آفت پروانه تخم انگشتری چیست ؟(راه های پیشگیری تا درمان)

پروانه تخم انگشتری:

آشنایی با آفت پروانه تخم انگشتری؛ و روش های درمان آن از نیاز های اساسی در باغداری های امروزی می باشد با ما همراه باشید تا اطلاعاتی پیرامون علت آفت پروانه تخم انگشتری،علائم آفت پروانه تخم انگشتری و روش های کنترل پپروانه تخم انگشتری در اختیار شما قرار دهیم.

از پروانه تخم انگشتری با نام قاتل جنگل یاد می شود،و دلیل چنین نامی نوع قرار گرفتن تخم ها به صورت انگشتر در روی شاخه ها می باشد. این نوع حشره یکی از آفت های رایج در جنگل ها می باشد و خسارت وارد شده توسط آن را نمی توان نادیده گرفت.

پتخم انگشتری مانند یک توده ای دور شاخه ها حلقه می زنند،و زندگی دسته جمعی خود را با فعالیت لارو ها آغاز می کند و از برگ های درختان تغذیه می کند،برخی شهر ها در ایران بیشترین درگیری را با این آفت دارند،همچنین جنگل های شمال نیز محل زندگی و تغذیه آفت پروانه تخم انگشتری می باشد.

تخم،پروانه تخم انگشتری به صورت حلقه ای بوده و معمول هر پروانه بالغ ماده در حدود صد تا سی صد ، عدد تخم می گذارد،رنگ تخم ها خاکستری بوده و پروانه بعد از تخمگذاری روی تخم ها ترشحی ساطع می کند تا از تخم ها در برابر شرایط نامساعد حفاظت کند.

لارو و شفیره دو مرحله از زندگی پروانه های تخم انگشتری؛ می باشد که پشت سر هم باید طی شود تا به مرحله پروانه بالغ برسد بعد از گذشت مرحله لارو  و شفیره،حشره به یک پروانه کامل تبدیل می شود و رنگ بدن آن قهوه ای می باشد و شاخک هایی دارد که طول دندانه آن در نر ها درشت تر از ماده ها می باشد.

پروانه تخم انگشتری

این نوع آفت به صورت دسته جمعی فعالیت می کند و با تغذیه از برگ درختان کیسه هایی توری ایجاد می کنند و در درون آنها به تغذیه می پردازند و زمانی که به سنین بالاتر می رسند زندگی انفرادی را انتخاب می کنند و روی شاخه های دیگر زندگی می کنند.

علائم و میزان خسارت آفت پروانه تخم انگشتری:

آفت پروانه تخم انگشتری ؛ یک چرخه زندگی یک ساله دارد،فصل زمستان را روی درختان می گذراند و با شروع فصل بهار و فعالیت درختان،فعالیت این نوع آفت نیز آغاز می شود،جالب است بدانید این حشره تقریبا ۹ ماه به صورت تخم به سر می برد و بعد از خروج از مرحله تخم به صورت دسته جمعی فعالیت می کنند و بیشترین تمرکز را روی برگ ها دارند. پروانه تخم انگشتری به تدریج با پیش روی خود وسعت لانه های خود را افزایش داده و با تنیدن تار هایی روی برگ ها شکل ظاهری آنها را تغییر داده و برگ ها نیز حالت شادابی خود را از دست می دهند.

حاشیه برگ درختان محل تغذیه این آفت می باشد،در واقع فعالیت لارو ها درون لانه می باشد و به همین طریق از برگ ها تغذیه می کنند. زمانی که لارو ها به پروانه تبدیل می شوند کوچ را آغاز می کنند و بر روی شاخه های دیگر درختان رفته و آنجا تخم ریزی کرده و فعالیت خود را آغاز می کنند.

این آفت از بین انواع گونه ها معمولا به درختان و نهال سیب، گلابی، گوجه، به، گل سرخ، گوجه زینتی و برخی از درختان جنگلی خسارت وارد می کند و با تغذیه مدارم از برگ ها بعد از گذشت مدتی درخت از هر گونه برگی عاری خواهد شد و شکل ظاهری آن به کلی تغییر خواهد کرد و با این مشاهدات اولیه می توان پی به وجود آفت برد و برای کنترل کردن آن اقدام کرد.

مشاهده برگ هایی که با تارهایی سفید استتار شده اند می تواند از علائم آفت پروانه تخم انگشتری ( Malacosoma neustria L) ؛ باشد که با مشاهده آن باید نسبت به کنترل آن اقدام کرد و این اقدام از تولید نسل این آفت جلوگیری می کند،البته باید کنترل آفت در زمان فعالیت لارو ها باشد چون لارو ها از حساسیت بیشتری برخوردا هستند و به راحتی نیز قابل کنترل می باشند.

پروانه تخم انگشتری چیست

روش های کنترل آفت پروانه تخم انگشتری:

روش های مختلفی وجود دارد که به واسطه آن می توان آفت پروانه تخم انگشتری را کنترل نمود،اما توجه داشته باشید هر بیماری و آفتی زمانی که در ابتدای مسیر رشد و فعالیت است به راحتی قابل کنترل و مهار می باشد هر چقدر زمان بگذرد ممکن است فرایند کنترل کردن آن نیز سخت تر شود.

و اما روش های کنترل آفت پروانه تخم انگشتری:

  • ۱٫هرس به موقع :

همانطور که پیش تر اشاره شد فعالیت آفت پروانه تخم انگشتری روی شاخه ها می باشد و باغداران باید هر ساله نسبت به هرس به موقع اقدام کنند و شاخه های آلوده به آفت را حذف کرده و از بین ببرند. همچنین حذف شاخه هایی که تخم آفت روی آن قابل مشاهده می باشد نیز در از بین بردن آفت نقش موثری دارد.

  • ۲٫مبارزه شیمیایی :

یکی از موثر ترین روش ها جهت مهار کامل آفت پروانه تخم انگشتری مبارزه شیمیایی می باشد،اما در خصوص مبارزه شیمیایی نیز باغداران باید به برخی نکات مهم در این خصوص توجه داشته باشند،مهمترین نکته اقدام به موقع نسبت به سمپاشی می باشد.

یعنی باغداران باید دقیقا در فصل بهار و در زمان فعالیت لارو ها اقدام به سمپاشی کنند زیرا این دوره،دوره حساس زندگی آفات پروانه های تخم انگشتری می باشد و راحت تر از دیگر زمان ها کنترل خواهد شد.

این نوع آفت با آفت لیسه درختان تقریبا شبیه به هم می باشد و می توان به منظور کنترل آفت از تلفیق دو سموم با هم استفاده نمود،توجه داشته باشید که حتما از سموم مخصوص آفت پروانه تخم انگشتری استفاده کنید و حتما میزان سم را با حجم آب و تانکر متناسب رعایت کنید.

اگر نیاز به تکرار تعداد دفعات سمپاشی می باشد باید اقدام کرد تا سموم به طور کامل از بین برود،لارو ها معمولا با یکبار سمپاشی اصولی از بین می روند زیرا حساسیت شدید نسبت به سموم دارند و به راحتی به مرحله مهار می رسند.

توجه داشته باشید که هیچ گاه سمپاشی را در هوای بارانی انجام ندهید چون از تاثیر سم می کاهد،همچنین بعد از سمپاشی اقدام به آبیاری هم نکنید چون سموم با آب وارد خاک خواهد شد و ممکن است به بافت خاک آسیب وارد کند. توجه به زمان مناسب سمپاشی نیز در انهدام پروانه تخم انگشتری موثر می باشد،معمولا فصل بهار مناسب ترین زمان مبارزه شیمیایی با چنین آفتی می باشد زیرا تماس گوارشی آفت با سموم به طور مستقیم است و این باعث تاثیرگذاری بیشتری هم خواهد داشت.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش