علت ریختن نمک پای درخت گردو(تاثیر نمک برای درخت)

تاثیر نمک برای درخت گردو چگونه است؟

به نقل از دکتر نهال : ریختن نمک زیر درخت گردو چه تأثیری دارد؟ دلیل این‌که باغداران نمک را به پای درخت گردو می‌ریزند و یا از شاخه بالایی درخت گردو سنگ نمک آویزان می‌کنند چیست؟ آیا این اقدامات تأثیری بر سفید شدن مغز گردو دارد؟ آیا بیماری‌ها و یا آفات درخت گردو با این عمل کنترل می‌شوند؟ این‌ها سوالاتی هستند که پاسخ آن‌ها برای تمامی باغداران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

از آن‌ جایی که گردو یکی از محصولات پربازده و اقتصادی است که در بسیاری از مناطق کشور قابلیت کاشت و پرورش آن وجود دارد، توجه به نحوه تغذیه و کوددهی درخت گردو یکی از مهم‌ترین مسائل و از جمله اقدامات مراقبتی موثر در دستیابی به عملکرد بالا در محصول ارزشمند گردو است. درخت گردو دارای تاج گسترده‌ای است و دریافت نور کافی خورشید در تولید و باردهی آن تأثیر زیادی دارد. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا جزئیات این موضوع مهم را مورد بحث قرار دهیم.

علت ریختن نمک پای درخت گردو:

این باور قدیمی که ریختن نمک پای درخت گردو ؛ کیفیت مغز گردو را افزایش می‌دهد و باعث سفید شدن آن می‌شود، یک باور نادرست است که در گذشته بین باغداران و گردو کاران رایج شده است. نمکی که به پای درخت گردو ریخته می‌شود از دو عنصر سدیم و کلر تشکیل شده است که این عناصر برای درخت گردو سمیت ایجاد می‌کنند.

نمک اضافه کردن پای درخت یا نهال گردو تأثیری در سفید شدن مغز گردو ندارد و باعث کنترل آفات و بیماری‌های درخت گردو نمی‌شود. پس از افزودن نمک ، نمک در خاک با جذب رطوبت خاک به عناصر تشکیل دهنده خود تجزیه می‌شود. کلر در خاک نه تنها باعث سفید شدن مغز گردو نمی‌شود بلکه خاک را سمی می‌کند و برای درخت مضر است. سدیم موجود در نمک باعث شوری خاک می‌شود و آب را از دسترس ریشه درخت خارج می‌کند.

سنگ نمکی که از بالاترین شاخه درخت گردو آویزان شده است نه تنها از لانه‌گزینی لارو آفات درخت گردو جلوگیری نمی‌کند بلکه با ریزش باران، لایه‌ای از نمک را بر سطح برگ درخت ایجاد می‌کند که منجر به خروج آب از برگ و خشکیدگی آن می‌شود، از طرفی هم با شستشو از درخت به درون خاک نفوذ کرده و شوری خاک را افزایش می‌دهد.

با شور شدن خاک، شرایط جذب کودهای مفید سولفاته آهن و سایر عناصر ریز مغذی شامل؛ روی، بور و مس از بین می‌رود و درخت قادر به جذب این عناصر نخواهد بود. جذب نمک توسط سلول‌های گیاهی باعث سوختگی برگ‌ها و ریزش آن‌ها می‌شود. با ریزش برگ‌ها و قسمت‌های فتوسنتز کننده، درخت دچار ضعف عمومی و پیری زودرس می‌شود و قدرت آن کاهش پیدا می‌کند. درخت ضعیف شده علاوه بر این‌که قدرت باروری خود را از دست می‌دهد و میزان محصول خیلی کمی تولید می‌کند، در مقابل حمله آفات و بیماری‌ها خصوصاً بیماری‌های فرصت طلب بسیار حساس می‌شود.

خواص نمک برای درخت گردو
خواص نمک برای درخت گردو

توجه به فاکتورهای رشد و باردهی درخت گردو به جای نمک دادن به درخت گردو :

برای این‌که درختی پربازده پرورش دهید از ریختن نمک پای درخت گردو؛ اجتناب کنید. اولین اقدام در پرورش درخت پر محصول، انتخاب رقم مناسب گردو متناسب با شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه مورد نظر است. بنابراین پیش از هر چیز، بهترین نهال گردو را از مراکز معتبر تولید و توزیع کننده نهال با مشورت متخصصان و کارشناسان آن تهیه و سپس به اقدام به کاشت و پرورش آن نمایید.

توجه به شرایط خاک پیش از کاشت و آنالیز آن برای اطلاع از کمبود عناصر مورد نیاز درخت گردو اثر بسیار مطلوبی بر کیفیت مغز گردو می‌گذارد. خاکی را برای کاشت انتخاب کنید که تا عمق مورد نیاز برای رشد ریشه، حاوی مقدار کافی از عناصر ضروری باشد.

آبیاری به موقع، کوددهی به جا، هرس مناسب و به موقع، نورگیری و تأمین دمای بهینه رشد، همه فاکتورهای مهمی هستند که تعیین کننده کمیت و کیفیت مغز گردو می‌باشند. فاکتورهای تغذیه‌ای از زمان کاشت تا برداشت محصول گردو در رنگ مغز گردو تأثیر زیادی دارند. تأخیر در آغاز برداشت گردو کیفیت مغز را کاهش می‌دهد. در زمان برداشت به اندازه میوه گردو، کیفیت مغز آن و ضایعات درونی میوه توجه نمایید.

برای سفید شدن مغز گردو چه اقداماتی انجام دهیم؟

برای سفید شدن مغز گردو ، نمک دادن به درخت گردو؛ بی فایده است. تأمین نیاز گرمایی درخت گردو در فصل تابستان تأثیر زیادی در سفید شدن محصول نهایی مغز گردو دارد. درخت گردو پیش از برداشت محصول، باید به مدت چند هفته در معرض درجه حرارت‌های بالاتر از ۳۰ درجه سانتیگراد باشد. در صورتی‌که در طول دوره رسیدگی میوه گردو و سفت شدن مغز آن، درجه حرارت بالاتر از ۳۸ درجه سانتیگراد و شدت گرما زیاد باشد، مغز گردو تیره می‌شود.

تغذیه و کوددهی درخت گردو با عناصر میکرو آهن، مس، روی و بور به صورت سولفاته کیفیت مغز گردو را بالا می‌برد، درصد چربی مغز گردو افزایش پیدا می‌کند و رنگ آن سفید می‌شود.

برای مبارزه با کرم درخت گردو چه اقدامات مراقبتی انجام دهیم؟

کرم درخت گردو لارو نوعی پروانه است که در صورت حمله به درخت می‌تواند تا یک سوم محصول گردو را از بین ببرد. این پروانه از اواسط تا اواخر بهار در درخت گردو قابل مشاهده است. لاروها وارد میوه در حال رشد می‌شوند و با تغذیه از مغز در حال رسیدن، باعث ریزش میوه گردو از درخت می‌شوند.

برای مبارزه با کرم گردو روش‌های مختلف مکانیکی و شیمیایی وجود دارند. با روش مکانیکی می‌توانید لاروهای زمستان گذران این حشره را جمع‌آوری کرده و از بین ببرید. برای این کار کیسه یا گونی‌هایی را به تنه درخت ببندید تا لاروها برای زمستان گذرانی به درون آن‌ها بروند. پس از پایان زمستان قبل از گرم شدن هوا کیسه ها را از تنه درخت باز کرده و لاروها را منهدم کنید.

کنترل شیمیایی کرم درخت گردو با استفاده از سموم حشره‌کش انجام می‌شود. استفاده از این سموم حتماً باید همزمان با خروج لارو سن یک و قبل از ورود لارو به درون میوه از طریق گلوگاه صورت بگیرد. بنابراین توجه به زمان خروج لارو از تخم از اهمیت زیادی در مبارزه با این کرم برخوردار است. استفاده از تله فرمونی یکی دیگر از راه‌های مبارزه با کرم گردو است.

امیدواریم از خواندن این مقاله ی ریختن نمک پای درخت گردو، لذت برده باشید و در صورت هرگونه سوال از طریق کامنت های همین صفحه با ما درمیان بگذارید.☻

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش