علت و درمان سیاه شدن برگ درخت گردو

1402-08-20

علت سیاه شدن برگ درخت گردو چیست؟

به نقل از دکتر نهال : چه دلایلی در پدیده سیاه شدن برگ درخت گردو دخالت دارند؟ آیا سیاه شدن برگها بر کیفیت مغز گردو هم تأثیرگذار است؟ در این مقاله به بررسی علل سیاه شدن برگ نهال گردو و راه های کنترل و مبارزه با آن پرداخته می شود.

نهال گردو یکی از مهمترین محصولات باغی است که نه تنها در کشور ما، بلکه در سایر نقاط دنیا نیز از صرفه اقتصادی بالایی برخوردار می باشد. میوه نهال گردو یکی از انواع خشکبار است که طرفداران زیادی دارد. علاوه بر این، استفاده از چوب درخت گردو نیز یکی از مرغوبترین محصولات صنایع چوب محسوب می شود. با وجود ارزش اقتصادی بالای درخت گردو، انتخاب نهال سالم و با کیفیت و متناسب با شرایط اقلیمی منطقه کاشت و توجه به ویژگیهای رشد و پرورش آن در میزان عملکرد این درخت ارزشمند بسیار موثر است.

یکی از مشکلاتی که ممکن است در پرورش درخت گردو با آن مواجه شویم سیاه شدن برگ درخت گردو می باشد. لکه های سیاه رنگی که در سطح برگ گردو ایجاد می شوند ممکن است به صورت موضعی و در سطح برگ پراکنده باشند و یا به صورت عمومی باعث خشک شدن کل سطح برگ و سرشاخه ها شوند.

عوارض ناشی از پدیده سیاه شدن برگ تأثیر زیادی بر میزان و کیفیت عملکرد نهال گردو دارد. چرا که با سیاه شدن برگها، سطح فتوسنتز کننده برگ کاهش پیدا می کند و مقدار مواد مغذی کمتری در آن سنتز می شود. همچنین برگهای سیاه دچار ریزش زودرس شده و تعداد برگهای درخت کاهش پیدا می کند.

دلایل متعددی برای سیاه شدن برگ درخت گردو ذکر شده است. گاهی تنشهای زیستی از جمله؛ بیماریهای قارچی و باکتریایی و گاهی تنشهای غیر زیستی و محیطی عامل این پدیده هستند. همچنین برخی عوامل فیزیولوژیکی و تغذیه ای هم ممکن است  باعث بروز این مشکل شوند.

ما در این مبحث مهمترین دلایل بروز این مشکل در درختان گردو را ذکر کرده و به بررسی راه های کنترل، پیشگیری و یا مبارزه با آن می پردازیم.

علت سیاه شدن برگ درخت گردو

چرا برگ های درخت گردو سیاه می شوند؟

همانطور که ذکر شد دلایل متعددی وجود دارند که باعث می شوند برگ درخت گردو سیاه شوند کهاین عوامل شامل بیماریها، تنش های محیطی و مشکلات فیزیولوژیکی درخت می باشند.

بیماریهایی که باعث سیاه شدن برگ گردو می شوند شامل؛

۱- بیماری بلایت باکتریایی گردو: این بیماری در اثر آلودگی درخت گردو با باکتری Xanthomonas arboricola ایجاد می شود و برگ و میوه گردو را مورد هدف قرار می دهد. علائم این بیماری در برگ به صورت لکه های نکروزه سیاه با هاله زرد رنگ اطراف لکه ها مشاهده می شود.

از جمله اقدامات زراعی که در کنترل بلایت درخت گردو بسیار موثر است ممانعت از زیاده روی در آبیاری و خیس کردن تاج درخت می باشد. در مبارزه شیمیایی با این بیماری از محلول پاشی سموم اکسی کلرور مس یا هیدروکسید مس و ترکیبات بردو یک نوبت، قبل از باز شدن جوانه ها به نسبت ۳ در هزار و نوبت بعدی، پس از گلدهی به نسبت ۲ در هزار استفاده می شود.

۲- بیماری آنتراکنتوز گردو: آنتراکنوز یا لکه سیاه یکی دیگر از بیماریهای درخت گردو است که باعث سیاه شدن برگ درخت گردو می شود و در اثر آلودگی با قارچ آسکومیست Gnomonia leptostyla ایجاد می شود.

نشانه های این بیماری قارچی بر روی برگ بسیار بارز است و به صورت لکه های کوچک و بزرگ قهوه ای تا سیاه با دانه های بسیار ریز سیاه پراکنده بر روی این لکه ها پدیدار می شود. اقدامات زراعی متعددی شامل هرس بخشهای آلوده و جمع آوری برگها و شاخه ها و سوزاندن آنها در کاهش شیوع بیماری موثر است. استفاده از کودهای ازته در فصل رشد باعث جوان نگه داشتن برگها و کاهش خسارت این قارچ بر روی آنها می شود.

در صورت بروز شدت بیماری، از قارچکشهای بنومیل یا زینب و کاپتان دو مرتبه در فصل پاییز پس از خزان برگها و دو مرتبه در فصل بهار همزمان با باز شدن جوانه ها استفاده می شود.

تنش های محیطی که برگ های نهال گردو را سیاه می کنند شامل؛

۱- سرمازدگی: یکی از عواملی که ممکن است باعث سیاه شدن برگ نهال گردو شود سرمازدگی بهاره است. در مناطق سرد با وقوع سرمای دیررس بهاره، برگهای جوان در اثر این تنش دمایی آسیب دیده و سیاه می شوند. در کاهش خسارت ناشی از سرمازدگی و کنترل سیاه شدن برگها، تقویت عمومی درخت و کاربرد کودهای درشت مغذی تأثیر زیادی دارد.

۲- شوری: شوری آب آبیاری و خاک یکی دیگر از تنشهای محیطی است که باعث می شود اطراف و حاشیه برگهای گردو در اثر سوختگی و خشکی سیاه شوند. آبیاری نامنظم با ایجاد تنش، آسیب زیادی بر برگ وارد می سازد که باعث می شود بافت برگ خشک و سیاه شود. همچنین کاربرد زیاد کودها با افزایش برخی عناصر در خاک نیز اثرات مشابهی بر برگ درخت گردو می گذارند. رعایت برنامه منظم آبیاری و ممانعت از کاربرد بیش از حد کودها در پیشگیری از سیاه شدن برگ درخت گردو موثر است.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش