کاشت گردو در گلدان چگونه است؟(فصل کاشت + خلال دندان)

کاشت گردو در گلدان چگونه می باشد:

زمانی که دانه گیاهی را با دستان خود در دل خاک می کارید، مرحله به مرحله شاهد رشد و قد کشیدن آن می شوید و اندکی بعدتر میوه های آن را می چینید و نوش جان می کنید، در واقع معجزه آفرینش را با چشمان خود مشاهده کرده اید. کاشت گردو در گلدان، نیز این حس و حال را به شما می دهد.

گردو یکی از باشکوه ترین درختانی است که می توانید پرورش دهید. چرا که برگ و چوب و میوه آن، همگی مفید بوده و مصارف مختلفی دارند. و از همه مهمتر، مغز میوه آن است که به عنوان آجیلی لذیذ و پرخاصیت، نه تنها در ایران بلکه در سرتاسر جهان طرفداران و مشتریان زیادی دارد.

برای آنکه بتوانید این کار را صحیح و اصولی انجام داده و بیشترین استفاده را از آن ببرید باید راه و چاه آن را یاد بگیرید. با ما همراه باشید تا روش کاشت گردو در گلدان، و نکات مربوط به آن را برای شما بازگو کنیم.

مراحل کاشت گردو در گلدان:

روش های مختلفی برای کاشت و ازدیاد درختان گردو وجود دارد. قدیمی ترین روش، روش ازدیاد جنسی یعنی همان کاشت گردو بذری می باشد. بذرهای گردو در واقع همان گردوهایی هستند که در بازار وجود دارند و تقریبا در تمام طول سال در اکثر خانه ها پیدا می شوند. مراحل کار کشت گردو در زمستان آغاز می شود. این مراحل به شرح زیر می باشند:

مرحله ی ۱ انتخاب بهترین بذر گردو:

ابتدا بذرهای گردو را فراهم کنید. درست است که گفتیم از گردوهایی که در منزل یا بازار موجود است می توان به عنوان بذر استفاده کرد. اما سعی کنید جهت کاشت گردو در زمستان، بذرهایی درجه یک، کاملا رسیده و از بهترین نژادها تهیه کنید زیرا درخت یا درختان شما نهایتا خصوصیاتی مشابه آن نژاد خواهند داشت. اینجاست که باید بگوییم، هر گردی گردو نمی شود!

نگهداری بذر گردو

مرحله ی دو جدا کردن پوست سبز گردو:

بهترین کار این است که گردوهای تازه رسیده را از پای درخت گردوی مورد علاقه خود جمع آوری کنید. در این مرحله از کاشت گردو بذری، پوست سبز رنگ گردوها را با احتیاط کامل از آنها جدا کنید. برای راحت تر شدن کار می توانید گردوهای تازه را ساعاتی درون آب قرار دهید و با چاقوی منافذ بین آن را باز نمایید.

کاشت گردو

مرحله ی ۳ آماده سازی بذر جهت کاشت گردو در گلدان:

علت کاشت گردو در زمستان این است که، بذر گردو برای آنکه جوانه بزند نیاز به سپری کردن یک دوره ۳ تا ۴ ماهه سرما دارد. بنابراین در طول زمستان، بذرها را در یک محیط سرد با دمایی حدود ۲ تا ۵ درجه سانتی گراد نگه دارید. اگر تعداد کمی بذر دارید و قصد شما کاشت یک یا چند درخت در گلدان یا باغچه است.

می توانید آنها را در یخچال نگهداری کنید. در این صورت آنها را درون پلاستیکی پر از پیت ماس یا پرلیت مرطوب قرار داده و در یخچال بگذارید. به یاد داشته باشید که در تمام این مدت بذرها باید مرطوب (و نه خیس) باشند. اما اگر از نحوه کاشت گردو بذری برای تعداد زیادی درخت استفاده می کنید، یک گودال حدود نیم متری در محیطی خنک آماده کنید. بذرها را در آن گودال قرار دهید و روی آنها را با پیت ماس و مالچ بپوشانید.

مراحل کاشتن گردو

آماده سازی گلدان یا زمین باغچه جهت پرورش نهال گردو:

در طول زمانی که بذرها دوره سرما را سپری می کنند می توانید زمین باغ را آماده سازی کنید. اعمالی همچون شخم زدن، تمیز کردن خاک از عواملی که ممکن است مانع رشد بذرها باشند و… را انجام دهید. خاک زمین نیز بسیار مهم است. توجه داشته باشید که خاک از زهکشی خوبی برخوردار باشد.

شما می توانید جهت مشاهده لیست انواع خرید نهال گردو، به منوی سایت مراجعه نمایید.

مقدار اسیدیته آن در محدوده تقریبا خنثی یا کمی اسیدی قرار داشته باشد و همچنین غنی از مواد معدنی باشد. تمام ویژگی های خاک با انجام آزمایش مشخص می شود. فرقی ندارد از روش کاشت گردو در گلدان، استفاده می کنید یا یک روش دیگر، به هر حال بهتر است خاک را آزمایش کرده و در صورت نیاز با کمک کارشناسان جهاد کشاورزی آن را اصلاح کنید.

پس از حداقل سه ماه به سراغ بذرها بروید. آنها بایستی جوانه زده باشند. یک هفته ای بذرها را در محیط کاملا مرطوبی نگهداری کنید و سپس آنها را آماده کاشت کنید.

خیساندن گردو

مراحل کاشت گردو در گلدان یا زمین کشاورزی:

نحوه کاشتن گردو ، در زمین بدین شرح است که حفره هایی با عمق ۵ تا ۱۰ سانتی متری و فاصله سه تا سه و نیم متری آماده می کنید و بذرها را درون آنها می کارید. گردوها را باید یه صورت افقی در زمین قرار دهید. رعایت فاصله مناسب بسیار مهم است. اگر بذرها را در خزانه می کارید، می توانید فواصل کمی را انتخاب کنید. اما اگر مستقیما آنها را در زمین اصلی می کارید باید فاصله مناسب را در نظر بگیرید. درختان گردو رشد گسترده ای دارند.

مخصوصا آنهایی که به روش کاشت گردو به عمل آمده اند، تنومندتر و بزرگتر هستند. می توانید در هر حفره چند بذر و با فاصله بیست سانتی متر از هم بکارید. در این صورت پس از گذشت یک سال از عمر نهال ها، نهال های ضعیف را تنک کرده و بهترین ها را در باغ خود نگهدارید.

پس از آنکه تمامی مراحل ذکر شده را انجام دادید و کار  کاشت گردو در گلدان؛ با موفقیت انجام شد، باید بذرها را آبیاری کنید. آبیاری یکی از نیازهای اساسی گردو است. مراقب باشید. چون آب کم موجب تأخیر در جوانه زدن و رشد گیاه می شود. آب بیش از حد نیز، پوسیدگی ریشه ها و جوانه ها را در پی دارد.

هدف شما از کاشت گردو بذری چیست؟

برای آنکه درخت یا درختان گردوی خوب و باغ پرمنفعتی داشته باشید باید در هنگام کاشت گردو نکاتی را رعایت کنید. ابتدا هدف خود را از این کار مشخص کنید. اینکه آیا می خواهید از چوب گردو استفاده کنید یا هدف شما تولید میوه گردو و استفاده از مغز آن است اهمیت زیادی در انتخاب نوع گونه ای که می کارید خواهد داشت. کاشت گردو بذری روشی مناسب برای تولید چوب گردو است.

شرایط لازم جهت کاشت گردو از بذر

قبل از آغاز کار کاشت گردو بذری، باید تمامی شرایط محیطی را در نظر بگیرید. آب و هوا، خاک، آبیاری و.. نقش مهمی در رشد و نمو درختان شما خواهند داشت. مناطق معتدل و سردسیری و نیمه خشک مناطقی ایده آل جهت احداث باغ گردو هستند.

اگر مطمئن هستید که محل زندگی شما برای انجام این کار مناسب است درنگ نکنید و دست به کار شوید. آماده سازی بستر باید از یک سال قبل آغاز شود. زمین مناسبی را فراهم کنید. مساعد بودن تراز زمین، غنی بودن خاک آن و دسترسی به آب از جمله شرایط زمینی است که می خواهید کاشت گردو بذری را بر روی آن انجام دهید.

صرفه اقتصادی کاشت گردو از بذر

همانطور که گفتیم، روش کاشت گردو بذری همواره در کشور ما اجرا می شود. اما معمولا درختانی که از این طریق به عمل می آیند، ۱۰ سالی طول می کشد تا تولید میوه کنند. این بازه زمانی از نظر تجاری، خیلی زیاد است. به همین دلیل امروزه اکثر باغداران به دنبال روش های زودبازده تر می روند و از ارقام پیوندی استقبال بیشتری می کنند.

جمع بندی نهایی

در این مطلب، تلاش کردیم نحوه کاشت گردو بذری را به طور کامل برای شما شرح دهیم. اما در کل، دیدگاهی که شما نسبت به کاشت گردو دارید و هدفی که انتخاب کرده اید، تعیین کننده راه شما خواهد بود. اینکه شما می خواهید یک باغ گردو داشته باشید یا فقط یک درخت گردو در حیاط یا حتی گلدان بکارید، می خواهید آجیل گردو صادر کنید یا چوب گردو تولید نمایید، راه و روش شما را مشخص می کند.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش

  • علي
    1400-02-21

    سلام
    من گردویی را در گلدان کاشته ام الان سر درآورده و تقریبا ۵۰ سانتی رشد کرده و احساس میکنم رشدش متوقف شده آیا می تونم به باغچه انتقال بدم یا فعلا زوده بعدشم در صورت انتقال به باغچه ، شبها چون سرده احتمال اینکه آسیب ببینه هست یا نه؟
    تشکر میکنم راهنایی کنید

    • ADMIN
      1400-02-21

      سلام و عرض ادب. الان فصل کاشت نیست، یا گلدانش رو بزرگ تر کنید یا اگر خاکتون هنوز سرما داره با گلدان و خاکش بدون اینکه ریشه هوا بخوره منتقلش کنید.موفق باشید