چرا نباید زیر درخت گردو خوابید؟ (مضرات خوابیدن زیر درخت)

خوابیدن زیر درخت گردو:

همه ما در طول زندگی از اطرافیان شنیده ایم که زیر سایه درخت گردو استراحت نکنید. آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا شما را از خوابیدن زیر درخت گردو؛ منع می کنند؟

نهال گردو؛ یکی از سایه گسترترین درختانی است که در تمام مناطق دنیا مورد کشت و پرورش قرار می گیرد. این درخت به دلیل تاج گسترده و بزرگ و ارتفاع بلندی که دارد در فواصل زیادی از سایر درختان کشت می شود.

از این رو زیر سایه این درخت عظیم فضای کافی برای استراحت وجود دارد. با این وجود اکیداً توصیه می شود که فریب این سایه روح افزا را نخورید و در زیر این درخت مأمن نگیرید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا دلایل پرهیز از خوابیدن زیر درخت گردو را بیشتر مورد بحث و گفتگو قرار دهیم.

چرا نباید زیر درخت گردو بخوابیم؟

خوابیدن زیر درخت گردو؛ این درخت زیبا و سایه گستر با ارزش اقتصادی بالا که ارقام مختلفی از آن در آب و هوای معتدل تا سردسیر و همچنین مناطق گرمسیر مورد کشت و بهره برداری قرار می گیرد، همواره منع شده است. چرا به مردم توصیه می شود شب ها زیر درخت گردو نخوابند؟ آیا خوابیدن زیر درخت گردو مسمومیت زا است؟

باغداران و گردوکاران همیشه شاهد این موضوع بوده اند که در اطراف و مجاورت درخت گردو گیاه یا درختی رشد نمی کند و به عبارتی از درخت گردو با عنوان درختی یاد می کنند که خاصیت “آللوپاتی” یا دگرستیزی دارد و حضور سایر درختان و رویش گیاهان را در اطراف خود نمی تواند تحمل کند.

این رفتار دگرستیزی درخت گردو تنها شامل حال گیاهان و درختان نمی شود، بلکه سایر موجودات زنده به ویژه انسان را هم تحت تأثیر خود قرار می دهد. به همین دلیل است که توصیه می شود از خوابیدن زیر درخت گردو؛ پرهیز کنید.

خوابیدن زیر درخت گردو

یک اصطلاح در بین گردوکاران و باغداران رایج است که معتقدند اگر انسان زیر درخت گردو بخوابد؛ به مدت طولانی دچار گرفتگی نفس می شود. در اثر این گرفتگی سرگیجه و مسمومیت به وجود می آید. از این رو همیشه از آن ها می شنوید که زیر سایه درخت گردو استراحت نکنید. این گرفتگی و مسمومیت در طول روز و همچنین در طول شب ممکن است به وجود آید. باغداران می گویند در شب و یا روز اگر زیر درخت گردو بخوابید، درخت شما را می گیرد. این دریافت های تجربی گردوکاران نیز از لحاظ علمی به درستی ثابت شده است.

اکثر اعضای خانواده گردو (Juglandaceae) ماده شیمیایی به نام “ژوگلون” (Juglone) یا ۵ -هیدروکسی، ۱ و ۴ – نفتوکینون) تولید می کنند که به طور طبیعی در تمام قسمت های این گیاهان وجود دارد. از اوایل سال ۷۷ میلادی، اثرات سمی جنس گردو (Juglans) بر گیاهان دیگر مشاهده شد.

ماده شیمیایی”ژوگلون” برای سلامتی انسان و سایر موجودات زنده مضر است. این ماده شیمیایی مسمومیت و سرگیجه ایجاد می کند. گرفتگی توسط درخت گردو دو دلیل عمده دارد که در ادامه مقاله به طور مفصل شرح داده می شود.

درخت گردو این درخت عظیم الجثه زمانی که به سن بلوغ می رسد، تاج آن گسترده می شود و ریشه های آن به صورت طولی و عرضی درون خاک رشد پیدا می کنند به میزان زیادی “ژوگلون” ترشح می کند. تحقیقات نشان داده اند که این ماده شیمیایی نه تنها از ریشه بلکه از برگ، چوب و تنه، شاخه، میوه و همچنین از صمغ درخت ترشح شده و چون این ماده، فرار است در هوا متصاعد و در محیط اطراف درخت پراکنده می شود.

تنفس این ماده شیمیایی برای انسان خطرناک است و ایجاد مسمومیت، حالت تهوع و سرگیجه و همچنین از رشد سایر گیاهان نیز ممانعت می کند. این ماده شیمیایی به طور دائم، خصوصاً در طول روز که سطح فتوسنتز و متابولیسم گردو بالاتر است، در هوا منتشر می شود.

از آن جایی که تاج گردو بزرگ و انبوه است میزان زیادی “ژوگلون” از یک درخت بالغ در هوا پخش می شود. در صورتی که ساعات خوابیدن زیر درخت گردو؛ به حد کافی طولانی باشد موجب مسمومیت شدید و مرگ انسان خواهد شد.

ایا درخت گردو دی اکسید کربن تولید میکند:

یکی دیگر از دلایل گرفتگی توسط درخت گردو میزان بالای گاز دی اکسید کربن، است که در اثر تنفس این درخت در برگ ها و سایر بخش های درخت آزاد می شود. درخت گردو یک درخت گسترده با تاجی عظیم و برگ های انبوه است که همانند سایر درختان علاوه بر برخورداری از نور خورشید در طول روز و عمل فتوسنتز و ماده سازی، به تنفس هم نیاز دارد.

در طی تنفس، درخت گردو اکسیژن هوا را دریافت و گاز دی اکسید کربن در هوا آزاد می کند. از آن جایی که گردو درختی بزرگ است، تنفس شدیدی از طریق تمام بخش های درخت انجام می شود. سطح تنفس درخت در طول شب که نور خورشید وجود ندارد به حداکثر ممکن می رسد.

به همین دلیل میزان گاز دی اکسید کربنی که از درخت گردو متصاعد می شود در طول شب بسیار بالا است. از این رو  نباید زیر درخت گردو خوابید، در طول شب به شدت منع می شود. تراکم گاز دی اکسید کربن در طول شب زیر تاج درخت

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش

  • حسین
    1401-11-16

    (درخت طی تنفس، درخت گردو اکسیژن هوا را دریافت و گاز دی اکسید کربن در هوا آزاد می کند) درختان و گیاهان برای حیات دی اکسید کربن یا گاز های گلخانه ایی را دریافت و در عمل فتوسنتز با ابی که در ریشه ها میگیرند تبدیل به قند و غذا برای خودشان میکنند ( این عمل باعث بوجود امدن اکسیژن میشوند که در هوا پخش میشود )

    • admin-drnahal
      1402-08-18

      از اینکه اطلاعات خود را بیان کردید سپاسگزاریم.