پرسودترین درخت گردو(معرفی 3 نهال پربار)

1402-08-20

آیا پرفروش ترین نهال گردو در ایران را می شناسید:

آیا می دانید پرفروش ترین گردو؛ در ایران کدام است؟ کدام درخت گردو در منطقه شما پر سود است؟ گردو یکی از نهال هایی است که با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، مورد کشت و پرورش قرار می گیرد.

پرورش همه ارقام در مناطق سردسیری عملکرد خوبی را به بار نمی آورد. انتخاب نهال گردو مناسب، با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه انجام می شود و مناطق مختلف توسط ارقام متفاوتی از گردو کشت می شود، از این رو میزان فروش هر رقم در مناطق اقلیمی مختلف وابسته به شرایط آب و هوایی آن منطقه می باشد.

اگثر مناطق گردو کاری ایران تحت شرایط اقلیمی سردسیری یا نیمه سردسیری قرار دارند. در این مناطق امکان سرمازدگی در فصول زمستان و اوایل بهار دور از انتظار نمی باشد و احتمال بروز سرمای بهاره وجود دارد از این رو بهترین نوع رقم، نهال گواهی شده‌‌ای است که توسط مراکز معتبر تهیه و توزیع نهال به باغداران محترم عرضه می ‌شود. با این وجود درخت گردو در سطح وسیعی از ایران کاشته می شود. مناطق سردسیری و نیمه سردسیری سهم عمده ای از سطح باغ های گردو کشور را به خود اختصاص داده اند.

پر فروش ترین نهال گردو؛ در کشور را می توان رقم نهال گردو چندلر دانست. این رقم پربازده ترین و پرسود ترین رقم گردویی است که در جهان کاشته می شود و در مقابل سرما بسیار مقاوم است. علاوه بر نهال چندلر ارقام نهال گردو فرنور، هارتلی، فرانکت و پدرو هم در مقام پربارترین گردو؛ در ایران قرار دارند. در این مقاله به معرفی پرفروش ترین درخت گردو؛ برای کاشت در کشور پرداخته شده است.

معرفی پرفروش ترین نهال گردو در ایران:

گردوی چندلر پرفروش ترین نهال های گردو؛ در کشور می باشد. این در مقابل سرما از مقاومت بسیار زیادی برخوردار است. مغز این گردو با کیفیت و ارزشمند است. این رقم در ارتفاع ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قابل کشت و بهره برداری می باشد.

این نهال دیرگل است و گلدهی آن در معرض سرمای دیررس بهاره قرار نمی گیرد. شاخه ‌های جانبی گردو چندلر باردهی دارند، از این رو یکی از پربازده ترین ارقام گردو در کشور به حساب می آید. این، درخت رقمی دیررس است که عملکرد بالایی تولید می کند.

فاصله کاشت این رقم در ردیف ۷ متر و بین ردیف ها ۶ تا ۷ متر است. این نهال به گرده افشان نیاز دارد، بنابراین در هنگام احداث باغ گردو ۲۰ درصد باغ به پایه گردو گرده افشان که عمدتاً رقم فرانکت است اختصاص داده می شود. با وجود پایه گرده افشان در باغ، حداکثر باردهی اقتصادی را تولید می کند. این رقم، سال اول به باردهی می رسد.

چندلر یک رقم هیبرید امریکایی دیر برگ ده است. زمان جوانه زدن و برگ دهی، ظهور گل های نر و ماده این رقم دیرتر از سایر ارقام صورت می گیرد. درخت گردو چندلر از رشد متوسطی برخوردار است و فرم کلی درخت به صورت نیمه راست و متراکم از شاخ و برگ است.

گل ها به صورت جانبی و انتهایی تشکیل می شوند و به همین دلیل این رقم از تراکم انبوهی از میوه برخوردار است. رقم زودبازده از سال اول کشت به بار می نشیند. در زمان بلوغ گردو چندلر، عملکرد آن به ۴۰ کیلوگرم در هر درخت می رسد.

شکل میوه های آن تقریباً بیضی شکل می ‌باشد. اندازه میوه درشت، پوسته نازک و مغز آن سفید رنگ است و به دلیل درصد بالایی از اسیدهای چرب که دارد بسیار خوش طعم می باشد. ۵۰ درصد کل چندلر را مغز آن تشکیل می دهد.

پر فروش ترین گردوها

چندلر به عنوان پرفروش ترین درخت گردو؛ در ایران، توسط مراکز معتبر تولید نهال همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت توزیع می شود و در اختیار باغداران محترم قرار می گیرد. از ویژگی های مثبت این نهال می توان مقاومت به سرما، زود به بار رفتن، ایجاد گل در شاخه های جانبی و دیرگل بودن را ذکر نمود.

به دلیل همین ویژگی های ارزشمند، عملکرد اقتصادی بالایی در مناطق سردسیر عاید باغداران و گردو کاران می شود. گردوی چندلر یکی از ارقام پربازده، زودبازده و پرفروش گردو است که علاوه بر مغز با کیفیتی که دارد، چوب ارزشمندی هم تولید می کند. به همین دلیل است که گردوکاران استقبال فراوانی از این رقم می کنند.

پربارترین نهال گردو در مناطق سردسیر گردوی فرنور:

یکی دیگر از پرفروش ترین نهال گردو در ایران گردو فرنور است. فرنور یک رقم تجاری فرانسوی مقاوم به سرما و یک رقم دیر برگ ده و پربار می باشد. رقم فرنور یک رقم هیبرید حاصل از تلاقی فرانکوت و لارا می باشد. فرنور را می توان در مناطق سرد و تا ارتفاع ۱۸۰۰ متر از سطح دریا کشت نمود.

این رقم در برابر سرمای بهاره نیز مقاومت خوبی نشان داده است. فرنور یک رقم زود بارده است و تولید محصول آن از سال ۳ تا ۴ پس از کاشت شروع می شود. این رقم می تواند تا ۸ تن درهکتار در زمان بلوغ کامل محصول تولید کند.

گردو هارتلی یکی از پربارترین گردو ها :

هارتلی نیز مانند چندلر یک رقم دیر برگ ده می باشد که حدود دو هفته بعد از ارقام محلی شروع به رشد می کند. این رقم به عنوان یکی از پرفروش ترین نهال گردو؛ دارای کیفیت خوب مغز و پوست نازک میوه می باشد. بعد از رقم چندلر بیشترین سطح کشت در امریکا را داراست. ارقام روند و فرانکت برای گرده زایی این رقم استفاده می شوند. این رقم زودرس تر از چندلر می باشد و مقاومت مناسبی به بیماری بلایت باکتریایی گردو دارد.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش