معرفی بادام ارژن: برسی ۸ خواص فوق العاده بادام کوهی

معرفی بادام ارژن: برسی ۸ خواص فوق العاده بادام کوهی

معرفی کامل درخت بادام ارژن و خواص آن :

بادام ارژن (بادام کوهی) چیست ؟ ما در تلاشیم تا شما را با محصولی کاملا خاص،متفاوت و مقوی اما ناشناخته آشنا کنیم که برای آن خواص دارویی بسیار زیادی ذکر شده،متاسفانه برای حفظ و نگهداری این محصول مقوی تلاش زیادی نشده و ما شاهد از بین رفتن آن هستیم.

بادام ارژن یکی دیگر از انواع نهال بادام می باشد که با نام بادام کوهی نیز شناخته می شود. این درخت ساقه های سبز رنگی دارد و خاستگاه اصلی آن علاوه بر ایران کشور های همسایه نیز می باشد.

ارتفاع این نوع درخت بادام ارژن تا ۶ متر بیشتر نمی باشد و شاخه های آن نیز مانند ترکه است که تنها در فصل بهار برگ های سبز رنگی دارد در فصل تابستان غالبا برگی در شاخه ها مشاهده نمی شود. این نوع بادام بیشتر با عنوان درختچه یاد می شود تا درخت،درختچه ای خوش منظر با گلبرگ های سفید و میوه های کرک دارد دارد. شکوفه این نوع بادام نیز مانند دیگر انواع سفید مایل به صورتی می باشد.

میوه درخت بادام ارژن تخم مرغ شکل است و مانند دیگر انواع بادام حالت کشیده ندارد.  نهال بادام ارژن بیشتر در خاک های عمیق و بر روی سنگریزه های مناطق کوهستانی رشد می کند.

رشد این نوع بادام در مناطق کوهستانی مانند استان های فارس،اراک، کردستان و لرستان است به همین دلیل است که به بادام کوهی نیز شهرت دارد. یکی از ویژگی های بارز این نوع بادام مقاومت بالای آن به خشکی می باشد.

از بادام کوهی (ارژن) به عنوان یک داروی گیاهی شاخص و مفید نام می برند و برای آن خواص بسیار زیادی ذکر شده که نمی توان آن را نادیده گرفت. جالب است بدانید بادام ارژن خواص دارویی،خوراکی و صنعتی دارد.

مغز بادام ارژن حالت گرد دارد و بسیار پر مغز است. به راحتی شکسته می شود و مصرف آن خواص بسیار زیادی دارد. ارتفاع این نوع بادام همانطور که اشاره شد بسیار کم است و شما به راحتی می توانید نسبت به چیدن آن اقدام کنید.

بادام ارژن
بادام ارژن

با قرار دادن مصرف بادام کوهی در سبد رژیم غذایی خود به سلامت بدن و جلوگیری از برخی بیماری ها در خود کمک کنید.

علاوه بر مصرف خوراکی بادام ارژن یا همان بادام کوهی می توانید فرآورده های آن را نیز مصرف کنید. برخی خانم ها در گذشته از مغز بادام ارژن سرمه تهیه می کردند و مورد استفاده قرار می دادند سرمه بادام کوهی بسیار مقوی می باشد.

خواص بادام ارژن :

همانطور که اشاره شد برای بادام ارژن خواص دارویی زیادی ذکر شده که دلیل بر مفید بودن و خواص بالای این محصول می باشد.

از جمله خواص موجود در بادام کوهی:

  1. خاصیت ضد التهاب : همانطور که اشاره شد از بادام کوهی در صنعت تبدیل نیز استفاده می کنند.
  2. روغن بادام ارژن : خاصیت نرم کنندگی و ضد التهابی دارد و از آن می توان برای درمان زخم های کهنه استفاده کرد.
  3. ضد عفونی کننده : مصرف بادام ارژن می توانند مانند یک ضدعفونی کننده قوی برای بدن مفید باشد.
  4. برطرف کننده شوره : در گذشته از کوبیده این نوع بادام برای درمان شوره و برطرف کردن آن استفاده می کرند.
  5. تقویت کننده چشم : همانطور که اشاره شد از بادام کوهی برای تهیه سرمه استفاده می کردند که بر قدرت بینایی و تقویت آن تاثیر گذار بوده.
  6. درمان کهنه زخم ها : از بادام کوهی و سرکه ضمادی تهیه می کنند و آن را برای زخم های کنه مورد استفاده قرار می دهند.
  7. درمان مشکلات تنفسی : دم کرده پوست بادام ارژن در علاج سرفه و تنگی نفس موثر است.
  8. مسکن : دم کرده برگ این نوع بادام در تسکین درد موثر می باشد.

البته لازم به ذکر است بادام کوهی بیشتر به صورت فرآوری شده توصیه می شود. به عنوان نکته پایانی باید اشاره کرد درخت بادام ارژن خواص زیادی دارد که ما در این نوشتار تنها به بخشی از آن اشاره کردیم.

متاسفانه باید اشاره کرد که توجه کافی به این گونه با ارزش نمی شود و بسیاری از افراد برای کسب سود بیشتر اقدام به بریدن این درختان در دامنه کوه ها می کنند و شاهدیم  که این رقم با ارزش هر ساله کمتر می شود.

یکی دیگر از دلایل کاهش بادام کوهی استفاده از چوب آن برای تهیه ذغال می باشد،بیشتر افرادی که به کوهستان ها مراجعه می کنند متاسفانه بدون توجه به این گونه با ارزش از آن را بریده و برای تهیه ذغال استفاده می کنند. امیدواریم تمام کسانی که این نوشتار را می خوانند برای حفظ منابع طبیعی مخصوصا گونه های نا شناخته بیشتر تلاش کنند. بادام ارژن یکی از همین گونه های نا شناخته است که نقش مهمی در سلامتی دارد.

 

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش

  • Jadanmmdboyrahmadi
    1402-12-14

    دوست عزیز درخت ارژن همان بادام کوهی است و فکر کنم شما با پسته کوهی که همان بن است اشتباه گرفتی در زبان لری ما ارزن می گوییم که چماق سرحالی باهاش درست می کنند و اصلا برای سوختن مناسب نیست بسیار حیف است که ارژن را بسوزانی

    • admin-drnahal
      1402-12-28

      سلام و عرض ادب
      از اینکه تجربیات خود را با دیگر کاربران به اشتراک می گذارید بسیار سپاسگزاریم.

  • حسین حسینی
    1402-07-13

    با عرض سلام و ادب و احترام باید عرض کنم که بادام کوهی و بادام ارژن کوهی دو درخت کاملا متفاوت هستند، میوه درخت ارژن که درخت آن شباهت زیادی هم به درخت بادام دارد بدون فرآوری قابل خوردن میباشد وطبیعت ان گرم است ولی درخت بادام کوهی که تفاوت زیادی با ارژن دارد دارای محصولی ریزتر از میوه ارژن بوده وطبیعت آن سرد میباشد، هر دوی این درختان در کوههای استان فارس به وفور یافت میشود

    • admin-drnahal
      1402-08-18

      سلام و عرض ادب
      ممنون از راهنمایی ارزشمند شما