مدت زمان کاشت تا برداشت سیب زمینی

برسی کامل تغذیه ی بوته ی سیب زمینی:

نکاتی پیرامون تغذیه مناسب سیب زمینی در مراحل مختلف رشد به شما کمک می کند محصولی با کیفیت و عملکرد بالا داشته باشید،سیب زمینی برای عملکرد مناسب نیاز به تغذیه مناسب دارد با ما همراه باشید تا اطلاعاتی پیرامون تغذیه مناسب سیب زمینی در مراحل مختلف رشد در اختیار شما قرار دهیم.

از کاشت تا تغذیه مناسب سیب زمینی:

سیب زمینی یکی از نیاز های اساسی در بین رژیم غذایی خانوار ها می باشد،و باغداران زیادی نسبت به کاشت آن اقدام کرده اند و به بهره وری اقتصادی نیز دست پیدا کرده اند. اما یک نکته بسیار مهمی وجود دارد و آن هم اینکه این محصول به شدت برای رشد مطلوب نیاز به تغذیه اصولی دارد که باید تامین شود.

سیب زمینی دارای ارقام خیلی زودرس،زودرس و بهاره می باشد که  هر کدام نیاز به تغذیه مناسب دارند رقم خیلی زودرس از زمان کاشت تا برداشت بازه زمانی ۷۰ روزه طی می شود تا قابل مصرف شود،این رقم زودتر از دیگر ارقام وارد بازار می شود و بازار فروش خوبی هم دارد.

رقم میان رس در مقایسه با زودرس بازه زمانی ۱۰۰ روزه را برای رشد می طلبد و معمولا این رقم تابستان روانه بازار می شود. ارقام دیررس اما باید تقریبا ۱۳۰ روزی را طی کنند تا قابل برداشت شوند که معمولا این ارقام به ارقام پاییزه شهرت دارند و نیاز این فصل را تامین می کنند البته سیب زمینی خاصیت انبارداری هم دارد و این موجب می شود باغدار محصول برداشت شده را در انبار نگهداری کند و برای فصل زمستان روانه بازار نماید.

توجه داشته باشید کاشت سیب زمینی یک بخش است و مراقبت و تغذیه مناسب سیب زمینی نیز بخش دیگر که قطعا بازدهی اصولی به نوع مراقبت و تغذیه آن بستگی دارد،کاشت سیب زمینی به تناسب نوع دیررس و  زودرس بودن شرایط اقلیمی خاص خود را می طلبد.

تغذیه مناسب سیب زمینی در اولین مرحله با انتخاب خاک مناسب تامین می شود،معمولا خاک های مرطوب،البته رطوبت نسبی مناسب ترین بستر رشد برای سیب زمینی می باشد بعد از کاشت محصول وارد فاز مراقبت می شود و باید نسبت به تغذیه مناسب سیب زمینی اقدام کرد.

جهت تمایل میتوانید به ارقام نهال گردو دکتر نهال هم یک سری بزنید .☺

نکاتی در مورد تغذیه مناسب سیب زمینی:

نوع تغذیه مناسب سیب زمینی بستگی به رقمی دارد که شما برای کاشت انتخاب نموده اید،مثلا برای ارقام خیلی زودرس باید تغذیه را زودتر از ارقام دیگر شروع نمود تا محصول به تکامل و رشد مطلوب برسد و باید به این نکته توجه کافی داشت که نوع تغذیه مناسب سیب زمینی در ارقام مختلف متفاوت است،یعنی ارقام زودرس تغذیه متناسب با خود را دارد که با تغذیه ارقام دیررس متفاوت است،البته منظور از این تفاوت درصد استفاده از کود می باشد.

توجه داشته باشید که استفاده درصد زیاد از یک نوع کود تشکیل غده را به تاخیر می اندازند همچنین کیفیت محصول نیز کاهش پیدا می کند. تغذیه مناسب سیب زمینی باید با آنالیز خاک مشخص شود،زیرا تنها با بررسی بافت خاک می شود به غنی و فقیر

بودن آن پی برد و نسبت به تغذیه مناسب با آن اقدام کرد.

بعد از تهیه تغذیه مناسب سیب زمینی باید با توجه به ریشه های سیب زمینی کود مصرفی را اطراف آن قرار داد. مثلا سیب زمینی در عمق ۳۰ سانتی متری کشت می شود و کود مناسب نیز باید دقیقا در همین ناحیه ریخته شود،کارشناسان توصیه می کنند به منظور عملکرد بهتر می توان کود را در ۵ سانتی متری زیر خاک قرار داد و بعد از آن نسبت به آبیاری سبک اقدام کرد این اقدام موجب می شود کود به خوبی جذب ریشه ها شود.

به عنوان نکته پایانی در این قسمت باید اشاره نمود سیب زمینی به عناصر غذایی خاک نیاز شدیدی دارد یعنی این مقدار عناصر خاک است که  بر میزان رشد رویشی ،زمان غده بندی، اندازه و وزن محصول تاثیر می گذارد به این نکته هم باید توجه داشت که سیب زمینی جذب عناصر غذایی را تقریبا ۳ تا ۴ هفته بعد از کاشت شروع می کند .

تغذیه مناسب سیب زمینی در مراحل مختلف رشد:

تغذیه مناسب سیب زمینی همانطور که اشاره شد باید با آنالیز خاک انجام شود و نوع و میزان تغذیه نیز بستگی به زمان برداشت محصول دارد. و اما مناسبترین نوع تغذیه برای سیب زمینی به شرح زیر می باشد:

۱٫استفاده از نیتروژن

دلیل استفاده از عنصر نیتروژن به عنوان تغذیه مناسب سیب زمینی این است که این عنصر بیشترین قدرت جذب را در بیشتر گونه ها مخصوصا سیب زمینی دارد،در سیب زمینی های زودرس معمولا مقدار کمتری نیتروژن استفاده می شود و در مقابل رقم دیررس به نیتروژن بیشتری نیاز دارد. بهترین زمان استفاده از این عنصر هفته های ابتدایی رشد گیاه می باشد زیرا در اواخر  رشد از کیفیت محصول می کاهد.

اینکه چه مقدار از عنصر نیتروژن استفاده کنید بستگی به درصد کربن موجود در خاک دارد هر چقدر خاک به لحاظ داشتن کربن فقیرتر باشد مقدار  استفاده از نیتروژن بیشتر می شود. استفاده از عنصر نیتروژن در روش های آبیاری بارانی بهترین گزینه می باشد و باعث می شود این عنصر به خوبی جذب شود.

۲٫استفاده از کودهای فسفره

از کود های فسفره بیشتر برای رشد ریشه و اندام ها استفاده می کنند،در واقع چنین عنصری به رشد و تقویت ریشه برای تولید محصول کمک می کند خاک به دلیل داشتن عنصر آهن و آلومینیوم درصد کمتری فسفر جذب خواهد کرد اما توجه داشته باشید عدم وجود چنین عنصری ممکن است رشد گیاه را متوقف کند.

معمولا اوایل بهار علائم کمبود فسفر در بوته سیب زمینی مشاهده می شود که در چنین شرایطی برگ ها به رشد مطلوب نمی رسند. نیاز به فسفر نیز مانند عنصر نیتروژن باید با آنالیز خاک مشخص شود،این عنصر را هم قبل از کاشت و هم بعد از کاشت استفاده می کنند.

۳٫استفاده از پتاسیم

باید اشاره نمود وجود پتاسیم یکی از اساسی ترین نیاز های تغذیه مناسب سیب زمینی می باشد که باید مورد توجه قرار گیرد، بوته سیب زمینی تقریبا چند هفته بعد از سبز شدن جذب پتاسیم را آغاز می کند.

به منظور اقدام به تامین پتاسیم باید ابتدا خاک را آنالیز نمود تا متناسب با نیاز خاک درصد پتاسیم را تامین کرد. خاک های سبک بهترین بستر رشد برای سیب زمینی می باشند و این نوع خاک معمولا بیشتر از انواع دیگر کمبود پتاسیم دارد که چنانچه زودتر نسبت به تامین آن اقدام نشود بوته تغییر رنگ می دهد و زرد خواهد شد. مناسب ترین زمان برای کوددهی پتاسیم،فصل پاییز می باشد.

 

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش