بهترین نهال بادام(10 رقم از بهترین نوع درخت بادام)

بهترین نهال درخت بادام شامل چه نژادهایی می باشد:

میوه بهترین نهال بادام؛ یکی از مغذی‌ترین و پرطرفدارترین مغزهای خشکبار و آجیل است که در سبد کالایی بسیاری از ایرانیان به صورت پراکنده وجود دارد. این میوه لذیذ، یکی از پایه‌های ثابت رژیم‌های تغذیه است و در اغلب ظرف‌های آجیل ایرانی به وفور دیده می‌شود.

تقاضای بالای بادام و ظرفیت بی حد و مرز صادرات آن در کنار پتانسیل بسیار بالای اقلیمی‌ برای کشت و تولیدش، ما را بر این می‌دارد که درباره بهترین نهال بادام، قابل کشت و بهترین ارقام آن، اطلاعاتی را برای شما گردآوری کنیم.

هدف ما آشنایی بیشتر شما با بهترین بادام، برای کشت در اقلیم شما است تا با شناسایی بهتر، انتخابی بهتر در خرید نهال داشته و موفقیت بیشتری از پرورش آن به دست آورد. آنچه در ادامه برای شما فراهم شده، فهرستی از بهترین درخت بادام؛ قابل کشت در ایران است که درباره شرایط کشت هر یک از آن‌ها اطلاعاتی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

بهترین نهال بادام
  1. یکی از بهترین بادام های ایرانی، بادام دیرگل آذر:

بادام دیرگل آذر یکی از ارقام تجاری و معتبر بادام است که حاصل پیوند بادام ایتالیایی «کریستومورتو» و بادام فرانسوی «آی» است و با طول عمر چهل سال و حجم باردهی نسبتاً بالا، از جمله معروف‌ترین ارقام بادام در کشور به شمار می‌رود. از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع بادام می‌توان به مقاومت زیاد در برابر سرما اشاره کرد.

به‌خصوص اینکه به‌خاطر دیرگل بودن، می‌تواند در برابر یخبندان بهاره نیز دوام بیاورد و این ویژگی، بادام آذر را تبدیل به بهترین درخت بادام، برای مناطق سردسیر و کوهستانی کرده است. برگ‌های این نهال شکلی نیزه‌ای و تیز و کمی مواج دارند و رشد طولی این درخت، عمدتاً اندک است.

نهال بادام دیر گل آذر
  1. بادام مامایی، دومین رقم از بهترین نهال بادام ایران:

بادام مامایی یکی دیگر از ارقام معروف بادام است که از نظر زمان گل‌دهی در دسته میانی قرار می‌گیرد و نسبت به سرمای بهار نیز به صورت نسبی مقاوم است. کاشت این نوع بادام در مناطق کوهستانی با ارتفاع زیاد و سرمای طاقت‌فرسا توصیه نمی‌شود؛ اما در مناطق کوهپایه‌ای و سردسیر میانی، باردهی خوبی از خود نشان خواهد داد.

تقریباً نیمی از مغزهای بادام مامایی دو قلو هستند و رنگی طلایی و طعمی شیرین دارند. به دلیل چربی بالای این مغز، اغلب در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی از آن استفاده می‌شود و این موضوع، یکی از دلایل شهرت این رقم بادام است. بادام مامایی از جمله بادام‌هایی است که درجه اول کیفیت آن به خارج از کشور صادر می‌شود و جنبه اقتصادی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

نهال بادام مامایی
  1. سومین رقم از بهترین درخت بادام، بادام تونو:

بادام تونو یکی از ارقام بادام ایتالیایی است که در سال‌های اخیر مورد توجه باغداران ایرانی قرار گرفته است. این نوع بادام از سال پنجم کاشت، وارد فاز تجاری می‌شود و سالانه حدود ۶۰ الی ۷۰ کیلوگرم بادام با پوسته چوبی تولید می‌کند.

همچنین با وجود دیرگل بودن، زمان رسیدن میوه آن بسیار سریع است و این موضوع برای باغداران بسیار جذاب است؛ چرا که رسیدن سریع میوه‌ها به معنای نگهداری کمتر و ثمرآوری زودتر است.

این بادام پوستی سخت به رنگ قهوه‌ای روشن دارد و به طور میانگین، بین ۱۵ تا ۳۰ درصد از مغزهای این بادام، به صورت دوقلو رشد می‌کند. بهترین اقلیم برای کشت این بادام، استان‌های شمال غرب کشور است و اغلب نیز در همین مناطق و همچنین بخش‌های کوهستانی استان‌های غربی کشور کشت می‌شود.

نهال بادام تونو
  1. چهارمین نهال بادام پربار، بادام فرانیس:

همانطور که از نام آن پیدا است، بادام فرانسیس اصالتی فرانسوی دارد که در چند سال گذشته مورد توجه باغداران داخلی قرار گرفته و به بادام کاغذی فرانسیس نیز معروف است. نسبت پوسته چوبی به مغز این بادام ۹۰% و درصد دوقلو بودن مغزهای آن نیز ۵۰% است؛ بنابراین تا همینجا در می‌یابیم که با بادامی پرثمر و اقتصادی روبرو هستیم.

نکته دیگر درباره این بادام، مقاومت زیاد آن به سرما و گل‌دهی بسیار دیر آن است. این ویژگی بادام فرانسیس را تبدیل به بهترین نهال بادام، برای مناطق کوهستانی با ارتفاع زیاد می‌کند که به راحتی می‌تواند در برابر یخبندان بهاری از خود مراقبت کند.

نهال بادام فرانیس
  1. پنجمین نهال از بهترین نهال بادام ایران، بادام شکوفه:

بادام شکوفه یکی از ارقام معروف در ایران است که حاصل پیوند دو بادام «نونپاریل» و «آی» فرانسوی است و خود نیز گونه‌ای فرانسوی از بادام به شمار می‌رود. این بادام دیرگل، برای ثمر دادن، نیازمند به زمستان‌های سخت با سرمای بین ۱۰۰ تا ۷۰۰ ساعت است. بنابراین تنها اقلیم مناسب برای این گونه بادام، مناطق بسیار سردسیر کوهستان خواهد بود.

درصد پوست به مغز در این بادام حدود ۶۰% و میزان دوقلو بودن در آن بسیار نادر و در حدود ۲% است. مهم‌ترین ویژگی برای شهرت این بادام، رنگ طلایی زیبا و طعم لذیذ مغز آن است که باعث می‌شود از آن در آجیل و خشکبار به وفور استفاده شود.

نهال بادام شکوفه
  1. ششمین نهال از بهترین نهال بادام، بادام سنگی:

نهال بادام سنگی از جمله ارقام بادام‌های بومی ایران است که به خاطر مقاومت زیاد نسبت به کم آبی و همچنین زودگل بودن، برای مناطق معتدل و نسبتاً خشک ایران نیز می‌تواند مناسب باشد. این بادام اغلب به صورت دیمی‌کشت می‌شود و از سال دوم بعد از کاشت، آب مورد نیاز خود را از بارش باران تامین می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های این بادام می‌توان به پوست چوبی سفت و سنگ مانند آن اشاره کرد که به سادگی قابل شکستن نیست و البته همین موضوع باعث می‌شود طول عمر بادام سنگی در پوست چوبی تا ۸ سال برسد و نگهداری و انبار کردن آن کار چندان دشواری نخواهد بود. از کاربردهای بادام سنگی این است که به عنوان خلال بادام در پخت شیرینی جات و دسرها استفاده می‌شود.

نهال بادام سنگی
  1. هفتمین درخت از بهترین درخت بادام، بادام سوپرنوا:

منشاء بادام سوپرنوا (که به بادام خوشه‌ای نیز شهرت دارد) ایتالیا است و در زمره بادام‌های دیرگل میان‌رس محسوب می‌شود. نهال این بادام مقاومت خوبی در برابر سرمای بهاری دارد و میوه آن نیز در نیمه اول شهریور ماه، به طور کامل برداشت خواهد شد.

بادام سوپرنوا، بهترین بادام؛ از نظر اقتصادی است که در ۸ الی ۹ سالگی به اوج باردهی خود می‌رسد و به اندازه ۱٫۵ تا ۲ برابر بادام‌های دیگر باردهی خواهد داشت. همچنین حدود نیمی از مغزهای موجود در پوسته سنگی این بادام دوقلو هستند و رنگ قهوه‌ای روشن و طعم دلنشینی دارند. بادام سوپرنوا بادامی تجاری است که برای صادرات، پخت و پز شیرینی و در آجیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نهال بادام سوپرنوا
  1. بادام کاغذی، هشتمین نهال از بهترین بادام های ایران:

بادام کاغذی (که به آن بادام سفید یا بادام نجف آبادی نیز گفته می‌شود) بادامی زودگل و دیر رس با منشاء داخلی است. این بادام بومی ایران از جمله ارقام معروف برای صادرات است؛ چرا که پوسته چوبی آن همچون کاغذ نازک بوده و با یک اشاره دست، قابلیت شکستن خواهد داشت. همچنین دانه‌های درشت و پوست نازک این بادام، باعث وجود مغزی چشم گیر در درون آن خواهد شد که بیش از ۵۵% بادام را شامل می‌شود.

این نوع بادام مقاومت نسبی در برابر کم آبی دارد و بهترین اقلیم برای رشد آن، استان‌های خشک مرکزی کشور مانند اصفهان، اراک و فارس است. از این نوع بادام به صورت خام، بوداده و شور در انواع آجیل استفاده می‌شود و حجم قابل توجهی از آن نیز سالانه به کشورهای دیگر صادر می‌گردد.

نهال بادام کاغذی
نهال بادام کاغذی یکی از ارقام نهال بسیار پر طرفدار می باشد
  1. نهمین نهال بومی از پرفروش ترین ارقام، بادام شاهرودی:

وقتی درباره بادام شاهرودی صحبت می‌کنیم، پیش از هر چیز باید بدانیم که درباره بادام‌هایی بومی با ۲۱ رقم متفاوت صحبت می‌کنیم که هر یک ویژگی‌های منحصر به فرد خاص خود را دارند و با اعداد ۱ تا ۲۱ مشخص می‌شوند. از جمله ویژگی‌های مشترک نهال‌های بادام شاهرودی می‌توان به زمان گلدهی مناسب و باروری عالی آن اشاره داشت.

البته درصد پوسته چوبی به مغز در این ارقام بادام نسبتاً پایین است و بیشترین کاربری آن‌ها نیز در آجیل و خشکبار داخلی است و به‌جز این، از شکل خلال شده آن نیز در شیرینی‌جات و دسرها استفاده می‌شود. جالب‌ترین کاربری بادام شاهرودی به صورت نارس و سبز است که در بازار ایران به عنوان چغاله بادام شناخته می‌شود و طعم دلنشینی داشته و با نمک استفاده می‌شود.

نهال بادام
  1. دهمین و آخرین نهال از سری بهتربن نهال بادام، بادام سهند:

نهال بادام سهند، بهترین نهال بادام؛ از نظر مقاومت در برابر آفات است. این بادام جان سخت، اصالتی فرانسوی دارد و در شهرهایی مانند میاندوآب ایران به خوبی رشد می‌کند. بادام سهند بادامی دیرگل و مقاوم به سرما است که در عین حال، مقاومت خوبی نیز در برابر کم آبی از خود نشان خواهد داد.

نسبت مغز این بادام به پوسته چوبی حدود ۳۰% است و حدود ۱۰% از میوه‌های این درخت به صورت دوقلو رشد می‌کنند. بیشترین مصرف این بادام (که طعمی شیرین و رنگی تیره دارد) ، در صنایع شیرینی پزی، آجیل‌ها و خشکبار است. نیاز سرمایی این بادام در زمستان زیاد بوده و به همین جهت، بهترین اقلیم برای کاشت آن، مناطق سردسیر کوهستانی خواهد بود.

نهال بادام سهند

جمع ‌بندی و نتیجه گیری در رابطه با انتخاب بهترین بادام ایران:

بهترین نهال بادام؛ برای شما با توجه به شرایط زمین، اقلیم و آب و هوای منطقه‌ای شما معین می‌شود. هدف ما از این مقاله کوتاه تنها معرفی معروف‌ترین ارقام بادام قابل کشت در ایران بود تا بدین ترتیب، بتوانید انتخاب صحیحی در خرید نهال داشته باشید.

انتخاب صحیح و کاشت بهترین درخت بادام، کاری مقرون به صرفه و کاملاً اقتصادی است؛ چرا که تقاضای روز افزون داخلی و خارجی بادام و همچنین افزایش قیمت دائمی آن، می‌تواند بهترین بهانه برای فروش فوری و بی دغدغه حاصل باغ شما باشد و خیالتان را از نظر عایدی مالی راحت گرداند. پرورش بهترین نهال بادام، همچنین از جهت نحوه نگهداری و مراقبت در برابر بیماری‌ها، آفات و… نیز نسبتاً کار ساده‌تری است و پیچیدگی دیگر درختان را نخواهد داشت.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش