خواص برگه زردآلو در طب سنتی

خواص بی نظیر مصرف زردالو در طب سنت:

زردآلو در طب سنتی، به خاطر خواصی که داشته و برای درمان برخی اختلالات تجویز می شده. با ما همراه باشید تا شما را با خواص زردآلو این میوه خوشمزه و فرآورده های آن از جمله قیسی بیشتر آشنا کنیم.

خواص زردآلو از گذشته تا امروز:

زردآلو از میوه های محبوب و مقوی فصل تابستان می باشد. این میوه خوشمزه طبع سرد و تر دارد و در کشور های آسیایی رشد می کند. زادگاه اصلی این میوه را ارمنستان،مصر و ایران می دانند ایران از کشور های تولید کننده این میوه خوشمزه در جهان می باشد.

زردآلو گونه‌ ها و نژاد های مختلفی دارد . در بعضی از گونه‌ها گوشت از هسته به راحتی جدا می شود اما در برخی دیگر از گونه‌ها گوشت به هسته چسبیده است. مغز هسته بعضی از گونه‌ها شیرین و بعضی دیگر تلخ می‌باشد. از نظر ابعاد هم بعضی گونه‌ها درشتتر و بعضی گونه‌های دیگر ریز می‌باشند.  این تنوع به تناسب منطقه فرق می کند.

زردآلو مصرف خوراکی دارد و در صنایع غذایی نیز مورد استفاده قرار میگیرد و فرآورده های متنوعی از این محصول به دست می آوردند. جالب است بدانید حتی مغز این محصول نیز جنبه درمانی دارد و از آن روغن تهیه می کنند و در طب سنتی مورد استفاده قرار می دهند.

آنچه که از تحقیقات بر می آید گویای این است که این میوه از گذشته های دور در ایران و برخی کشور ها کشت می شده. حتی در برخی کتاب های قدیمی در مورد خواص و اقسام زردآلو نکاتی قید شده است.

زردالو

از گذشته افرادی که باغ نهال زردآلو داشتند آنچه در فصل آن برداشت می کردند علاوه بر مصرف مقداری را به روش سنتی در زیر نور آفتاب خشک می کردند که حاصل آن یک محصول کاملا طبیعی و ارگانیک به نام قیسی یا برگه زردآلو می شد که بسیار مقوی می باشد و از آن می توان با مخلوط دیگر آجیل ها به عنوان یک میان وعده مفید استفاده کرد و لذت برد.

در برخی استان ها از زردآلو یا برگه آن غذا های سنتی درست می کنند و این باعث شده تا رفته رفته خواص این محصول خوشمزه را کشف کنند.

در گذشته به دلیل نبود داروهای شیمیایی و عدم تمایل افراد به مصرف چنین داروهایی برای درمان برخی بیماری ها و اختلالات از داروهای گیاهی و برخی میوه های مقوی استفاده می کردند.

زردآلو و برگه آن یکی از میوه های پرخاصیت می باشد که برای درمان بسیاری از اختلالات مفید است و توصیه می شود افراد برای سلامتی بدن خود از آن استفاده کنند.

همچنین در اینجا بیشتر میتوانید بخوانید .

جایگاه زردالو در طب سنت:

همانطور که اشاره شد در گذشته برای برخی بیماری یا اختلالات آنچه که اطباء تجویز می کردند مصرف برخی مواد غذایی مقوی بود که باعث می شود طبع افراد به حالت تعادل برگردد و سلامتی ایجاد کند.

برای مثال زردآلو طبع سرد دارد و برای افراد گرم مزاج تجویز می شود. حتی مصرف هسته زردآلو نیز در طب سنتی جایگاه دارد و از گذشته های دور توصیه می کردند بعد از مصرف این میوه مغز هسته آن را نیز مصرف کنید زیرا به هضم آسان آن کمک کند.

آنچه در طب سنتی برای خواص این میوه خوش طعم شرح داده شده این است که مصرف آن عروق را باز می کند و باعث تعادل مزاج در افرادی که طبع گرم دارند می شود. مصرف زردآلوی شیرین برای افرادی که مزاج گرمی دارند توصیه مناسبی است زیرا باعث جلوگیری از تشنگی و التهاب معده می کند.  در اطباء در گذشته مصرف زردآلو یا برگه آن را برای رفع بوی بد دهان نیز توصیه می کردند.

مصرف این میوه خوشمزه ناراحتی معده را تسکین داده و باعث جوشش خون و صفرا خواهد شد. حتی مصرف زردآلوی ترش نیز در طب سنتی در برخی موارد توصیه می شود.

مصرف برگه زردآلو در طب سنتی برای درمان تب مفید ذکر شده و توصیه شده بعد از خوردن برگه آب گرم و عسل میل شود که خلط های مزاحم بدن را از بین می برد و باعث قطع شدن تب می شود.

البته در طب سنتی همانطور که به مصرف این میوه خوشمزه سفارش شده است به زیاده روی نکردن در مصرف آن نیز سفارش شده است. آنچه در طب سنتی سفارش شده گویای این است که هر گاه بعد از خوردن زردآلو خونگیری شود،خون افراد سفید رنگ خواهد بود به همین منظور بهتر است از زیاد خوردن این میوه خودداری کنید زیرا موجب برص و لک سفید خواهید شد.

بنابر آنچه گفته شد می توان نتیجه گرفت مصرف زردآلو یا برگه آن از گذشته های دور در بین افراد رایج بوده و برای درمان توصیه می شده. امروزه نیز افراد می توانند با قرار دادن یک فنجان برگه زردآلو در سبد غذایی خود به تامین کالری و انرژی مورد نیاز بدن خود کمک کنند.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش