی دیگر است که لاروهای ان از چوب شاخه و تنه درخت گیلاس تغذیه می‌کنند.

راه مقابله با این آفات استفاده از سم مناسب است. برای دفع این آفات پیشنهاد می‌شود که در فصل زمستان قبل از گلدهی، از سم دیازینون و سم‌های کنه‌کش و شته‌کش استفاده گردد. همچنین قابل‌ذکر است که کم‌آبی نهال و درخت گیلاس را در مقابل آفات آسیب‌پذیرتر می‌سازد و دفع علف‌های هرز و هرس و کوددهی به موقع و برهم‌زدن فضای مناسب حشرات در پیشگیری از حمله حشرات چوب‌خوار مؤثر است.

خواص بهترین گیلاس:

گیلاس میوه‌ای پرخاصیت است که حاوی آنتی‌اکسیدان بوده و دارای مقادیر بسیار مناسبی از ملاتونین می باشد که باعث خواب راحت شده و عملکرد مفاصل را بهبود می‌بخشد. گیلاس با داشتن آنتوسیانین باعث بهبود عملکرد مغز شده و عملکرد حرکتی را تقویت می‌کند. همچنین برای قلب و عروق و کبد، مثانه و کلیه نیز مفید است.

میوه ی بهترین گیلاس؛ با داشتن املاح گوناگون وزن را کنترل کرده و بدن را از سموم پاک می‌نماید، ضمناً خواص ضد سرطانی قابل‌توجهی دارد و برای خون‌سازی و رشد بدن و جلوگیری از آلزایمر نیز مفید فایده است.

منابع:

آریا نهال

گلد نهال

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش