علت بیماری لب شتری هلو چیست؟ (علائم تا مبارزه)

بیماری لب شتری هلو به چه معناست:

آشنایی با بیماری لب شتری هلو؛ و روش های درمان آن یکی از نیاز های اساسی باغداری های امروزی می باشد،با ما همراه باشید تا اطلاعاتی در خصوص علت بیماری،علائم بیماری و درمان بیماری لب شتری ؛ در اختیار شما قرار دهیم.

بیماری لب شتری هلو یا پیچیدگی برگ هلو، را یکی از بیماری های قارچی می دانند که روی برگ ها رشد می کنند،رشد این بیماری در دو مرحله است ابتدا  اواخر بهار،سپس تابستان و پاییز مرحله دوم رشد اندامهای قارچی می باشد. این بیماری بیشترین رشد را در مکان های سرد و مرطوب دارد  در مناطق گرمسیر روند رشد بیماری پایین تر است و سرما را می توان یکی از نیاز های اساسی  این رقم به شمار آورد.

جالب است بدانید رشد آفت لب شتری هلو دقیقا زمانی که جوانه ها باز میشوند شروع می شود،و اگر در چنین زمانی باران هم ببارد بیماری به شدت اوج گرفته و سلول های آلوده رشد بیشتری می کنند و به بافت درخت آسیب وارد می کنند، البته آسیب صرفا برای درخت نیست بلکه میوه ها نیز به شدت آسیب دیده و دچار خسارت می شوند.

عامل لب شتری هلو، قارچ می باشد که برگ های جوان را مورد حمله قرار داده و در مدت زمانی کوتاه آلوده می کند و باید حتما نسبت به مبارزه با آن اقدام کرد،چنین اقدامی در جلوگیری از خسارت موثر می باشد.

چنانچه به موقع نسبت به مهار بیماری اقدامی صورت نگیرد،آلودگی رشد سریع پیدا کرده و به درختان دیگر نیز منتقل می شود و شدیدا آسیب وارد می کند. البته چنین آفتی صرفا منحصر به رقم هلو نمی باشد بلکه ارقام دیگری مانند بادام،شلیل و زردآلو نیز از این بیماری آسیب می بینند و یک نکته ای که بسیار اهمیت دارد این است که باغدار باید حتما قبل از خرید نهال اطلاعات جامعی در خصوص ویژگی های نهال و نوع مقاومت و حساسیت آن کسب کند تا در نهایت محصولی را انتخاب کند که علاوه بر کیفیت عملکرد و مقاومت بسیار خوبی هم داشته باشد.

بیماری لب شتری هلو
بیماری لب شتری هلو

علائم و میزان خسارت بیماری لب شتری هلو:

هر نوع آفت و بیماری یک سری علائم خاص دارد که با توجه به آن می شود به بیماری محصول پی برد،البته باید به این نکته هم اشاره کرد برخی بیماری ها علائم ندارند و زمانی باغدار متوجه خواهد شد که درخت به شدت ضعیف شده باشد و قدرت تولید محصول نیز نداشته باشد.

باغداران باید با مشاهده کوچکترین علائمی نسبت به مبارزه با بیماری اقدام کنند،اقدام به موقع تاثیر بیشتری دارد و باعث می شود روند گسترش بیماری متوقف شود. بیماری بیشتر برگ های جوان را مورد حمله خود قرار می دهد،یعنی بارز ترین علائم همان پیچ خوردگی برگ ها می باشد که باعث تغییر رنگ در آنها می شود و در مواردی نیز موجب ریزش زودهنگام برگ ها خواهد شد. بیماری لب شتری هلو، شکوفه های درخت را نیز مورد حمله قرار داده و باعث از بین رفتن و ریزش آنها می شود و یا اگر از چنین شکوفه هایی میوه هم تولید شود بسیار بی کیفیت بوده و رشدی نخواهد داشت.

البته علائم فقط با پیچ خوردگی برگ ها نیست بلکه شاخه نیز تحت تاثیر بیماری قرار میگیرد و در میوه ها نیز لکه های کوچکی ایجاد می شود که رفته رفته ممکن است تمام سطح پوست میوه را شامل شود و این یعنی مرگ میوه و خسارت شدید،که باید به موقع نسبت به کنترل کردن آن اقدام کرد.

زمانی که روند رشد بیماری لب شتری هلو، ادامه پیدا کند و نسبت به کنترل آن نیز اقداماتی صورت نگیرد،درخت در فصل تابستان که معمولا پوشیده از برگ می باشد،عاری از برگ خواهد شد و سلول های زنده آن از بین رفته و قدرت تولید برگ های جدید را نخواهد داشت. در نهایت علائم کوچک یعنی همان پیچ خوردگی برگ ها در نهایت ضعف کلی درخت را در بر خواهد داشت و ضعف درخت نیز موجب خشک شدن آن می شود و رشد طبیعی خود را از دست می دهد.

شما می توانید جهت مشاهده لیست انواع خرید نهال، به منوی سایت مراجعه نمایید.

روش های کنترل بیماری لب شتری هلو:

آفت و بیماری تنها زمانی به طور قطعی از بین خواهد رفت که در مراحل ابتدایی کنترل شود،هر چقدر بیماری پیش روی داشته باشد کنترل کردن آن نیز به مراتب سخت تر خواهد شد،معمولا فصل زمستان درخت در برابر تنش های دمایی و سرما بیشتر آسیب پذیر می شود و این زمان می تواند برای محلول پاشی زمان مناسبی باشد. نحوه مبارزه با بیماری لب شتری هلو در چند مرحله و با روش های مختلف انجام می شود،و اما روش های کنترل بیماری لب شتری هلو:

  • ۱: انتخاب رقم مقاوم:

یکی از روش های مطمئن در کنترل بیماری پیچیدگی برگ هلو، انتخاب رقمی است که مقاومت خوبی نسبت به بیماری داشته باشد،انتخاب رقم حساس احتمال مبتلا شدن به انواع آلودگی ها را فراهم می کند.

  • ۲: از بین بردن برگ ها:

زمان ریزش برگ ها در فصل پاییز،بستر برای رشد انواع بیماری ها فراهم می شود و یکی از عامل های انتقال بیماری برگ هایی می باشد که  پای درختان ریخته شده،و باید در زمان مناسب نسبت به جمع آوری برگ های آلوده اقدام کرد.

  • ۳: مبارزه بهاره:

همیشه فصل بهار با شروع رشد درخت،آفات و بیماری ها نیز فعالیت خود را آغاز می کنند،و این فصل یکی از مناسب ترین زمان ها است که می توان نسبت به سمپاشی اقدام کرد،سموم قارچی مانند کاپتان،زیرام و فریام مناسب ترین سموم برای این زمان هستند که شکوفه ها را در برابر لب شتری هلو، در امان نگه می دارند.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

اگر کشاورز یا باغدار هستید و یا علاقه مند به پرورش انواع نهال میوه می باشید، می توانید با کیفیت ترین ارقام نهال میوه را از ما خریداری نمایید. دکتر نهال دارای مجوز رسمی از جهاد کشاورزی آماده ی ارسال انواع نهال میوه پربار به سراسر کشور می باشد. کافیست همین حالا با ما در تماس باشید.

دیدگاه و پرسش